Infrastruktura bankowa dobrze zabezpieczona przed cyberatakami; kluczowa edukacja klientów – UKNF

Infrastruktura bankowa jest dobrze zabezpieczona przed atakami cyberprzestępców, którzy obecnie bardziej koncentrują się na próbach wyłudzeń bezpośrednio od klientów banków. Sektor powinien nadal inwestować w cyberbezpieczeństwo, ale również edukować swoich klientów w obszarze właściwych zachowań zapobiegającym wyłudzeniom - poinformował PAP Biznes Krzysztof Dąbrowski z UKNF.

52408850.bank_NSE.jpg

"Infrastruktura bankowa jest dobrze zabezpieczona przed cyberprzestępczością pod kątem zarówno technologicznym, jak i organizacyjnym, a wymogi rozporządzenia DORA (unijnego aktu prawnego zwiększającego odporność operacyjną sektora finansowego - PAP) jeszcze bardziej tę odporność wzmacniają. W tym zakresie Polska stała się jednym z liderów w Europie. Wysoka jest także świadomość tego rodzaju zagrożeń wśród podmiotów sektora finansowego" – powiedział PAP Biznes Krzysztof Dąbrowski, dyrektor Zarządzający Pionem Bezpieczeństwa w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego w kuluarach Kongresu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej organizowanego przez EKF.

"Cyberprzestępcy koncentrują się obecnie głównie na klientach banków, używając różnych metod socjotechnicznych. To łatwiejsze niż ataki na podmioty finansowe. Klientów jest łatwiej oszukać i wyłudzić od nich bezpośrednio dane dostępowe do środków finansowych lub skłonić do przekazania pieniędzy, namawiając np. do fałszywych inwestycji" - dodał.

Wskazał, że od kilku lat obserwowane są wzmożone działania hybrydowe w postaci ataków DDoS. Jego zdaniem, ich autorstwo należy przypisywać raczej grupom wspieranym przez państwa, gdyż ataki takie nie przysparzają profitów finansowych atakującym. Ich celem jest doprowadzenie do przerywania ciągłości usług i próba wywołania niepokojów wśród klientów, ale w praktyce większość tego typu ataków jest skutecznie mitygowana.

"Dzięki dużej pracy wykonanej po stronie banków i operatorów, dzisiaj te ataki rzadko kiedy są skuteczne. W zdecydowanej większości są odpierane i nie są zauważane przez klientów” – powiedział Dąbrowski.

Dyrektor ocenił, że banki muszą cały czas intensyfikować prace nad edukacją swoich klientów.

"Banki nie mogą odpuszczać inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Przestępcy sięgają po co raz to nowsze technologie, w tym m.in. po sztuczną inteligencję. Dlatego tak ważna jest edukacja klientów, jeśli chodzi o działania zapobiegawcze przed oszustwami" - powiedział Dąbrowski.

"Kolejnym obszarem, który wymaga uświadamiania, jest budowanie odporności przeciwko kampaniom dezinformacyjnym, których celem jest próba wywoływania niepokojów np. związanych z brakiem ciągłości usług bankowych lub dostępu do gotówki" – dodał.

W ostatnich dniach operator systemu Blik informował o zewnętrznych atakach typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności.

NBP w raporcie o stabilności systemu finansowego podał, że w kontekście rosnącej niestabilności geopolitycznej w Europie rośnie ryzyko związane z atakami cybernetycznymi, a ich częstotliwość oraz skala strat znacząco wzrosły po wybuchu pełnoskalowej wojny w Ukrainie w 2022 roku. (PAP Biznes)

seb/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5484 -0,28%
1 EUR 4,2348 -0,29%
1 GBP 4,7967 -0,55%
100 JPY 2,3765 -0,70%
1 USD 3,6619 -0,20%

Powiązane