Empik miał 265 mln zł EBITDA w '23; GMV spółki przekroczyło 3 mld zł
Empik miał w 2023 roku 265 mln zł zysku EBITDA, a wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w kanałach e-commerce przekroczył 3 mld zł - podała spółka w komunikacie. W całym 2024 roku Empik zakłada utrzymanie tempa wzrostu GMV Grupy na poziomie ok. 20 proc.
Jak podano, głównymi czynnikami napędzającymi rozwój Grupy w 2023 roku była sprzedaż w ramach omnikanałowego ekosystemu Empiku, w szczególności rosnący obszar digital, a także dalsza koncentracja na rozbudowie multikategoryjnej oferty i akwizycji klientów.
Wzrósł także udział obszaru digital w GMV grupy, który odpowiada za ponad 50 proc. łącznej sprzedaży.
"Zakończyliśmy 2023 r. z wynikiem EBITDA na poziomie 265 mln PLN i po raz pierwszy w historii przekroczyliśmy 3 mld PLN GMV, notując wzrosty wszystkich naszych kanałów i biznesów w ramach Grupy. Osiągnięte wyniki to najlepsze potwierdzenie, że jesteśmy na dobrej trajektorii rozwoju i jako organizacja jesteśmy gotowi – operacyjnie, biznesowo, technologicznie - na dalsze, rentowne skalowanie biznesu" – powiedziała, cytowana w komunikacie, prezeska grupy Empik Ewa Szmidt.
Jak podano, jednym z kluczowych filarów strategii rozwoju grupy jest rozbudowa multikategoryjnej oferty produktowej. W 2023 r. oferta została rozszerzona o 4 mln produktów. Obok kategorii wydawniczych, grupa oferuje również produkty z takich kategorii jak zabawki, artykuły papiernicze, sport, elektronika, zdrowie i uroda oraz dom i ogród i inne, które łącznie odpowiadają za ponad połowę obrotów grupy. Ponadto w 2023 r. dwucyfrowe dynamiki notowały tradycyjne kategorie wydawnicze.
Rozwój ekosystemu omnichannel był jednym z priorytetów w 2023 r. – zagęszczanie sieci salonów stacjonarnych, poszerzanie zasięgu platformy Empik. com i aplikacji Empik oraz dalsza rozbudowa portfolio usług łączących ścieżki zakupowe pomiędzy kanałami sprzedaży.
Jak poinformowano, sieć salonów zamknęła ubiegły rok ze wzrostem sprzedaży na poziomie niemal 13 proc. rdr. Dodano, że spółka kontynuowała realizację założonego planu ekspansji – w ciągu roku na mapie Polski pojawiło się 21 nowych salonów pod szyldami Empik i Papiernik by Empik. W efekcie cała sieć urosła do ponad 350 lokalizacji na koniec 2023 r.
W 2023 roku platforma Empik. com zanotowała wzrost sprzedaży mierzonej wskaźnikiem GMV na poziomie ponad 28 proc. rdr, umacniając pozycję w TOP4 platform e-commerce w Polsce pod względem liczby użytkowników. Wskazano, że było to wynikiem m.in. inwestycji w rozwój samej platformy, co miało również przełożenie na wzrost wszystkich kluczowych metryk klienckich.
Dodano, że jedną z dźwigni wzrostu Empik. com pozostaje marketplace (EmpikPlace), który w porównaniu z poprzednim rokiem osiągnął dynamikę sprzedaży GMV na poziomie 54 proc. Liczba sprzedawców obecnych na marketplace Empiku i wystawianych przez nich ofert wzrosły o odpowiednio 57 proc. i 60 proc. rok do roku.
Ponadto poinformowano, że ulubionym kanałem klientów Empiku, a przy tym najlepiej konwertującym w 2023 roku, był mobile, który odpowiadał za zdecydowaną większość wszystkich transakcji na Empik. com. Aplikacja Empik została pobrana do tej pory ponad 12 milionów razy.
Najchętniej wybieraną formą dostawy klientów Empik. com w 2023 roku niezmiennie pozostawał odbiór w sklepie stacjonarnym, który stanowi niemal 70 proc. wszystkich zamówień.
W całym 2023 roku liczba kupujących we wszystkich kanałach zwiększyła się o ponad 2 mln. Wzrosło także zaangażowanie klientów, częstotliwość zakupów czy liczba aktywnych użytkowników usługi subskrypcyjnej Empik Premium. Dodano również, że w 2023 roku magazyn centralny Empiku obsłużył realizację ponad 11 mln przesyłek do klientów Empik. com w ramach sprzedaży własnej.
Ponadto Empik postawił również na inwestycje w obszar ESG. Na przełomie roku firma dokonała pierwszej w swojej historii certyfikacji zrównoważonego rozwoju z firmą EcoVadis. Spółka otrzymała Committed Badge, uzyskując dobry wynik, a na bazie wniosków z ratingu zaplanowała na 2024 rok wdrożenie nowych inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju.
W 2024 r. grupa chce kontynuować dalsze zwiększanie skali prowadzonej działalności w oparciu o rozwój multikategoryjnej oferty produktowej w omnikanałowym modelu biznesowym. Strategia na 2024 rok zakłada rozbudowę sieci salonów stacjonarnych o około 30 nowych lokalizacji. Spółka chce również przyspieszyć akwizycję nowych klientów przy utrzymaniu wysokiej retencji w obu kanałach. (PAP Biznes)
mcb/ osz/