BLIK podtrzymuje cel realizacji 2,5 mld transakcji na koniec 2024 r.
BLIK podtrzymuje cel realizacji 2,5 mld transakcji na koniec 2024 r. - poinformowała na konferencji prasowej Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK. W trzecim kwartale 2024 r. użytkownicy BLIKA zrealizowali 625,5 mln transakcji.
"Cel realizacji 2,5 mld transakcji na koniec 2024 r. nadal jest aktualny. Jesteśmy w trakcie najbardziej dynamicznego kwartału roku. To jest kwartał, w którym generalnie notujemy już od kilku lat największą transakcyjność (...), zatem nie mamy obaw o realizację tego celu. Bardzo optymistycznie patrzymy na koniec tego roku" - powiedziała na konferencji prasowej wiceprezes Monika Król.
"Jeśli chodzi o dalszą strategię to bardzo ambitnie podchodzimy do naszego rozwoju, szczególnie na rynku polskim. Myślimy o tym, żeby zdublować BLIKA w najbliższych 3 latach. Duże drivery wzrostu to oczywiście nadal dla nas będzie e-commerce, ale także rosnąca popularność usługi płatności powtarzalnych oraz płatności odroczonych" - dodała.
Wiceprezes wskazała, że PSP dodatkowo będzie pracować nad rozwojem zagranicznym.
"Za nami dobry moment, czyli uruchomienie BLIKA na Słowacji. (...) Już pracujemy też nad wdrożeniem usługi w mBanku na rynku słowackim oraz rozmawiamy z kolejnymi partnerami zarówno po stronie agentów rozliczeniowych, jak i banków, po to, żeby jak najszybciej uruchomić tę usługę w szerokim zakresie w Słowacji" - powiedziała Monika Król.
"Rumunia to rynek, na którym dopiero co otrzymaliśmy oficjalną zgodę na prowadzenie działalności, więc teraz wszelkie prace związane z naszą obecnością na tym rynku nabierają tempa. Musimy się zintegrować z systemem rozrachunku na rynku rumuńskim, z systemem banku centralnego" - dodała.
Wiceprezes wskazała, że w Rumunii spółka bardzo intensywnie pracuje z bankami, które będą oferować BLIKA, a więcej informacji można spodziewać się w II połowie 2025 r.
"Jesteśmy w przededniu wdrożeń płatności powtarzalnych w kolejnych bankach. Chcemy zmienić doświadczenie użytkownika jeśli chodzi o płatności powtarzalne na rynku. To, na czym nam zależy to to, aby te płatności były jak najbardziej zautomatyzowane - nadal z zachowaniem bezpieczeństwa i kontroli użytkownika" - powiedziała Monika Król.
"Jeśli chodzi o wdrożenia to bardzo intensywnie pracujemy teraz z bankami, już w najbliższym czasie będą uruchomione kolejne banki z tą usługą. Myślę, że w II kw. 2025 r. już bardzo szeroko będziemy tę usługę wprowadzali na rynek, włącznie z kampanią marketingową" - dodała.
W trzecim kwartale 2024 r., obejmującym dwa wakacyjne miesiące, użytkownicy BLIKA zrealizowali 625,5 mln transakcji. To o 38 proc. więcej niż rok wcześniej. Łączna wartość tych transakcji sięgnęła 89,4 mld zł, zwiększając się o 42 proc. względem analogicznego okresu w ubiegłym roku.
Między lipcem a wrześniem br. Polacy korzystali z BLIKA średnio 7 mln razy dziennie. W najlepszym dniu kwartału odnotowano 9,8 mln transakcji, a średnia kwota rozliczeń BLIKIEM wyniosła 151 zł.
"Od początku tego roku użytkownicy BLIKA zrealizowali ponad 1,7 mld transakcji, co niemal dorównuje wynikowi uzyskanemu w całym ubiegłym roku. (...) W nadchodzących kwartałach chcemy wdrażać nowe funkcje, które przyniosą użytkownikom jeszcze więcej korzyści. Intensyfikujemy również współpracę z partnerami, aby maksymalnie wykorzystać potencjał polskiego rynku" - powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Monika Król.
"Przyjęta przez nas strategia na kolejne trzy lata zakłada podwojenie naszego biznesu, nie tylko pod względem liczby transakcji. Chcemy nadal przyspieszać i dostarczać użytkownikom wartość na każdym etapie procesu zakupowego" - dodała.
W III kwartale najwięcej transakcji BLIKIEM realizowanych było w e-commerce – ich udział stanowi obecnie 46,2 proc. wszystkich operacji. Między lipcem a wrześniem br. użytkownicy BLIKA zapłacili online ponad 289 mln razy – to o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji w tym kanale osiągnęła 42,9 mld zł wobec 31,2 mld zł rok wcześniej. Z kolei średnia kwota pojedynczego zakupu online wyniosła 148 zł.
W III kwartale br. użytkownicy BLIKA chętnie korzystali z różnych kategorii zakupów w e-commerce. Na szczególną uwagę zasługują usługi finansowe, które odnotowały 70-proc. wzrost wartości transakcji oraz średni koszyk na poziomie 265 zł. Z kolei moda, będąca jedną z popularniejszych kategorii, osiągnęła wzrost o 30 proc., przy średniej wartości koszyka 228 zł. Duży wzrost zanotowano również w segmencie turystyki (m.in. hotele, biura podróży) – wartość transakcji wzrosła o 56 proc., a średnia koszyka to aż 597 zł.
Między lipcem a wrześniem br. już co czwarta operacja BLIKIEM realizowana była na terminalu płatniczym. W analizowanym okresie użytkownicy wykonali 164,1 mln transakcji, czyli o 61 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich wartość wzrosła o 66 proc. do 8,8 mld zł.
Na uzyskany wynik znacząco wpłynęło rosnące zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK, które w trzecim kwartale br. stanowiły już 48 proc. wszystkich transakcji realizowanych w tym kanale. Między lipcem a wrześniem br. Polacy zapłacili zbliżeniowo 79,3 mln razy. Od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją 3,5 mln użytkowników i zapłacono za jej pomocą w 157 krajach na 6 kontynentach. Średnia kwota płatności zbliżeniowej to 44 zł.
Równie popularne wśród użytkowników BLIKA pozostają przelewy na numer telefonu. W trzecim kwartale br. stanowiły one blisko 25 proc. wszystkich transakcji. Między lipcem a wrześniem br. użytkownicy zrealizowali aż 154 mln takich przelewów, czyli o 41 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość wszystkich płatności P2P wyniosła 24,6 mld zł, a średnia kwota to 164 zł.
W trzecim kwartale br. odnotowano również stabilny wzrost w zakresie wpłat i wypłat gotówki w bankomatach, które stanowią 2,9 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM.
BLIK to system płatności mobilnych, który istnieje na rynku od 2015 roku i działa w ramach aplikacji mobilnych banków. (PAP Biznes)
alk/ osz/