IZFiA zbadała, skąd Polacy czerpią wiedzę o oszczędzaniu i inwestowaniu

Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami zapytała Polaków, skąd czerpią wiedzę o oszczędzaniu i inwestowaniu, komu ufają najbardziej, a do kogo podchodzą z rezerwą. Sprawdziła też, jak wygląda korzystanie z usług doradców inwestycyjnych i jakie formy kontaktu są najchętniej wybierane.

Infografika_IZFIA.png

Z badania wynika, że Polacy najczęściej sięgają po informacje o oszczędzaniu i inwestowaniu od osób, którym ufają – rodziny, przyjaciół i znajomych (35 proc.). Niemal równie popularne są artykuły i poradniki dostępne w internecie (33 proc.) oraz strony internetowe instytucji finansowych, takich jak banki czy towarzystwa ubezpieczeniowe (również 33 proc.).

Nieco rzadziej wskazywani pod tym względem byli pracownicy banków (28 proc.) oraz media społecznościowe (23 proc.).

Zdecydowanie największym zaufaniem cieszą się jednak raporty firm inwestycyjnych – choć korzysta z nich tylko 9 proc. badanych, to 67 proc. tej grupy deklaruje, że "raczej ufa" ich treściom, a kolejne 19 proc., że "w pełni ufa".

Wysokim zaufaniem cieszą się też bliscy oraz strony internetowe instytucji finansowych.

Z kolei media społecznościowe, mimo że stosunkowo popularne, wzbudzają największy sceptycyzm – prawie połowa korzystających z nich (49 proc.) wskazała, że „ani ufa, ani nie ufa” przekazywanym tam treściom.

Z usług doradcy inwestycyjnego korzysta 21 proc. badanych. W kontaktach z doradcą najczęściej wybierają spotkania osobiste (63 proc.), ale popularne są też rozmowy telefoniczne (42 proc.) i konsultacje online (39 proc.).

Badanie zostało zrealizowane dwiema metodami przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

Pierwszą z nich było badanie ilościowe CAWI (Computer Assisted Web Interview), przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie celowej N=610 osób w wieku 27–60 lat, oszczędzających lub inwestujących w różne produkty finansowe (w tym co najmniej 100 osób oszczędzających wyłącznie w formie lokat bankowych).

Dodatkowo, w celu pogłębienia wyników, przeprowadzono badanie jakościowe z wykorzystaniem techniki indywidualnych wywiadów pogłębionych online (IDI). Badaniem objęto 10 osób w wieku 27–40 oraz 50–60 lat – kobiet i mężczyzn, z co najmniej średnim wykształceniem, pochodzących z różnych regionów Polski. (PAP Biznes)

pr/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5577 0,06%
1 EUR 4,2512 0,08%
1 GBP 4,9073 0,23%
100 JPY 2,4651 0,71%
1 USD 3,6205 0,16%