Profil:
BANK POCZTOWYBANK POCZTOWY (14/2024) Przyjęcie Strategii Banku Pocztowego na lata 2026-2029 - "Bank Pocztowy. Bank blisko Ciebie - załatwisz to na poczcie".
Raport bieżący 14/2024
Postawa prawna: Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia MAR - informacje poufne
Zarząd Banku Pocztowego S.A. ("Bank") informuje o zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą w dniu 1 grudnia br. nowej "Strategii Banku Pocztowego na lata 2026-2029" "Bank Pocztowy. Bank blisko Ciebie - załatwisz to na poczcie".
"Strategia Banku Pocztowego S.A. na lata 2023-2026" ("Strategia") jest aktualizacją dokumentu "Strategia Banku Pocztowego 2023-2026", przyjętego przez Zarząd i zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą Banku w czerwcu 2023 r.
Kluczową przesłanką wewnętrzną do opracowania aktualizacji Strategii na lata 2026-2029 było uspójnienie założeń strategicznych Banku z założeniami działań transformacyjnych w Grupie Kapitałowej Poczta Polska, w szczególności z przyjętą przez Pocztę Polską Strategią Usług Finansowych Grupy Kapitałowej Poczta Polska. Do kluczowych uwarunkowań zewnętrznych wpływających na aktualizację Strategii należy zaliczyć takie kwestie z otoczenia makroekonomicznego, jak zrealizowany dotychczas oraz dalej prognozowany w 2026 r. spadek stóp procentowych NBP, czy wzrost stawek CIT.
Jednocześnie, dobre wyniki finansowe ostatnich lat oraz bezpieczna sytuacja kapitałowa Banku stanowią podstawę do dynamicznego rozwoju wspieranego zakładaną transformacją modelu biznesowego usług finansowych Grupy Kapitałowej Poczta Polska.
Do najważniejszych kwestii w tym obszarze należy zaliczyć:
- Poprawiającą się (od 2021 r.) sytuację finansową i rekordowe wyniki w latach 2023 - 2025 (>180 mln zł rocznie), umożliwiające dalsze inwestycje w kolejnych latach,
- Odbudowaną sytuację kapitałową (Tier I 12,4% w 2021 r. vs. 32,5% w 1H 2025 r.), umożliwiającą rozwój akcji kredytowej,
- Systematyczne działania na rzecz ograniczenia profilu Banku do obsługi osób fizycznych (depozyty i finansowanie konsumpcyjne), umożliwiające stopniowe przejście do strategii "Simple banking",
- Brak problemów z kredytami frankowymi umożliwia koncentrację na transformacji biznesowej.
Z kolei z otoczenia regulacyjnego i fiskalnego kluczowy wpływ miały takie kwestie jak podwyższenie stawki CIT dla banków, wymogi MREL, implementacja wymogów CSRD/ESRS oraz wzrost oczekiwań w zakresie ESG.
Strategia Banku Pocztowego S.A. na lata 2026-2029 zakłada koncentrację na obsłudze klientów detalicznych, zgodnie z deklarowaną misją: "Zapewniamy klientom proste i bezpieczne usługi finansowe w placówkach Poczty Polskiej i online".
Strategia opiera się na prostej bankowości czyli powszechnie dostępnych produktach finansowych, takich jak rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe wraz z ofertą kredytów konsumpcyjnych oraz efektywnej sieci Poczty Polskiej S.A. ("Poczta Polska") wspartej skutecznym marketingiem i transformacją technologiczną.
Kluczowym elementem Strategii jest wykorzystanie unikalnej pozycji dystrybucyjnej w ramach Grupy Kapitałowej Poczta Polska, umożliwiającej szerokie dotarcie do klientów, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach i na obszarach o ograniczonej obecności innych komercyjnych instytucji finansowych.
Strategia zakłada też rozwój zdalnych kanałów obsługi klienta, z naciskiem na digitalizację i automatyzację procesów.
