Firmy produkcyjne najchętniej wdrażają rozwiązania oparte na AI - EY

Firmy z sektora produkcyjnego mają najwyższy odsetek zakończonych wdrożeń rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji - obecnie 30 proc. takich firm ma za sobą przynajmniej pierwsze procesy implementacyjne, czyli więcej niż w przypadku usług (24 proc.) i handlu (10 proc.) - wynika z badania EY.


Podano, że produkcja jest też obszarem, w którym priorytet dla rozwiązań AI jest też najwyższy.

"Aż 65 proc. firm z tej gałęzi gospodarki zaznaczyło go jako „wysoki” bądź „bardzo wysoki” - to znacznie lepszy wynik niż w przypadku handlu i usług (oba po 53 proc.). Sektor produkcji wyraża też największą gotowość na efektywną implementację narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało aż 94 proc. respondentów (usługi – 88 proc., handel – 84 proc.)" - napisano w omówieniu badania.

"Przewaga sektora produkcji w przypadku liczby wdrożeń, gotowości i chęci implementacji AI nie dziwi. W tej branży mamy do czynienia z wieloma złożonymi procesami operacyjnymi jak automatyzacja linii produkcyjnych czy monitorowanie jakości, a działania optymalizacyjne bezpośrednio przekładają się na oszczędności i wzrost wydajności" - powiedział cytowany w komunikacie Radosław Frańczak, partner EY i lider Zespołu Technology Consulting.

"Wpływa to również na plany inwestycyjne, które w tym sektorze są najwyższe, gdyż aż 35 proc. firm chce znacząco zwiększyć wydatki na AI na przestrzeni następnych 18 miesięcy. To o 8 pkt. proc. więcej niż w przypadku handlu i 10 pkt. proc. więcej od usług. Wyraźna przewaga tej gałęzi gospodarki w podejściu do AI może się więc jedynie zwiększać" - dodał.

Podano, że handel najczęściej wdraża AI w dziale marketingu i analityki (60 proc.), sprzedaży (51 proc.) i obsługi klienta (46 proc.). Dla produkcji najistotniejsze jest IT (41 proc.), marketing i analiza rynku (37 proc.) oraz sprzedaż (36 proc.). Usługi natomiast najmocniej implementują AI w obsłudze klienta (48 proc.), marketingu (39 proc.) i finansach (34 proc.).

Jeżeli chodzi o rezultaty to najwyższy – przekraczający 60 proc. - wzrost efektywności po wprowadzeniu AI odnotowały przedsiębiorstwa handlowe (13 proc. wskazań w tym zakresie) oraz produkcyjne (12 proc.), a w znacząco mniejszym stopniu usługowe (4 proc.).

Druga edycja badania "Jak polskie firmy wdrażają AI" została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej. (PAP Biznes)

seb/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,3665 0,22%
1 EUR 4,1849 0,13%
1 GBP 4,9856 0,41%
100 JPY 2,5650 0,28%
1 USD 3,8450 0,43%