MFiPR rozpoczął konsultacje planu wydatkowania 65 mld zł z funduszu klimatycznego
Rozpoczęły się konsultacje projektu Planu Społeczno-Klimatycznego, w którym zapisano sposoby wydatkowania 65 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK) - podał resort funduszy i rozwoju regionalnego. Ten unijny fundusz ma niwelować negatywne skutki wejścia w życie systemu ETS2.
Na forum UE Polska stara się o opóźnienie wejścia systemu ETS2, który powinien wejść w życie od 2027 r., przy jednoczesnym zachowaniu terminu wejścia w życie towarzyszącego mu Społecznego Funduszu Klimatycznego.
"W Planie Społeczno-Klimatycznym (PSK) zapisano sposoby wydatkowania pieniędzy ze Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK). To nowy instrument finansowy, który ma pomóc gospodarstwom domowym, małym przedsiębiorstwom i użytkownikom transportu w trudnej sytuacji niwelować ubóstwo energetyczne" - podał resort w informacji prasowej.
Polska będzie największym beneficjentem Społecznego Funduszu Klimatycznego. Budżet Planu na lata 2026-2032 wynosi 65 mld zł. Na tę kwotę składa się wkład unijny oraz wymagany wkład krajowy w wysokości 25 proc. wartości przyznanych środków.
"Aby skorzystać z tych pieniędzy należy uprzednio przedłożyć Komisji Europejskiej – Plan Społeczno-Klimatyczny. Dokument został przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z samorządami oraz partnerami gospodarczymi, społecznymi i przedstawicielami organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz innymi resortami, które będą go wdrażać. Będzie stanowił podstawę wydatkowania Społecznego Funduszu Klimatycznego w Polsce" - podkreśliło ministerstwo.
Cytowany w informacji wiceszef MFiPR Jan Szyszko zaznaczył, że proponowane jest przeznaczenie 37,5 proc. kwoty dofinansowania z Funduszu na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo. To tzw. komponent osłonowy.
"Zdecydowaliśmy się również włączyć regiony w zarządzanie SFK i wydzielić na ten cel 15 proc. budżetu Funduszu" - dodał.
MFiPR zaznaczył, że kluczowe znaczenie w realizacji planu będą miały inwestycje w poprawę efektywności energetycznej budynków oraz dostęp do transportu publicznego.
"Wsparcie będzie udzielane w formie grantów, dotacji, pożyczek oraz bonów (voucherów) na koszty ogrzewania i energii" - wymieniono.
Resort wymienił co będzie można finansować z pieniędzy pochodzących ze Społecznego Fundusz Klimatycznego:
• wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz ze wsparciem doradczym,
• budownictwo socjalne i komunalne,
• renowację budynków wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorstw (termomodernizacja, wymiana źródeł ciepła),
• wsparcie mieszkań wspomaganych/treningowych dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym,
• społeczności energetyczne,
• doradztwo energetyczne,
• zakup taboru kolejowego i autobusowego,
• inwestycje w obszarze budowy, przebudowy przystanków i stacji kolejowych wraz z budową parkingów przy przystankach i stacjach,
• infrastrukturę transportu autobusowego,
• poprawę infrastruktury dostępu do węzłów przesiadkowych (budowa, przebudowa, remont chodników, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, przejść drogowych, kładek, wind, schodów oraz obiektów typu „parkuj i jedź”),
• rozwój infrastruktury transportu rowerowego (budowę i rozbudowę dróg dla rowerów, budowę stacji rowerowych w węzłach przesiadkowych oraz tworzenie i rozbudowa wspólnego roweru publicznego),
• transport na żądanie,
• wsparcie pieniężne na pokrycie kosztów energii i ogrzewania poniesionych przez gospodarstwa domowe dotknięte ubóstwem energetycznym.
Na uwagi do planu MFiPR czeka do 30 czerwca.
Niedawno w odpowiedzi na interpelację poselską Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaznaczyło, że dyskusje na temat zmian w ETS2 nadal trwają. Resort klimatu pytany, ile państw popiera polskie postulaty, odparł, że grupa ponad 10 państw popiera wprowadzenie zmian do systemu ETS2, ale pomysły na zmiany są zróżnicowane.
Ministerstwo klimatu pytane o skutki wprowadzenia systemu ETS2, wskazało na analizy Centrum Analiz Energetyczno-Klimatycznych (CAKE).
Według raportu tego centrum z listopada 2024 r. bazowa projekcja cen pozwoleń na emisję w ramach unijnego systemu EU ETS, składającego się z ETS1 i ETS2, zakłada ok. 180 euro za tonę CO2 w 2040 r. i 460 euro za tonę CO2 w 2050 r.
Społeczny Fundusz Klimatyczny ma zacząć funkcjonować wraz z nowym unijnym systemem handlu emisjami w transporcie i budownictwie ETS2. System ten ma wejść w życie od 2027 r. Spodziewany jest w związku z tym m.in. wzrost cen paliw i kosztów dla gospodarstw domowych opalających domy paliwami kopalnymi.
Polska ma być za to jednym z największych beneficjentów funduszu z udziałem rzędu 18 proc. i środkami w wys. ok. 11,4 mld euro do 2032 r. (PAP Biznes)
jz/ gor/