Amica chce do końca roku zmniejszyć poziom zapasów o ok. 50 mln zł

Amica chce do końca roku zmniejszyć poziom zapasów o ok. 50 mln zł - powiedział podczas konferencji wynikowej Michał Rakowski, wiceprezes grupy Amica. Dodał, że pozytywnie wyróżniającym się rynkiem, na którym działa Amica jest Azja Centralna, szczególnie Kazachstan. Grupa chce natomiast, w większym stopniu niż obecnie, działać też w Azerbejdżanie, Armenii i Gruzji.


"Mamy ambitne plany, aby do końca roku zapasy obniżyć. Naszym celem jest obniżenie o ok. 50 mln zł i utrzymywanie właśnie tego niższego poziomu w trakcie całego następnego roku" - powiedział Michał Rakowski.

Wiceprezes dodał, że na rynku polskim grupa zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży produktów i towarów o 4 proc.

"Nie tylko mamy do czynienia ze wzrostem przychodów, ale też wykazujemy lepszą zyskowność naszego biznesu. (...) Mamy lepsze wyniki niż w roku ubiegłym w zakresie segmentu piece do zabudowy i w zakresie płyt. Natomiast na podobnych poziomach kształtuje się sprzedaż kuchni wolnostojących" - wskazał.

Rakowski dodał również, że w zakresie towarów, grupa notuje wyniki lepsze niż w zeszłym roku w przypadku lodówek i okapów. Niższe wyniki zostały odnotowane w zakresie m.in. zmywarek.

"Podsumowując rynek Polski, cieszą pozytywne działania i współpraca z naszymi klientami, mimo że na rynku mamy tendencję spadkową. Rynek Polski nie różni się od pozostałej części Europy, gdzie w zasadzie w każdym kraju notowane są spadki" - powiedział wiceprezes.

Wskazał, że rynkiem, który pozytywnie się wyróżnia, jest rynek centralnej Azji, szczególnie Kazachstan.

"Wzrosty sprzedaży wyniosły tutaj ok. 30 proc. (...) dotyczą one regionu centralnej Azji: samego Kazachstanu i krajów ościennych, czyli Mongolii, Kirgistanu i Uzbekistanu. To są te kraje, które dzisiaj dominują" - dodał.

Wiceprezes wskazał, że Amica będzie, w większym stopniu niż obecnie, działać również w Azerbejdżanie, Armenii i Gruzji.

"Chcemy realizować plany zwiększonej sprzedaży właśnie w tym regionie" - dodał.

Rakowski zauważył, że Amica cały czas nie może osiągnąć wzrostu sprzedaży, co łączy się z faktem, że cały rynek AGD w Europie notuje kolejny kwartał ze spadkami.

"Natomiast działania oszczędnościowe przynoszą efekt. 4,3 proc. marży EBITDA, która była większa niż w pierwszym kwartale 2025 roku. Wtedy notowaliśmy 3,2 proc., więc kierunek jest pozytywny i mam nadzieję, że będzie kontynuowany" - dodał.

Wiceprezes powiedział, że grupa kontynuuje realizację długoterminowej strategii „Back to Profitability”.

"Jest wiele projektów, które realizujemy i które mają wspierać główne cele, czyli odzyskanie przychodów ze sprzedaży, odzyskanie ilości, odzyskanie rentowności, lepsze wykorzystanie aktywów, ale jednocześnie utrzymywanie stabilnej polityki finansowej. Bardzo ważne jest odbudowanie marży na sprzedaży sprzętu grzewnego" - wskazał.

"Bardzo ważne dla nas jest utrzymywanie zdrowego finansowania naszego biznesu. Dług netto do EBITDA to na 30 czerwca 1,42, więc mamy zapas do poziomu 2, który jest, w naszej ocenie, na poziomie docelowym strategii i oczywiście będziemy robić wszystko, aby tego wskaźnika nie przekraczać" - wskazał Rakowski.

Zaprezentowana we wrześniu 2024 roku strategia grupy, zakłada dojście do wzrostów sprzedaży powyżej 7 proc. rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5 proc. w roku 2027 oraz 7 proc. w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14 proc. w roku 2027 oraz przekroczenie 17 proc. w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25 proc. oraz do 28 proc. w latach 2030+.

Amica miała w II kw. 582,3 mln zł przychodów, EBITDA wyniosła 31,5 mln zł, EBIT osiągnął 16,1 mln zł, a zysk netto j.d. wyniósł 5,5 mln zł.

W całym I półroczu 2025 roku, grupa zanotowała 1.149,2 mln zł przychodów z umów z klientami, co oznacza spadek o 8 proc. rdr. Wynik EBITDA wzrósł o 14 proc. rdr, do 49,9 mln zł, a zysk operacyjny o 33 proc., do 19,2 mln zł – marża EBITDA wzrosła o 80 punktów bazowych, do 4,3 proc., a marża operacyjna o 50 p.b., do 1,7 proc. (PAP Biznes)

mbi/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5651 0,07%
1 EUR 4,2645 -0,05%
1 GBP 4,8933 -0,08%
100 JPY 2,4519 -0,06%
1 USD 3,6255 -0,06%