CPK złożyło wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka kolejowego Sieradz-Pleszew
![cpk.png](/sites/default/files/styles/516x289/public/media/images/202502/DOC.20250207.50808630.cpk.png.webp?itok=yxgqfsFI)
Centralny Port Komunikacyjny złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74 km odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem - podała spóła w komunikacie.
Jak podano, wniosek o decyzję środowiskową to kolejny etap prac przygotowawczych dla linii kolejowej "Y".
Prace projektowe dotyczące odcinka między Sieradzem i Poznaniem od lutego 2024 r. prowadzi, wybrane w przetargu przez spółkę CPK, konsorcjum BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które przygotowało też studium wykonalności (STEŚ) dla tego odcinka.
"Linia +Y+ to będzie kolejowy kręgosłup Polski, który ułatwi podróżowanie, a dzięki podniesieniu maksymalnej prędkości najszybszych pociągów do 320 km/h przyciągnie jeszcze więcej podróżnych, stanowiąc alternatywę dla samochodu. Nowa infrastruktura kolejowa będzie służyć również mieszkańcom takich miejscowości jak Kalisz, Pleszew i Sieradz" - powiedział, cytowany w komunikacie, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Kolejowy odcinek "Y", który połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław, jest elementem europejskiej sieci TEN-T, czyli priorytetowych unijnych szlaków komunikacyjnych.
Z instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (CEF) na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań spółka CPK pozyskała 162 mln zł.
Harmonogram dla trasy: Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań:
- opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej (KPP) – II kwartał 2025 r.;
- przygotowanie projektu budowlanego – III kw. 2026 r.;
- złożenie wniosku o pozwolenie na budowę – IV kw. 2026 r.;
- uzyskanie pozwolenia na budowę – II kw. 2027 r.;
- rozpoczęcie robót budowlanych – I kw. 2028 r.
Kolejne realizowane prace projektowe oraz uzyskiwanie decyzji i uzgodnień dla ok. 150-kilometrowego odcinka między Sieradzem i Poznaniem wpisują się w trwający równolegle proces inwestycyjny całej 480-kilometrowej linii "Y", która jest kolejowym priorytetem inwestycyjnym CPK. (PAP Biznes)
mcb/ osz/