Profil:
Allegro.eu S.A.Allegro zakłada wzrost skorygowanej EBITDA grupy w 2025 o 10-17 proc. (opis)
Allegro.eu zakłada wzrost skorygowanego zysku EBITDA grupy w 2025 roku o 10-17 proc. r/r, zaś skonsolidowany CAPEX szacuje na 920 mln zł - 1,1 mld zł - poinformowała spółka w komunikacie. Wyniki grupy w IV kwartale 2024 roku na poziomie skorygowanej EBITDA okazały się lepsze od oczekiwań analityków.
Allegro zakłada tegoroczny wzrost skonsolidowanej GMV o 8-11 proc., a przychody mają się zwiększyć o 7-11 proc.
"Postanowiliśmy w tym roku powrócić do przedstawiania całorocznych oczekiwań, ponieważ nasza działalność międzynarodowa opiera się na bardziej przewidywalnym trendzie wzrostu. Naszym średnioterminowym celem jest kontynuacja niskiego dwucyfrowego wzrostu GMV w Polsce, utrzymując marże w przedziale podwyższonym do 5,5–5,9 proc." - powiedział Jon Eastick, CFO Allegro.
Wzrost GMV z działalności w Polsce oczekiwany jest w całym 2025 roku w przedziale 9-11 proc., przy wzroście przychodów o 14-17 proc., a skorygowanego zysku EBITDA o 8-12 proc.
Allegro spodziewa się w tym roku zwiększenia GMV na platformach zagranicznych o 40-50 proc. przy przychodach wyższych o 55-65 proc. Skorygowana strata EBITDA segmentu oczekiwana jest w przedziale 350-400 mln zł.
Segment MALL powinien zakończyć rok spadkiem GMV o 55-65 proc. r/r. Jego przychody oczekiwane są na poziomie 45-55 proc. niższym, a skorygowana strata EBITDA ma wynieść 150-170 mln zł.
Tegoroczny CAPEX spodziewany jest na poziomie 850 mln-1 mld zł w Polsce, 40-50 mln zł na platformach zagranicznych, oraz 30-40 mln zł w segmencie MALL.
"Nasze wyniki w czwartym kwartale były albo zgodne z naszymi oczekiwaniami, albo je przekroczyły, choć było blisko w przypadku celu dla GMV w Polsce. W ciągu osiemnastu miesięcy Allegro uruchomiło swoje platformy w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Dzięki temu nasz docelowy rynek zwiększył się o 26 milionów potencjalnych klientów i klientek i obejmuje obecnie 63 miliony konsumentów" - powiedział prezes Allegro Roy Perticucci.
Prezes zapowiada wstrzymanie na razie planów uruchamiania nowych platform.
"Na koniec 2024 roku mieliśmy 21 milionów aktywnych kupujących, z czego sześć milionów spoza Polski. Udowodniliśmy, że możemy sprawnie i niedrogo uruchamiać nasz model marketplace w nowych krajach, ale na chwilę wstrzymujemy dalsze plany w tym zakresie. Wiele się nauczyliśmy i chcemy wykorzystać nasze wnioski, by ulepszać naszą ofertę i przyspieszyć wzrost częstotliwości zakupów, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w Polsce. Wznowimy plan uruchamiania nowych platform, gdy tylko uznamy, że skutecznie wdrożyliśmy te zmiany i będziemy zadowoleni z rezultatów” - powiedział Perticucci.
Allegro uruchomiło swoje platformy marketplace na Słowacji i Węgrzech w zeszłym roku, podwajając tym samym liczbę krajów obsługiwanych przez Allegro.
Liczba aktywnych kupujących segmentu międzynarodowego podwoiła się do 3,3 mln w ujęciu rocznym. Jak zapowiada spółka, ruch z przejętych platform zostanie wkrótce całkowicie przekierowany na platformy Allegro, ponieważ przekształcenie MALL w sprawnie funkcjonującego sprzedającego na Allegro zostanie sfinalizowane w tym roku.
Strata segmentu MALL pomniejszyła się w czwartym kwartale w ujęciu kwartalnym i była stabilna rok do roku. Allegro spodziewa się, że w roku 2026 segment ten będzie miał już pozytywny wpływ na wyniki.
Obecnie prawie 70 tysięcy sprzedających działa na platformach Allegro w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Sprzedaż czeskich i słowackich sprzedawców podwoiła się w czwartym kwartale w ujęciu kwartalnym.
Dzięki obecności Allegro już w trzech nowych krajach, wartość GMV segmentu międzynarodowego wzrosła o 68 proc., a przychody wzrosły o 79,5 proc. rok do roku w czwartym kwartale.