Jej filarami są:
A. Simple Banking - Proste produkty z wartością dodaną
- Prosta półka produktowa oparta o podstawowe produkty bankowe oraz uproszczenie procesów,
- Oferta wzbogacona o wartość dodaną usług powiązanych oferowanych przez Pocztę Polską i spółki z jej Grupy Kapitałowej
B. Efektywna dystrybucja poprzez sieć Poczty Polskiej
- Przeniesienie fizycznej sieci sprzedaży do Poczty Polskiej i jej transformacja
- Dostępność usług w jednej z największych na rynku sieci dystrybucji w Polsce z silną obecnością na rynkach lokalnych
- Bezpośredni kontakt i silna relacja z klientem oparta na zaufaniu
C. Ryzyko i ESG
- Nowoczesne zarządzenie ryzykiem umożliwiające realizację ambitnej strategii wzrostu
- Zrównoważony rozwój budujący długookresową wartość dla Banku i interesariuszy
D. Skalowalne i nowoczesne technologie
- Rozwój kanałów cyfrowych zapewniających klientom przyjazne procesy samoobsługi online
- Modernizacja narzędzi i aplikacji IT wspierających sieć sprzedaży w efektywnej obsłudze klientów
Dla realizacji powyższych założeń Bank opracował katalog inicjatyw strategicznych, przy czym kluczowe spośród nich planowane są do wdrożenia do końca 2027 r. Środki finansowe alokowane na nie w horyzoncie Strategii wyniosą ponad 150 mln zł.
Gwarantem sukcesu Strategii Banku na lata 2026-2029 będzie dostosowanie modelu operacyjnej współpracy Banku z Pocztą Polską wg sprawdzonych wzorców w zakresie:
- Wysokiego poziomu integracji i współpracy w obszarze usług finansowych pomiędzy spółkami w ramach Grupy Kapitałowej Poczta Polska,
- Wykorzystaniu najlepszych praktyk zagranicznych operatorów pocztowo-bankowych,
- Centralnym profesjonalnym modelu sprzedaży usług finansowych w Poczcie Polskiej,
- Wykorzystaniu obecności Poczty Polskiej na lokalnych rynkach poprzez wydzielone strefy usług finansowych,
- Transformacji technologicznej Banku Pocztowego i Poczty Polskiej,
- Poprawy konkurencyjności oferty produktowej - proste produkty i procesy wzbogacone o usługi dodane Poczty Polskiej i spółek Grupy.
Podstawowym celem strategicznym Banku jest wzrost skali biznesu i poprawa efektywności przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego profilu ryzyka. Dlatego też Bank definiuje swoje cele strategiczne w kontekście wzrostu skali biznesu, rentowności i efektywności oraz bezpiecznego profilu ryzyka.
Ambicją Banku jest, aby w horyzoncie Strategii zwiększyć portfel obsługiwanych aktywnych Klientów do ponad 1 mln, a skala działalności Banku wyrażała się poziomem aktywów ponad 28 mld zł.
Wskaźnik ROE w ujęciu bilansowym, po przejściowym spadku w latach 2026-2027 na skutek spadku stóp procentowych oraz wzrostu stawek CIT, ma ponownie wynieść w 2029 powyżej 15%. Przy czym w samym 2026 r. efekt wzrostu stawek CIT będzie oznaczał spadek wyniku netto o ok. 17 mln zł.
Bank planuje też docelowo obniżyć wskaźnik C/I poniżej 50%.
Dzięki odpowiedzialnej polityce kredytowej, koszty rezerw powinny nadal utrzymywać się na niskich poziomach poniżej 1,0%, a jakość portfela kredytowego wyrażona wskaźnikiem NPL poniżej 5% w całym horyzoncie Strategii.
Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1
[English version below]
More information on page: http://biznes.pap.pl/en/reports/espi/all,0,0,0,1