Profil:
Budimex SABudimex podpisał umowę na rozbudowę Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w gdyńskim porcie
Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz spółki Budimex podpisali w czwartek umowę na rozbudowę Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. Wartość inwestycji wynosi 174 mln zł brutto. Inwestycja pozwoli na podwojenie rocznej przepustowości terminala - ocenia przedstawicielka portu.
W czwartek w Muzeum Emigracji w Gdyni przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia i spółki Budimex podpisali umowę w sprawie rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP).
Rzeczniczka Zarządu Morskiego Portu Gdynia Kalina Gierblińska poinformowała, że wykonawcą rozbudowy SPPP została firma Budimex, wyłoniona w przeprowadzonym przez Port Gdynia postępowaniu przetargowym.
Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że Budimex odpowiada zarówno za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej z pozyskaniem pozwolenia na budowę, jak i wykonanie robót budowlanych, aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Decyzja środowiskowa została już pozyskania przez ZMPG.
Wartość inwestycji wynosi 174 mln zł brutto. Dokumentacja wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę powstanie w ciągu 450 dni, a zakończenie robót — zgodnie z harmonogramem — planowane jest na III kwartał 2028 roku.
Projekt zakłada budowę nowego pomostu przeładunkowego, dodatkowych dalb cumowniczo–odbojowych, nowych monitorów przeciwpożarowych oraz nowego budynku przepompowni, włączając do współpracy aktualną infrastrukturę.
Prace budowlane będą odbywały się bez wyłączenia obsługi dotychczasowego stanowiska przeładunkowego, utrzymując jego normalną eksploatację.
Jak podaje Port Gdynia, przewidziano również wykonanie prac czerpalnych (głębokość techniczna stanowiska zostanie zwiększona do 17 m), wzmocnienia infrastruktury hydrotechnicznej i dostosowanie układu do obsługi dużych tankowców klasy LR2: jednostek o długości około 300 metrów i nośności sięgającej 170 tys. DWT.
Po zakończeniu modernizacji roczna przepustowość stanowiska zwiększy się z 3,2 mln ton do 6 mln ton, co oznacza ponad dwukrotny wzrost możliwości przeładunkowych.
Zadanie realizowane przez Port Gdynia jest komplementarne z inwestycją Spółki PERN, obejmującą rozbudowę Bazy Paliw w Dębogórzu. Obie spółki podpisały w tym zakresie stosowne porozumienie, dzięki czemu modernizacja SPPP oraz rozwój infrastruktury PERN tworzą jeden, skoordynowany system zapewniający wyższą wydajność i odporność krajowego łańcucha dostaw paliw.
"Największa w Polsce baza paliw w Dębogórzu i SPPP w Porcie Gdynia działają jak naczynia połączone. Portowa inwestycja jest elementem wspólnego systemu, który po zakończonej w tym roku rozbudowie – obejmującej nowe zbiorniki o pojemności 150 tys. m sześciennych oraz modernizację nalewni kolejowej – znacząco zwiększył swoje możliwości magazynowe i dystrybucyjne. To bezpośrednio przekłada się na wzmocnienie całego systemu logistycznego odpowiedzialnego za zaopatrzenie kraju w paliwa płynne" - wskazała rzeczniczka Zarządu Morskiego Portu Gdynia. (PAP)
kszy/ pad/ osz/