Allegro chce w styczniu zdecydować o przeznaczeniu nadwyżki gotówki (wywiad)

JonEastickAllegro.jpg

Allegro chce w styczniu zdecydować o przeznaczeniu nadwyżki gotówki, dywidenda jest jedną z rozważanych opcji - poinformował PAP Biznes CFO Jon Eastick. Ocenił, że polski konsument jest słabszy niż oczekiwano, ale celem na IV kwartał jest dalszy wzrost w Polsce.


"Mamy prawie 3,8 mld zł gotówki. Pracujemy z zarządem i doradcami nad opcjami wykorzystania tej nadwyżki gotówki. Zamierzamy dojść do pewnych wniosków w trakcie tzw. rundy planowania, czyli w styczniu. Prawdopodobnie przy okazji publikacji wyników za IV kwartał będziemy mogli poinformować rynek o wynikach tych prac" - powiedział w wywiadzie Jon Eastick, CFO Allegro.

"Dywidenda jest jednym z rozważanych tematów. Nie jest to jednak powszechny instrument wśród graczy w branży e-commerce" - dodał.

Na koniec września dźwignia finansowa Allegro spadła poniżej 1x skorygowanego zysku EBITDA grupy, do 0,95x wobec 1,04x na koniec czerwca tego roku.

Allegro spodziewa się w czwartym kwartale 2024 roku spadku skorygowanego zysku EBITDA o 2-6 proc. rok do roku. Przed rokiem, w czwartym kwartale 2023 r., skorygowana EBITDA grupy wyniosła 751,8 mln zł.

Wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 8-10 proc. rdr w czwartym kwartale, a przychody spodziewane są w przedziale -2 proc. do +2 proc. rdr.

Z działalności w Polsce w czwartym kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV w przedziale 11-13 proc. rdr, przy wzroście przychodów o 13-16 proc.

"Naszym celem dla Polski na czwarty kwartał jest dalszy, coraz szybszy wzrost. Oczekujemy wzrostu o ok. 13 proc., czyli ok. 5 punktów proc. więcej rok do roku" - powiedział Eastick.

"Polski konsument nie jest tak silny jak oczekiwano na początku roku, nie ma co do tego wątpliwości. Dobrze dobrane produkty w Allegro pozwalają nam jednak rosnąć w każdych warunkach. Aby zapewnić sobie wzrost, inwestujemy więcej w marketing. Stać nas na to dzięki bardzo dobrej sytuacji finansowej" - powiedział CFO.

Jak ocenił, tegoroczna edycja kampanii Black Weeks, która ruszyła 4 listopada, rozpoczęła się bardzo dobrze.

"Będzie trwała około miesiąc, dłużej niż w ubiegłym roku. Mamy nadzieję, że to przyczyni się do szybszego tempa wzrostu" - powiedział Eastick.

Allegro przewiduje na czwarty kwartał dla Polski wzrost skorygowanego zysku EBITDA o 4-7 proc. rdr. W trzecim kwartale skorygowany zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł o 13,5 proc. rdr.

"Większość optymalizacji, które robiliśmy w ubiegłym roku miało miejsce przed czwartym kwartałem. Także przed czwartym kwartałem przeprowadziliśmy podwyżki prowizji. Ponadto więcej inwestujemy, więcej wydajemy na marketing i na logistykę. To oznacza, że marża EBITDA będzie w czwartym kwartale niższa niż w poprzednich kwartałach tego roku, ale nadal czujemy się komfortowo z naszym średnioterminowym celem, by marża skorygowanego zysku EBITDA była w okolicach 5,5 proc." - powiedział CFO Allegro.

Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej ma spaść w IV kwartale o 25-28 proc. rdr, a przychody z działalności międzynarodowej mają być niższe o 48-52 proc. rdr. Skorygowana strata EBITDA z działalności za granicą ma wynieść 210-230 mln zł.

"Na międzynarodowych platformach marketplace oczekujemy mocnego czwartego kwartału, choć wzrost rdr będzie niższy niż w trzecim kwartale" - powiedział Eastick.

Jak wskazał, biznes MALL przechodzi transformację. Zmniejszany jest zakres działalności, poprzez ograniczenie sprzedaży niskomarżowej.

"Jeśli chodzi o ekspansję, nie zmieniamy planów. Inwestujemy w platformy marketplace na zagranicznych rynkach. Będziemy się w najbliższych miesiącach koncentrować na budowaniu lojalności klientów, zwiększaniu częstotliwości zakupów" - powiedział Eastick.

W październiku uruchomiona została platforma Allegro.hu na Węgrzech.

"Nie robiliśmy akcji marketingowych, a początki są bardzo obiecujące. Widać zainteresowanie" - powiedział CFO.

Jak poinformował, prawdopodobnie w przyszłym roku Allegro będzie chciało uruchomić marketplace w Słowenii i Chorwacji.

Wydatki inwestycyjne Allegro w czwartym kwartale szacowane są na 170-180 mln zł w Polsce i 30-40 mln zł poza krajem.

W trzecim kwartale 2024 roku wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w Grupie Allegro, czyli z uwzględnieniem działalności międzynarodowej, wzrosła o prawie 10 proc. rdr, czyli blisko górnego pułapu oczekiwań. Skonsolidowany skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 8,6 proc. rdr, do 734,8 mln zł.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6440 -0,09%
1 EUR 4,3442 -0,15%
1 GBP 5,2161 -0,48%
100 JPY 2,6504 -0,12%
1 USD 4,1039 0,15%