Bank Pocztowy zakłada w strategii ROE powyżej 15 proc. w '29, docelowe C/I poniżej 50 proc. (opis)

Bank Pocztowy zakłada w zatwierdzonej przez radę nadzorczą strategii na lata 2026-2029 m.in. przejściowe obniżenie wskaźnika ROE w latach 2026-2027 i osiągnięcie powyżej 15 proc. w 2029 r. - podał bank. Pocztowy planuje też docelowo obniżyć wskaźnik C/I poniżej 50 proc. Do 2029 r. bank chce zwiększyć aktywa do 28 mld zł i osiągnąć 343 mln zł zysku netto.


Podstawowym celem strategicznym banku jest wzrost skali biznesu i poprawa efektywności przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego profilu ryzyka. Dlatego też bank definiuje swoje cele strategiczne w kontekście wzrostu skali biznesu, rentowności i efektywności oraz bezpiecznego profilu ryzyka, podano w komunikacie.

"Ambicją banku jest, aby w horyzoncie Strategii zwiększyć portfel obsługiwanych aktywnych klientów do ponad 1 mln, a skala działalności banku wyrażała się poziomem aktywów ponad 28 mld zł. Wskaźnik ROE w ujęciu bilansowym, po przejściowym spadku w latach 2026-2027 na skutek spadku stóp procentowych oraz wzrostu stawek CIT, ma ponownie wynieść w 2029 powyżej 15 proc. Przy czym w samym 2026 r. efekt wzrostu stawek CIT będzie oznaczał spadek wyniku netto o ok. 17 mln zł. Bank planuje też docelowo obniżyć wskaźnik C/I poniżej 50 proc." - napisano w komunikacie.

Jak podano, dzięki odpowiedzialnej polityce kredytowej, koszty rezerw powinny nadal utrzymywać się na niskich poziomach poniżej 1,0 proc., a jakość portfela kredytowego wyrażona wskaźnikiem NPL - poniżej 5 proc. w całym horyzoncie strategii.

Do kluczowych uwarunkowań zewnętrznych wpływających na strategię "Bank Pocztowy. Bank blisko Ciebie - załatwisz to na poczcie" bank zaliczyć takie kwestie z otoczenia makroekonomicznego, jak zrealizowany dotychczas oraz dalej prognozowany w 2026 r. spadek stóp procentowych NBP, czy wzrost stawek CIT.

"Bank Pocztowy wchodzi w kolejny etap rozwoju. Mamy solidne fundamenty kapitałowe oraz jasno określone cele finansowe – do 2029 roku chcemy zwiększyć aktywa do 28 mld zł i osiągnąć 343 mln zł zysku netto. Będzie to efekt konsekwentnej budowy skali działania oraz pełnego wykorzystania potencjału, jaki daje współpraca z Pocztą Polską" - powiedziała cytowana w komunikacie prasowym Agnieszka Kosowska, wiceprezes kierująca pracami zarządu Banku Pocztowego.

Dodała, że przykłady sukcesów operatorów zagranicznych – z Austrii, Francji czy Włoch wskazują na zasadność integracji sprzedaży usług finansowych z działalnością pocztową i postawienie na usługi finansowe jako istotnego filaru nowego modelu biznesowego. Jak podkreśliła, wszędzie tam posiadana sieć placówek pocztowych stanowi ważną przewagę w dotarciu do klientów, szczególnie w miejscach, gdzie dostęp do usług finansowych innych banków jest utrudniony.

Bank wskazał, że jego dobre wyniki finansowe ostatnich lat oraz bezpieczna sytuacja kapitałowa stanowią podstawę do dynamicznego rozwoju wspieranego zakładaną transformacją modelu biznesowego usług finansowych grupy kapitałowej Poczta Polska.

"Do najważniejszych kwestii w tym obszarze należy zaliczyć:

- Poprawiającą się (od 2021 r.) sytuację finansową i rekordowe wyniki w latach 2023-2025 (>180 mln zł rocznie), umożliwiające dalsze inwestycje w kolejnych latach,

- Odbudowaną sytuację kapitałową (Tier I 12,4 proc. w 2021 r. vs. 32,5 proc. w 1H 2025 r.), umożliwiającą rozwój akcji kredytowej,

- Systematyczne działania na rzecz ograniczenia profilu banku do obsługi osób fizycznych (depozyty i finansowanie konsumpcyjne), umożliwiające stopniowe przejście do strategii +Simple banking+,

- Brak problemów z kredytami frankowymi umożliwia koncentrację na transformacji biznesowej" – wymieniono w komunikacie.

Z kolei z otoczenia regulacyjnego i fiskalnego kluczowy wpływ miały takie kwestie jak podwyższenie stawki CIT dla banków, wymogi MREL, implementacja wymogów CSRD/ESRS oraz wzrost oczekiwań w zakresie ESG.

"Strategia Banku Pocztowego SA na lata 2026-2029 zakłada koncentrację na obsłudze klientów detalicznych, zgodnie z deklarowaną misją: +Zapewniamy klientom proste i bezpieczne usługi finansowe w placówkach Poczty Polskiej i online+” – poinformowano dalej.

"Strategia opiera się na prostej bankowości czyli powszechnie dostępnych produktach finansowych, takich jak rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe wraz z ofertą kredytów konsumpcyjnych oraz sieci Poczty Polskiej wspartej marketingiem i transformacją technologiczną" - skomentowała Kosowska.

"Kluczowym elementem strategii jest wykorzystanie unikalnej pozycji dystrybucyjnej w ramach grupy kapitałowej Poczta Polska, umożliwiającej szerokie dotarcie do klientów, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach i na obszarach o ograniczonej obecności innych komercyjnych instytucji finansowych" – wskazano w informacji.

Bank Pocztowy ma pełnić rolę głównego dostawcy prostych, dostępnych produktów finansowych, takich jak rachunki ROR, konta oszczędnościowe, lokaty oraz kredyty konsumpcyjne. Klienci Banku będą mogli korzystać z jego oferty zarówno w ponad 4700 placówek Poczty Polskiej, jak i poprzez nowoczesne kanały zdalne – aplikację mobilną i bankowość internetową.

Bank podał też, że strategia zakłada też rozwój zdalnych kanałów obsługi klienta, z naciskiem na digitalizację i automatyzację procesów.

Jej filarami są: proste produkty z wartością dodaną; efektywna dystrybucja poprzez sieć Poczty Polskiej (w tym przeniesienie fizycznej sieci sprzedaży do Poczty Polskiej i jej transformacja); nowoczesne zarządzenie ryzykiem oraz zrównoważony rozwój; skalowalne i nowoczesne technologie.

"Dla realizacji powyższych założeń bank opracował katalog inicjatyw strategicznych, przy czym kluczowe spośród nich planowane są do wdrożenia do końca 2027 r. Środki finansowe alokowane na nie w horyzoncie strategii wyniosą ponad 150 mln zł" – napisano też w komunikacie.

Realizacja strategii ma doprowadzić do silnego efektu skali: wzrostu przychodów przy przewidywanym niższym poziomie stóp procentowych i tym samym, spadającej marży odsetkowej. Jednocześnie model działania oparty na szerokiej sieci Poczty Polskiej pozwoli znacząco obniżyć koszty działania, podsumował bank. (PAP Biznes)

tom/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
Serwisy ogólnodostępne PAP