Biedronka chce poprawić dynamikę sprzedaży LFL w tym roku

Biedronka, która zanotowała w 2024 roku spadek sprzedaży LFL o 0,3 proc., liczy w tym roku na poprawę dynamiki, choć pierwszy kwartał może być jeszcze trudny – poinformowali przedstawiciele spółki.


"Będziemy ciężko pracować, by poprawić w tym roku dynamikę sprzedaży LFL. Pierwszy kwartał może być ciężki m.in. z powodu przesunięcia w kalendarzu Świąt Wielkanocnych, ale liczymy, że w dalszej części roku wyniki będą lepsze” – powiedział dziennikarzom Luís Araújo, prezes Biedronki.

Jak wskazał, w styczniu na rynku panowała stagnacja pod względem wolumenów.

"Wierzymy, że w ciągu roku sytuacja się poprawi, prawdopodobnie pod koniec pierwszego półrocza i w drugiej połowie roku” – powiedział.

Powtórzył, że polski klient jest nadal bardzo ostrożny przy robieniu zakupów, zwraca uwagę na ceny i nadal jest skłonny do oszczędzania.

Jak dodał prezes, na tegoroczną sprzedaż wpływ może mieć spodziewany wzrost inflacji, choć na różnym poziomie, w zależności od kategorii produktów.

Wskazał, że na rynek rolny wpłynąć może pogoda, w tym perspektywa suszy, która wpłynęłaby na ceny zbóż.

Prezes Biedronki uważa, że polski rynek ma duże perspektywy wzrostu, choć jednym z wyzwań jest sytuacja demograficzna kraju.

„Jestem przekonany, że Polska ma ogromny potencjał. Pokazuje dobre wskaźniki makro, ale jak każdy kraj ma swoje wyzwania. W ostatnich latach takim wyzwaniem stał się spadek populacji, niższa stopa dzietności. Na rynku pracy pojawiły się też dodatkowe wyzwania” – powiedział Araújo.

Dodał, że potencjalnym ryzykiem w średnim terminie jest sytuacja geopolityczna.

Pytany o podejście sieci do niedziel handlowych, odpowiedział, że spółka nie jest zadowolona z obecnych przepisów, które pozwalają na pewne wyjątki i umożliwiają działalność niektórym sieciom w niedziele niehandlowe.

Sprzedaż sieci Biedronka w złotych w 2024 roku wzrosła o 4,1 proc., a sprzedaż porównywalna LFL spadła w zeszłym roku o 0,3 proc. W euro sprzedaż w sklepach Biedronki wyniosła 23,6 mld euro, czyli o 9,6 proc. więcej niż w 2023 roku.

EBITDA Biedronki wyniosła 1,814 mld euro, spadła o 1,3 proc. rdr, a w złotym spadła o 6,3 proc. Marża EBITDA Biedronki ukształtowała się na poziomie 7,7 proc. wobec 8,5 proc. w 2023 roku. Jeronimo Martins podało w komunikacie, że wpływ na spadek marży EBITDA miały inwestycje cenowe oraz decyzja o znaczącym wzroście wynagrodzeń.

Nakłady inwestycyjne w Biedronce wyniosły w 2024 roku 418 mln euro, a w całej grupie sięgnęły 1 mld euro.

Otwarto 186 nowych sklepów Biedronka (161 netto), przeprowadzono 280 modernizacji placówek. Na koniec 2024 roku sieć Biedronka liczyła w Polsce 3.730 sklepów. W tym roku Biedronka chce otworzyć od 130 do 150 nowych sklepów netto w Polsce. (PAP Biznes)

pel/ osz/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,3665 0,22%
1 EUR 4,1849 0,13%
1 GBP 4,9856 0,41%
100 JPY 2,5650 0,28%
1 USD 3,8450 0,43%