Gaz-System szacuje koszt pływającego terminala LNG i infrastruktury to ok. 4,5 mld zł
Koszt pływającego terminala LNG (FSRU) w Gdańsku oraz towarzyszącej infrastruktury morskiej i lądowych gazociągów to ok. 4,5 mld zł – poinformował prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc. Kwota ta nie zawiera kosztów czarteru jednostki FSRU.
„Ta kwota nie uwzględnia zakupu jednostki, ponieważ będzie ona przez nas czarterowana, w związku z czym będziemy ponosili koszty na bieżąco w okresie 15 lat czarteru” – wyjaśnił Sławomir Hinc.
Jak zaznaczył armator, czyli japoński Mitsui, zapłaci za statek koreańskiemu wykonawcy, natomiast Gaz-System nie będzie musiał tego wliczać do swoich nakładów inwestycyjnych.
Cały projekt FSRU przewiduje budowę falochronu na koszt Urzędu Morskiego w Gdańsku oraz nabrzeża, podmorskiego gazociągu wiodącego na brzeg, a także gazociągu lądowego Gdańsk-Kolnik-Gardeja-Gustorzyn. Jak zaznaczył prezes Gaz-Systemu, dotychczas w polskich firmach spółka zakontraktowała usługi i materiały o wartości ok. 1,8 mld zł.
Gazociąg z Gdańska do Gustorzyna pod Włocławkiem będzie liczył ok. 250 km i dwukrotnie będzie przechodził pod Wisłą, a raz pod Martwą Wisłą. Obecnie na zlecenie Gaz-Systemu firma GGT Solutions przy użyciu metody Direct Pipe prowadzi przewiert pod Wisłą na odcinku pomiędzy Gniewem a Kwidzynem. To drugi co do długości przewiert na całej trasie gazociągu, liczy ponad 1000 m. Aktualnie ułożone zostało już ok. 300 m rur.
Najdłuższym przewiertem będzie ten pod Martwą Wisłą, liczący 1042 m. Całkowita długość odcinków wykonanych różnymi technologiami bezwykopowymi wyniesie około 15,6 km.
„W przypadku części lądowej, myślę, że mamy dość duży komfort patrząc na harmonogram realizacji. Tę część planujemy skończyć do końca roku 2026” – zaznaczył Hinc. Jak dodał, sama jednostka FSRU powinna przypłynąć do Gdańska w III lub IV kwartale 2027 r.
„Na dziś można potwierdzić termin uruchomienia FSRU i rozpoczęcia świadczenia usługi regazyfikacji na początek 2028 r.” – ocenił.
Harmonogram Gaz-Systemu przewiduje, że odcinek lądowy w całości zostanie zespawany na początku 2026 r., na maj i czerwiec zaplanowano układanie rur w wykopach, a odbiór techniczny jest planowany 7 września 2026 r.
Nabrzeże dla FSRU, które powstanie na wschód od portu w Gdańsku, 3 km od brzegu, będzie umożliwiało zakotwiczenie dwóch jednostek FSRU. Zdolności regazyfikacyjne pływającego terminala, który ma zacząć działać w 2028 r. wynoszą 6,1 mld m sześć. gazu rocznie w 100 proc. zarezerwował Orlen.
W przypadku drugiej jednostki, Gaz-System przeprowadził procedurę Open Season, jednak nie wykazała ona dostatecznego zainteresowania klientów i pod koniec 2023 r. operator wycofał się z tego projektu. Sławomir Hinc nie wykluczył jednak, że procedura może zostać powtórzona.
„Możemy taką procedurę powtórzyć, jeżeli będziemy informowani o potencjalnym zainteresowaniu” – powiedział, dodając, że widzi „pewne oznaki zainteresowania” dodatkowymi zdolnościami regazyfikacyjnymi.
Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu. (PAP)
wkr/ drag/ pr/