Profil:
ARLEN SAGrupa Arlen liczy w '25 na podobną dynamikę wzrostu przychodów jak w '24 (wywiad)
Grupa Arlen, producent odzieży ochronnej dla służb mundurowych, który w I półroczu zanotował spadek przychodów o 2 proc., liczy, że w całym roku sprzedaż wzrośnie w tempie porównywalnym jak w 2024 roku, czyli ok. 26 proc. - poinformował PAP Biznes prezes Andrzej Tabaczyński. CAPEX grupy w tym roku ma wynieść ok. 30 mln zł, spółka ma apetyt na akwizycje.

"Wyniki I półrocza są zgodne z oczekiwaniami. Nasze wyniki charakteryzują się sezonowością, większość kontraktów weszła do realizacji w II kwartale i kolejnych. Ponadto, analizując przychody trzeba wziąć pod uwagę wysoką bazę z analogicznego okresu 2024 r. W I kwartale ubiegłego roku spółka kończyła jeszcze realizację kilkuletniego kontraktu dla wojska, co wpłynęło pozytywnie na wygenerowane przychody w I półroczu 2024 r." - powiedział PAP Biznes Andrzej Tabaczyński, założyciel i prezes Arlenu.
Przychody grupy Arlen w I półroczu wyniosły 179,3 mln zł wobec 183 mln zł rok wcześniej. Na koniec sierpnia portfel zamówień spółki z tytułu przetargów publicznych miał wartość około 417 mln zł netto.
"Mamy rekordowy portfel zamówień z przetargów publicznych, na koniec sierpnia wynosił on w spółce ok. 417 mln zł. Zakładamy, że w całym 2025 roku dynamika wzrostu przychodów będzie porównywalna jak w roku ubiegłym, czyli ok. 26 proc. Jestem optymistyczny. W trzecim, a głównie w czwartym kwartale (listopad, grudzień) notujemy skokowy wzrost sprzedaży, bo wtedy przypada koniec realizacji kontraktów czy dostawy" - powiedział prezes Tabaczyński.
"Jesteśmy również optymistyczni, jeśli chodzi o marżę EBITDA. Powinna być w tym roku na poziomie nie niższym niż w 2024 roku" - dodał.
Grupa Arlen miała w I półroczu 2025 roku 28,9 mln zł EBITDA, co oznacza wzrost o 7 proc. rdr. EBITDA segmentu Produkcja i sprzedaż odzieży ochronnej i plecaków wyniosła w I połowie roku 9,4 mln zł, a segmentu Produkcja i sprzedaż tkanin 19,5 mln zł.
Marża EBITDA wyniosła 16,1 proc. wobec 14,7 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Zysk operacyjny grupy wzrósł w I półroczu o 5 proc. rdr do 25,4 mln zł.
Jak podała spółka, na wzrost rdr zysku operacyjnego wpływ miał ujęty w wynikach ubiegłego roku jednorazowy koszt programu motywacyjnego w wysokości 7,7 mln zł. Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu spadły o 24 proc. rdr do poziomu 23,3 mln zł, co też jest pochodną wyższej bazy kosztowej w 2024 r. związanej z realizacją programu motywacyjnego.
"Pracujemy nad optymalizacją kosztów. Dzięki, między innymi, zainstalowanej w Optex fotowoltaice oszczędzamy na kosztach energii, a dzięki zwiększonej liczbie przetargów, w których bierzemy udział i zwiększonej produkcji udaje nam się uzyskiwać niższe ceny u dostawców. To zasługa integracji pionowej. W efekcie wszystkich naszych działań koszty operacyjne grupy spadły o 9,2 proc. rdr" - powiedział Andrzej Tabaczyński.
Zysk netto grupy wyniósł 20,7 mln zł wobec 17,9 mln zł w I półroczu 2024 r. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wzrósł do 18,8 mln zł z 15,1 mln zł zysku rok wcześniej.
