GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą na zaprojektowanie i budowę drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej na Pomorzu. Realizację inwestycji na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6 wyceniono na blisko 200 mln zł.
Budowa drogi do elektrowni atomowej na Pomorzu została podzielona na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 na odcinku Leśnice - Bożepole Wielkie, ma zostać wykonany łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.
Umowa na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka między Lubiatowem i DW213 została podpisana w kwietniu br. Za realizację 11-kilometrowej trasy odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź.
W piątek gdański oddział GDDKiA poinformował o podpisaniu umowy z wykonawcą na zaprojektowanie i budowę odcinka od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6.
"Za odcinek o długości blisko 15 km odpowiada konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł" – napisano.
W informacji wyjaśniono, że odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6 będzie realizowany w systemie "projektuj i buduj".
"Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2029 r." – napisała GDDKiA.
Pierwsza polska elektrownia jądrowa ma powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu i liczyć trzy bloki w technologii AP1000 Westinghouse. Wykonawcą będzie konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Zgodnie z obecnym harmonogramem budowa części jądrowej ma się zacząć w 2028 r., a początek komercyjnej eksploatacji pierwszego bloku - w 2036 r. (PAP)
dsok/ mick/ osz/