Profil:
Echo Investment SAEcho Investment chce zbyć kolejne aktywa komercyjne; sektor mieszkaniowy z największym potencjałem
Echo Investment planuje zbycie kolejnych aktywów w sektorze komercyjnym, a środki chce reinwestować, przeznaczyć na dywidendę i zmniejszenie długu - poinformowali przedstawiciele zarządu. Sektorem z największym potencjałem jest sektor mieszkaniowy, ale grupa nie rezygnuje z innych obszarów.
"Skupiamy się na zbyciu aktywów w sektorze komercyjnym (...), środki będziemy reinwestować. (...) Sprzedaż aktywów pozwoli wygenerować 800 mln zł gotówki do dyspozycji, którą zainwestujemy w projekty, redukcję długu, ale i wypłatę dywidendy" - powiedział wiceprezes Echo Maciej Drozd podczas wideokonferencji.
Z prezentacji grupy wynika, że zaplanowanych do sprzedaży w 2025 roku było pięć nieruchomości: City II i Towarowa22 B zostały już sprzedane, a negocjowana jest sprzedaż Libero, Brain Park A+B, Brain Park C.
W sierpniu Resi4Rent (R4R Poland), w której 30 proc. udziałów posiada Echo Investment, poinformował, że sprzeda na rzecz Vantage Development 100 proc. udziałów w 18 spółkach działających na rynku najmu instytucjonalnego za kwotę 2,405 mld zł. W ramach projektu Vantage Development, spółka należąca do TAG Immobilien Group, hamburskiej firmy z branży nieruchomości, nabędzie 5.322 gotowe lokale z przeznaczeniem na wynajem.
Umowa została zawarta pod warunkami zawieszającymi uzyskania zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na koncentrację oraz zgody banków finansujących projekt.
Portfel Resi4Rent po sfinalizowaniu transakcji sprzedaży 18 ukończonych projektów (ponad 5.300 lokali) na rzecz Vantage Development, obejmuje 1,5 tys. lokali ukończonych, 2 tys. w budowie oraz ponad 900 w banku projektów.
Sektorem z największym potencjałem jest - w ocenie zarządu - sektor mieszkaniowy, a grupa nadal analizuje możliwość wejścia na rynek trójmiejski.
"W sektorze akademików otwieramy pierwszy projekt w Krakowie i rozpoczynamy dwa w Warszawie. Aktywność się zwiększa, to bardzo ciekawy rynek, jest za mało mieszkań dla studentów, nie ma takiej konkurencji, biorąc pod uwagę popyt, więc widzimy okazję do działania. Przez najbliższe 3-5 lat będziemy na tym rynku bardzo aktywni" - powiedział Drozd.
W pierwszym półroczu StudentSpace rozpoczął pierwszą inwestycję w Warszawie. Równolegle w Krakowie grupa realizuje trzy projekty StudentSpace – dwa w ramach kompleksu WITA i jeden przy al. 29 Listopada – które łącznie zapewnią ponad 1,2 tys. miejsc dla studentów. Dwa z tych projektów - jak podano - będą gotowe na początku roku akademickiego 2025/26.
Sprzedaż mieszkań pod marką Archicom w pierwszym półroczu wyniosła łącznie 1.162 lokale, w tym 632 w drugim kwartale. To rezultat o 34 proc. lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Klientom przekazano 404 mieszkania, z czego 380 w drugim kwartale.
Na koniec czerwca w budowie znajdowało się ponad 6,4 tys. mieszkań, z czego 2,7 tys. będzie gotowych do końca tego roku.
Jak poinformował wiceprezes, grupa będzie mniej inwestować w sektor komercyjny, a więcej w mieszkalnictwo, ale - jak dodał prezes Nicklas Lindberg - sektor living to rosnąca część grupy, ale rynku biurowego Echo nie chce zostawiać.
"Chcemy dywersyfikować biznes w zależności od tego, gdzie są zwyżki na rynku (...). Jest rekordowo niska podaż biur na rynku" - powiedział prezes.
"Rynek komercyjny jest silny w szczególności w Warszawie. Widzimy, że np. zwrot z inwestycji z Towarowej22 był bardzo korzystny (...). W innych miastach mamy inwestorów indywidualnych, mniejszych" - dodał.
Wiceprezes pytany, czy Echo planuje być aktywnym na rynku obligacji poinformował, że obecnie tego nie planuje - raczej chce zmniejszyć zadłużenie.
"Nie chodzi o same obligacje, a o to, że mamy inny model biznesowy, bardziej skupiamy się na mieszkalnictwie i bezpośrednich płatnościach" - powiedział Lindberg.
"W 2026 r. Archicom będzie największą gałęzią wzrostu. Będziemy przeprowadzać dezinwestycje, ale to będzie mniejsza część działalności, a zyski będą bardziej stabilne" - dodał. (PAP Biznes)
doa/ asa/