Profil:
Allegro.eu S.A.Allegro notuje wzrosty GMV w Polsce w I kw.; chce w '25 zainstalować 2,5 tys. automatów (wywiad)
Allegro zanotowało w okresie od początku roku do początku marca wysokie jednocyfrowe wzrosty sprzedaży GMV w Polsce. Ocenia, że sentyment konsumenta poprawia się, ale relatywnie wolno - poinformował PAP Biznes CFO Jon Eastick. Spółka chce zwiększać częstotliwość zakupów na wszystkich czterech rynkach. Zamierza przyspieszyć inwestycje w rozwój automatów paczkowych Allegro One Box i zainstalować w tym roku 2,5 tys. nowych automatów.

"W I kwartale, do początku marca notowaliśmy wysokie jednocyfrowe wzrosty sprzedaży GMV w Polsce. W ubiegłym roku w lutym było bardzo ciepło, co wpłynęło na szybsze rozpoczęcie sprzedaży sezonowej, wiosennej. W tym roku ciepło zrobiło się w marcu. Na poziomie grupy wzrosty w I kwartale są wyższe" - powiedział w wywiadzie Jon Eastick, CFO Allegro.
"Wydaje się, że generalnie sentyment konsumenta się poprawia, ale relatywnie wolno" - dodał.
Na 2025 roku Allegro zakłada wzrost skonsolidowanej GMV o 8-11 proc., a przychody mają się zwiększyć o 7-11 proc. Wzrost skorygowanego zysku EBITDA grupy w 2025 roku jest planowany na 10-17 proc. rdr, zaś skonsolidowany CAPEX szacowany jest na 920 mln zł - 1,1 mld zł.
Wzrost GMV z działalności w Polsce oczekiwany jest w całym 2025 roku w przedziale 9-11 proc., przy wzroście przychodów o 14-17 proc., a skorygowanego zysku EBITDA o 8-12 proc.
"W Polsce będziemy się w tym roku koncentrować na doświadczeniu klienta, na uproszczeniu decyzji zakupowych" - powiedział Jon Eastick.
Na platformach zagranicznych Allegro spodziewa się w tym roku zwiększenia GMV o 40-50 proc. przy przychodach wyższych o 55-65 proc. Skorygowana strata EBITDA segmentu oczekiwana jest w przedziale 350-400 mln zł.
CELEM WZROST CZĘSTOTLIWOŚCI ZAKUPÓW
"Na wszystkich czterech rynkach chcemy zwiększać częstotliwość zakupów, by klienci częściej z nami robili zakupy, co pozwoli nam szybciej rosnąć. Mamy trzy silniki wzrostu: reklamy, usługi fintech, w tym Allegro Pay i obniżenie kosztów wokół dostaw. Będziemy rozwijać te obszary, by zwiększać sprzedaż i jednocześnie zarządzać marżą" - powiedział CFO.
"W segmencie MALL zakończymy transformację, biznes się znacznie zmniejsza. Trzeba zwrócić uwagę, że biznes, który MALL robił niezależnie, właściwie nigdy nie był zyskowny. W czwartym kwartale było natomiast widać, że chociaż sprzedaż GMV MALLa spadała, to straty EBITDA nie były wyższe niż rok wcześniej. Chcemy się skoncentrować na tym, co strategicznie ważne, czyli platformach marketplace w nowych krajach" - dodał.
Jak poinformował, grupa jest bardzo zadowolona z wyników sprzedażowych na zagranicznych platformach marketplace w Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
"Widzieliśmy wielu okazjonalnych kupujących, którzy wracali, aby zrobić zakupy na sezon świąteczny lub w ostatnich tygodniach. Zwiększa się też liczba lojalnych klientów, którzy robią coraz większe zakupy. Chcemy, by ta grupa klientów się zwiększała. Podejmujemy więc wiele działań w tym kierunku, mamy wiele planów w tym obszarze na pierwsze półrocze. Naszym celem jest zwiększenie częstotliwości zakupów na tych rynkach" - powiedział Eastick.
Jak wskazał, Allegro zakłada, że wszystkie te trzy nowe rynki (Czechy, Słowacja, Węgry) powinny być w stanie osiągnąć próg rentowności w ciągu czterech lat od uruchomienia.
"Oznaczałoby to, że dla Czech jest to 2027 rok, a dla pozostałych dwóch rynków - 2028 rok" - powiedział.
Allegro zmieniło plany dotyczące ekspansji marketplace na kolejne rynki i na razie wstrzymuje uruchamianie nowych platform.
"Naszym głównym celem, przynajmniej w pierwszej połowie tego roku, jest teraz zwiększenie częstotliwości zakupów na rynkach, na których już działamy. Chcemy w tym zakresie poczynić znaczne postępy, widoczne we wzroście GMV, zanim rozważymy otwarcie innych marketplace w nowych krajach. To oznacza, że w tym roku możemy nie uruchamiać platform na nowych rynkach" - powiedział Eastick.
Wcześniej spółka informowała, że prawdopodobnie w 2025 roku może wejść do Chorwacji i Słowenii.
PRZYSPIESZENIE ROZWOJU ALLEGRO ONE BOX
Jon Eastick poinformował, że Allegro zamierza przyspieszyć inwestycje w rozwój automatów paczkowych Allegro One Box.
"W tym roku chcemy zainstalować 2,5 tys. nowych automatów, podczas gdy na koniec 2024 roku było ich 4,5 tys. Wykonaliśmy wszystkie podstawowe prace związane z oprogramowaniem, dystrybucją, wszystkie rzeczy niezbędne do zwiększenia wolumenu w tych automatach. Nadszedł więc czas, aby zbudować ich więcej i udostępnić je coraz większej liczbie klientów" - powiedział.
Pytany o take rate w tym roku, odpowiedział: "Jeśli chodzi o take rate, to - podobnie jak w ubiegłym roku - w styczniu ogłosiliśmy zmiany, które weszły w życie w marcu. Przewidujemy, że będą to jedyne istotne zmiany w całym roku. Sprzedawcy będą więc mogli analizować i robić plany. Główne zmiany dotyczyły współfinansowania, więc podobnie jak w ubiegłym roku, nie dotyczyły tradycyjnych stawek prowizji za sukces. Kontynuujemy upraszczanie stawek prowizji".
Zarząd Allegro zaproponował nową politykę alokacji kapitału, która zakłada kontynuację inwestycji w rentowny wzrost organiczny i utrzymania umiarkowanej dźwigni finansowej przy jednoczesnym zwrocie nadwyżki kapitału inwestorom poprzez skup akcji. Firma oszacowała skalę tegorocznego skupu akcji na ok. 1,4 mld zł, decyzję podejmie WZ.
"Przez kilka miesięcy analizowaliśmy w radzie dyrektorów możliwe opcje dotyczące nadwyżki kapitału, analizowaliśmy co robi konkurencja na świecie. Większość decyduje się na buyback i my też uznaliśmy, że będzie to z korzyścią dla akcjonariuszy. Uważamy, że nasze akcje są obecnie wyceniane na atrakcyjnym poziomie do przeprowadzenia skupu, a więc jest to na pewno dobra opcja w tym momencie" - powiedział CFO Allegro.
Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w grupie Allegro, czyli z uwzględnieniem działalności międzynarodowej, wzrosła w ubiegłym roku 9,6 proc. rdr, a skonsolidowany skorygowany zysk EBITDA zwiększył się o 17,9 proc. rdr.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ osz/