Allegro koncentruje się teraz na zwiększaniu częstotliwości zakupów na swoich nowych platformach, a każda z nich powinna osiągnąć próg rentowności w ciągu czterech lat od uruchomienia. W ramach tego procesu Allegro stopniowo umiędzynaradawia swoje marki. Liczba płatnych subskrypcji Smart! poza Polską przekroczyła 1,3 miliona, a sieć automatów paczkowych One Box w Czechach wzrosła do ponad 500.
GMV w Polsce przyspieszyła wzrost do 10,9 proc. r/r w czwartym kwartale, co oznacza tempo ponad trzy razy szybsze niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej i o 2,5pp szybsze niż rok wcześniej. Wartość wskaźnika wyniosła 17,38 mld zł.
Przychody Allegro z działalności w Polsce zwiększyły się o 16 proc. r/r do 2,78 mld zł w czwartym kwartale. Tempo wzrostu wysokomarżowych przychodów z działalności reklamowej sięgnęło zaś 31,3 proc. r/r.
Skorygowany zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł o 7,7 proc. r/r do 975 mln zł w czwartym kwartale, dzięki czemu marża sięgnęła 5,61 proc. GMV.
Całoroczna wartość GMV wzrosła o 10,8 proc. do 60,71 mld zł, a przychody zwiększyły się o 19,4 proc. do 9,5 mld zł. O 21,3 proc. wzrósł skorygowany zysk EBITDA, osiągając poziom 3,59 mld zł. Pozwoliło to marży osiągnąć poziom 5,91 proc., o 0.51pp wyżej r/r i powyżej celu w przedziale 5,3-5,7 proc.
Lepsza od oczekiwanej zyskowność i dalsza poprawa pozycji gotówkowej pomogły obniżyć dźwignię finansową o ponad połowę do 0,77x, czyli poniżej dotychczasowych oczekiwań, jak i nowego celu na poziomie 1,0x.
Liczba aktywnych kupujących na Allegro w Polsce zwiększyła się do 15,1 mln w czwartym kwartale, a średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą przyspieszyła wzrost do 7,8 proc. r/r i przekroczyła poziom 4.000 zł rocznie.
Allegro Smart! zanotował dwucyfrowy przyrost subskrypcji w czwartym kwartale, a liczba jego użytkowników w Polsce przekroczyła 7 mln. Wartość pożyczek udzielonych przez Allegro Pay wzrosła o ponad 30 proc. r/r do 10,8 mld zł w całym 2024 roku, finansując w tym czasie 14 proc. GMV.
Allegro One Boksy zwiększyły wolumeny o 118 proc. r/r w 2024 roku, obniżając koszty jednostkowe. Do końca 2025 roku, allegrowe automaty mają być tańszą opcją per paczka niż koszt najdroższego dostawcy firmy.
Allegro planuje powiększyć sieć One Boksów w Polsce o 2500 w tym roku.
Zarząd Allegro zaproponował nową politykę alokacji kapitału, która zakłada kontynuację inwestycji w rentowny wzrost organiczny i utrzymania umiarkowanej dźwigni finansowej przy jednoczesnym zwrocie nadwyżki kapitału inwestorom poprzez wykup akcji.
"Zamierzamy poddać taki wykup o wartości 1,4 mld zł pod głosowanie akcjonariuszy na nadchodzącym WZA” - powiedział Jon Eastick, CFO Allegro.
---
Poniżej przedstawiamy wyniki Allegro w czwartym kwartale 2024 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników. Dane w mln zł. Wyliczenia wyników czwartego kwartału PAP Biznes.
4Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2024 | rdr |
Przychody | 3147,0 | 3129,1 | 0,6% | 1,5% | 20% | 10940,0 | 6,7% |
EBITDA skoryg. | 791,6 | 634,8 | 25% | 5,3% | 7,8% | 2995,0 | 17,9% |
EBIT | 450,3 | 461,3 | -2,4% | -- | 11% | 1787,0 | 126% |
zysk netto j.d. | 253,0 | 303,4 | -17% | -- | 31% | 1035,0 | 264% |
marża EBITDA | 25,2% | 20,3% | 4,81 | 0,90 | -2,85 | 27,38% | 2,60 |
marża EBIT | 14,3% | 14,7% | -0,43 | 19,18 | -1,23 | 16,33% | 8,63 |
marża netto | 8,0% | 9,7% | -1,65 | 15,57 | 0,67 | 9,46% | 6,69 |
(PAP Biznes)
pr/