Profil:
Allegro.eu S.A.Allegro chce w styczniu zdecydować o przeznaczeniu nadwyżki gotówki (wywiad)
Allegro chce w styczniu zdecydować o przeznaczeniu nadwyżki gotówki, dywidenda jest jedną z rozważanych opcji - poinformował PAP Biznes CFO Jon Eastick. Ocenił, że polski konsument jest słabszy niż oczekiwano, ale celem na IV kwartał jest dalszy wzrost w Polsce.
"Mamy prawie 3,8 mld zł gotówki. Pracujemy z zarządem i doradcami nad opcjami wykorzystania tej nadwyżki gotówki. Zamierzamy dojść do pewnych wniosków w trakcie tzw. rundy planowania, czyli w styczniu. Prawdopodobnie przy okazji publikacji wyników za IV kwartał będziemy mogli poinformować rynek o wynikach tych prac" - powiedział w wywiadzie Jon Eastick, CFO Allegro.
"Dywidenda jest jednym z rozważanych tematów. Nie jest to jednak powszechny instrument wśród graczy w branży e-commerce" - dodał.
Na koniec września dźwignia finansowa Allegro spadła poniżej 1x skorygowanego zysku EBITDA grupy, do 0,95x wobec 1,04x na koniec czerwca tego roku.
Allegro spodziewa się w czwartym kwartale 2024 roku spadku skorygowanego zysku EBITDA o 2-6 proc. rok do roku. Przed rokiem, w czwartym kwartale 2023 r., skorygowana EBITDA grupy wyniosła 751,8 mln zł.
Wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 8-10 proc. rdr w czwartym kwartale, a przychody spodziewane są w przedziale -2 proc. do +2 proc. rdr.
Z działalności w Polsce w czwartym kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV w przedziale 11-13 proc. rdr, przy wzroście przychodów o 13-16 proc.
"Naszym celem dla Polski na czwarty kwartał jest dalszy, coraz szybszy wzrost. Oczekujemy wzrostu o ok. 13 proc., czyli ok. 5 punktów proc. więcej rok do roku" - powiedział Eastick.
"Polski konsument nie jest tak silny jak oczekiwano na początku roku, nie ma co do tego wątpliwości. Dobrze dobrane produkty w Allegro pozwalają nam jednak rosnąć w każdych warunkach. Aby zapewnić sobie wzrost, inwestujemy więcej w marketing. Stać nas na to dzięki bardzo dobrej sytuacji finansowej" - powiedział CFO.
Jak ocenił, tegoroczna edycja kampanii Black Weeks, która ruszyła 4 listopada, rozpoczęła się bardzo dobrze.
"Będzie trwała około miesiąc, dłużej niż w ubiegłym roku. Mamy nadzieję, że to przyczyni się do szybszego tempa wzrostu" - powiedział Eastick.
Allegro przewiduje na czwarty kwartał dla Polski wzrost skorygowanego zysku EBITDA o 4-7 proc. rdr. W trzecim kwartale skorygowany zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł o 13,5 proc. rdr.
"Większość optymalizacji, które robiliśmy w ubiegłym roku miało miejsce przed czwartym kwartałem. Także przed czwartym kwartałem przeprowadziliśmy podwyżki prowizji. Ponadto więcej inwestujemy, więcej wydajemy na marketing i na logistykę. To oznacza, że marża EBITDA będzie w czwartym kwartale niższa niż w poprzednich kwartałach tego roku, ale nadal czujemy się komfortowo z naszym średnioterminowym celem, by marża skorygowanego zysku EBITDA była w okolicach 5,5 proc." - powiedział CFO Allegro.
Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej ma spaść w IV kwartale o 25-28 proc. rdr, a przychody z działalności międzynarodowej mają być niższe o 48-52 proc. rdr. Skorygowana strata EBITDA z działalności za granicą ma wynieść 210-230 mln zł.
"Na międzynarodowych platformach marketplace oczekujemy mocnego czwartego kwartału, choć wzrost rdr będzie niższy niż w trzecim kwartale" - powiedział Eastick.
Jak wskazał, biznes MALL przechodzi transformację. Zmniejszany jest zakres działalności, poprzez ograniczenie sprzedaży niskomarżowej.
"Jeśli chodzi o ekspansję, nie zmieniamy planów. Inwestujemy w platformy marketplace na zagranicznych rynkach. Będziemy się w najbliższych miesiącach koncentrować na budowaniu lojalności klientów, zwiększaniu częstotliwości zakupów" - powiedział Eastick.
W październiku uruchomiona została platforma Allegro.hu na Węgrzech.
"Nie robiliśmy akcji marketingowych, a początki są bardzo obiecujące. Widać zainteresowanie" - powiedział CFO.
Jak poinformował, prawdopodobnie w przyszłym roku Allegro będzie chciało uruchomić marketplace w Słowenii i Chorwacji.
Wydatki inwestycyjne Allegro w czwartym kwartale szacowane są na 170-180 mln zł w Polsce i 30-40 mln zł poza krajem.
W trzecim kwartale 2024 roku wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w Grupie Allegro, czyli z uwzględnieniem działalności międzynarodowej, wzrosła o prawie 10 proc. rdr, czyli blisko górnego pułapu oczekiwań. Skonsolidowany skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 8,6 proc. rdr, do 734,8 mln zł.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ ana/