Profil:
Ferro SAFerro ma strategię na lata 25-28; w perspektywie '28 chce skons. EBITDA na poziomie 155 mln zł
Ferro przyjęło strategię APEX na lata 2025-2028, która ma przełożyć się w perspektywie 2028 roku na skonsolidowaną EBITDA na poziomie 155 mln zł i 1,3 mld zł przychodów - podała spółka w komunikacie.
Wskazano jednak, że powyższe wartości nie uwzględniają wpływu potencjalnych inicjatyw dotyczących projektów z obszaru M&A.
Strategia APEX zakłada również dodatkowe przyrosty wynikające z M&A na poziomie ponad 200 mln zł przychodów oraz ok. 20 mln zł EBITDA.
Ponadto spółka zakłada, że średnioroczne wydatki inwestycyjne (poza transakcją M&A) w okresie realizacji strategii APEX nie przekroczą 25 mln zł i będą obejmować przede wszystkim rozbudowę i modernizację ekspozycji w sklepach i salonach, wsparcie systemów i narzędzi IT, inwestycje w moce wytwórcze, wsparcie funkcji logistycznych oraz modernizacje i odtworzenie majątku.
W strategii APEX spółka podtrzymała wcześniej przyjętą politykę dywidendową, tj. założenie rekomendowania wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy w wysokości nie mniejszej niż 50 proc. zysku netto przy założeniu stabilnej sytuacji rynkowej i finansowej, między innymi zachowania relacji skonsolidowanego długu netto do skonsolidowanego wskaźnika EBITDA analizowanego kwartalnie, na poziomie nieprzekraczającym 2,5x.
Jednocześnie, jak wskazano, wypłata dywidendy nie może mieć negatywnego wpływu na dalsze funkcjonowanie i rozwój Grupy Ferro.
Przy rekomendacji podziału wypracowanego spółka będzie brała pod uwagę sytuację finansową i płynnościową grupy, istniejące i przyszłe zobowiązania (w tym potencjalne ograniczenia związane z umowami kredytowymi i emisją instrumentów dłużnych), potencjalne projekty inwestycyjne, w tym z obszaru M&A oraz ocenę perspektyw grupy Ferro w określonych uwarunkowaniach rynkowych i makroekonomicznych.
Wskazano, że naczelną zasadą, organizującą kierunki strategii APEX jest zdecydowane przyspieszenie tempa wzrostu skali biznesu grupy Ferro i inwestycja w udziały rynkowe, zarówno poprzez wzrost organiczny, jak i M&A. Natomiast u podstaw określenia głównych kierunków rozwoju grupy w ramach strategii APEX leżą kluczowe przewagi konkurencyjne i silne strony grupy, czyli:
- Pozycja lidera na rynku CEE;
- wysoka rozpoznawalność marek i zaufanie klientów;
- zdywersyfikowana i szeroka oferta;
- bardzo dobrze rozwinięta logistyka i dystrybucja;
- własne moce produkcyjne i montażowe;
- doskonałość operacyjna;
- elastyczność działania i odporność;
- solidna pozycja finansowa;
- Dobre doświadczenia w skutecznej integracji podmiotów przejętych w ramach transakcji M&A.
Strategia APEX została oparta na 4 filarach:
- Ambition for leadership (ambicja do bycia liderem, międzynarodowego wzrostu w regionie i obecności w nowych obszarach geograficznych oraz w wybranych segmentach);
- portfolio excellence (perfekcyjna oferta produktowa, nowoczesne, kompleksowe i zoptymalizowane portfolio dla komfortowego domu);
- execution power (efektywność i siła realizacji - wewnętrzna sprawność organizacyjna, wspierająca osiągnięcie celów, szybkość, bezpieczeństwo i serwis);
- eXceptional culture (unikalna kultura organizacyjna stawiająca człowieka - klienta i pracownika - w centrum, budowanie przewagi w obszarze doświadczenia klienta);
Pierwsze dwa filary strategii mają charakter ekspansyjny w związku z założonym poszerzaniem rynków zbytu i oferty produktowej grupy, natomiast filar trzeci i czwarty koncentrują się na wnętrzu organizacji, zapewniając odpowiednie warunki do realizacji celów.
Pierwszy filar obejmuje projekty strategiczne skupione na ekspansji rynków eksportowych, w tym rozwoju na nich oferty źródeł ciepła, zaznaczeniu obecności grupy na nowych rynkach (dużych lub reprezentujących wysoki potencjał wzrostu) oraz rozwoju marek premium.
Drugi filar obejmuje koncepty produktowe dla komfortowego domu z wykorzystaniem trendów i rozwiązań promujących transformację energetyczną (dla kuchni, łazienki, systemów instalacyjnych oraz nowoczesnego ogrzewania i chłodzenia).
Trzeci filar grupuje projekty poświęcone zwiększeniu szybkości i skuteczności operacji grupy, wspierające profesjonalną obsługę klientów (w tym jakość systemów obsługi i serwisu, usprawnienia organizacyjne, transformację cyfrową i procesy logistyczne).
Projekty w ramach czwartego filaru mają na celu wsparcie budowy unikalnej kultury w Grupie Ferro, zarówno w wymiarze relacji z klientami, jak i pracownikami. (PAP Biznes)
mcb/ ana/