Arlen wygenerował ok. 85 proc. skonsolidowanych przychodów na rynku krajowym przy ok. 15 proc. udziale zagranicy (UE i poza UE). Głównym źródłem przychodów - na rynku polskim - były kontrakty publiczne ogłaszane przez służby mundurowe.
"Obserwujemy wzrost wydatków publicznych na specjalistyczną odzież ochronną i elementy wyposażenia osobistego dla służb mundurowych w kraju i za granicą" - powiedział prezes Arlenu.
"Bardzo dużo inwestujemy w rozwój rynków zagranicznych. Mamy swoich przedstawicieli np. w Hiszpanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, interesują nas też np. kraje nadbałtyckie. Bierzemy udział w szeregu przetargów, nasza oferta jest wysoko oceniana, jeśli chodzi o jakość i o wiarygodność firmy. Liczę, że w najbliższych latach zaczniemy wygrywać duże przetargi na rynkach zagranicznych" - dodał Tabaczyński.
W PLANACH AKWIZYCJE I INWESTYCJE W TARNOWSKI ZAKŁAD
Na koniec I półrocza 2025 r. grupa dysponowała gotówką w kwocie 48,88 mln zł wobec 16,2 mln zł na koniec sierpnia 2024 r.
"W związku z naszym programem rozwoju, mamy zapotrzebowanie na gotówkę. Część środków idzie na modernizację i realizowane inwestycje, a część gotówki trzymamy w zapasie, by być gotowym na ewentualne akwizycje" - powiedział prezes.
"Mamy apetyty na akwizycje. Niektóre przejęcia, po wielu rozmowach i spotkaniach, wydają się bliższe realizacji. Pojawiają się ciągle nowe projekty. Pokazuje się wiele firm, które chcą się sprzedać, albo z powodu braku sukcesji, albo chwilowego braku płynności. Jest definitywnie kilka bardzo interesujących podmiotów, które można kupić. To pomogłoby w rozwijaniu bazy produktów. Przy akwizycjach trzeba być jednak bardzo ostrożnym" - dodał.
Jak poinformował, spółkę interesują podmioty, które nie tylko pomogą jej zwiększyć bazę produkcyjną, ale także otworzą nowe rynki sprzedaży.
"Ciekawe mogą być firmy z przychodami między 5 a 10 milionów euro. Cena zakupu nie byłaby wtedy wysoka, a taką firmę łatwiej będzie zintegrować" - powiedział Tabaczyński.
Grupa Arlen zakłada, że tegoroczne nakłady inwestycyjne wyniosą ok. 30 mln zł. W planach jest m.in. rozbudowa zakładu produkcyjnego w Tarnowie.
"W lipcu br. rozpoczęliśmy już modernizację zakładu w Tarnowie, podpisana została umowa z wykonawcą prac budowlanych na kwotę 8,7 mln zł. Chcemy rozbudować ten zakład, zwiększając powierzchnię produkcyjną o około 1.800 metrów kwadratowych, co nam pozwoli dodać około 100 pracowników i przeorganizować ciągi produkcyjne. Łącznie w Tarnowie, gdzie produkujemy odzież, będziemy zatrudniać około 200-220 osób. Myślę, że przy sprawnym przeprowadzeniu prac, inwestycja potrwa sześć do dziewięciu miesięcy" - powiedział prezes Andrzej Tabaczyński.
Grupa Arlen specjalizuje się w produkcji specjalistycznej odzieży ochronnej przeznaczonej dla służb mundurowych. Grupa jest również wiodącym w Polsce producentem tkanin specjalistycznych – głównie laminowanych i plecakowych, do wytwarzania odzieży ochronnej i wyposażenia indywidualnego dla służb mundurowych. Arlen dysponuje 4 zakładami produkcyjnymi w kraju oraz własnym laboratorium i centrum R&D.
Do najważniejszych odbiorców produktów grupy należą służby mundurowe (wojsko, Straż Graniczna, Frontex, służby specjalne, Policja, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna) oraz podmioty gospodarcze ze specjalistycznych gałęzi przemysłu – m.in. paliwowego i chemicznego oraz wynajmu odzieży (rentalu).
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ ana/