53 proc. firm chce zwiększyć wydatki na zakupy biznesowe w kanale e-commerce - Mobile Institute
53 proc. badanych firm chce zwiększyć wydatki na zakupy biznesowe w kanale e-commerce, a kolejne 23 proc. uzależnia swoje dalsze kroki od wyników finansowych -- wynika z raportu „B2B Customer Journey 2025”, opracowanego przez Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Allegro Business.
"Wydatki na zakupy biznesowe w kanale e-commerce ma zamiar zwiększyć 53 proc. badanych firm, a kolejne 23 proc. uzależnia swoje dalsze kroki od wyników finansowych. Cięcia budżetowe planuje zaledwie 9 proc. firm, a 4 proc. uważa, że zakupy cyfrowe zostaną utrzymane na obecnym poziomie" - napisano w raporcie.
Autorzy badania wskazali również, że w przypadku firm najdłużej działających w e-commerce planowany wzrost wydatków jest podobny jak u wszystkich badanych, natomiast w przypadku biznesów zarabiających tylko w e-commerce, aktywność w kierunku zwiększenia wydatków jest większa. Aż 87 proc. planuje zwiększyć zakupy ze względu na nowe inwestycje, czy w określonych kategoriach.
"Raport pokazuje, że cyfrowa rewolucja w handlu B2B staje się faktem. Wskazano, że prawie co czwarta firma wybiera e-commerce jako główny kanał zakupowy, a 47 proc. klientów stosuje podejście omnichannel – dobierając kanał zakupu do konkretnej kategorii czy oferty" - napisano.
Wskazano, że 81 proc. klientów biznesowych korzysta z marketplace’ów do robienia zakupów, a ponad połowa (56 proc.) kupuje przez smartfony.
"Firmy kupują dziś podobnie jak konsumenci – oczekują wygody, szybkości, personalizacji i wsparcia AI. To sygnał, że rynek B2B potrzebuje rozwiązań klasy konsumenckiej, ale przystosowanych do skali i złożoności procesów biznesowych" - powiedziała cytowana w badaniu Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Julian Lindloff, dyrektor B2B w Allegro uważa, że dynamiczny wzrost znaczenia kanału e-commerce w zakupach B2B to nie chwilowy trend, ale trwała zmiana sposobu działania firm w Polsce.
"Dane pokazują, że już ponad połowa przedsiębiorstw planuje zwiększyć wydatki w tym obszarze, a średnie roczne koszyki zakupowe sięgają dziesiątek tysięcy złotych. Widać wyraźnie, że digitalizacja procesów zakupowych obejmuje nie tylko mikro i małe firmy, ale także biznesy o dużej skali przychodów" - dodał.
Jego zdaniem, rynek staje się jednocześnie coraz bardziej wymagający.
"Przedsiębiorcy oczekują nie tylko szerokiego wyboru produktów, ale też narzędzi wspierających ich w procesie zakupowym. Na znaczeniu zyskują takie elementy, jak transparentność oferty, łatwość porównywania opcji czy atrakcyjne metody płatności" - dodał.
Według raportu, strategie zakupowe stosowane przez klientów biznesowych pokazują, że nie jest łatwo utrzymać ich lojalność.
"Co 5. klient deklaruje co prawda, że przede wszystkim buduje stałe relacje z dostawcami, ale podobnie co 5. przyznaje, że jego strategią jest testowanie różnych marketplace’ów i miejsc zakupowych. (...) 4 na 10 klientów potwierdza, że - podobnie jak konsumenci - polują na promocje i okazje cenowe optymalizując w ten sposób swoje zakupy firmowe. Z kolei 17 proc. przyznaje, że porównują oferty na wielu marketplace’ach w celu znalezienia najlepszej ceny. W sumie jako „promo-hunters” można zaklasyfikować aż 55 proc. klientów biznesowych (w porównaniu do 78 proc. konsumentów)" - dodano.
Zdaniem autorów, ścieżka zakupowa biznesowa jest złożona i czasochłonna.
"Decyzje zakupowe podejmuje średnio 5 osób, a proces trwa od kilku dni do nawet kilku miesięcy. W przypadku zakupów strategicznych aż 65 proc. firm wskazuje na potrzebę budowania konsensusu wewnątrz organizacji jako kluczowy etap procesu. To pokazuje, jak istotne staje się dostarczanie klarownych informacji, ofert szytych na miarę i funkcji wspierających decyzje zespołowe" - wskazano.
Dodano, że 12 proc. klientów B2B stara się automatyzować swoje procesy zakupowe, a ta aktywność z kolei może być podwaliną pod stałe umowy i relacje biznesowe, które umożliwiają długoterminową współpracę z dostawcą.
Dodatkowo 9 na 10 firm napotyka wyzwania zakupowe, m.in. związane z logistyką, brakiem pełnych informacji o produktach i ograniczonymi opcjami płatności. 76 proc. firm liczy na wsparcie AI w analizie ofert, porównywaniu cen i planowaniu zakupów. (PAP Biznes)
mbi/ gor/