Profil:
Jeronimo Martins SGPS SAJeronimo Martins miało w III kw. 187 mln euro zysku netto j.d., w porównaniu do 202 mln euro rok wcześniej (opis)
Grupa Jeronimo Martins, właściciel m.in. sklepów Biedronka, miała w trzecim kwartale 2024 roku 187 mln euro zysku netto j.d. wobec 202 mln euro zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Grupa odczuwa presję na marże w związku ze spadkiem cen żywności oraz wzrostem kosztów.
Przychody wzrosły w tym okresie o 6,7 proc. do ok. 8,467 mld euro. EBITDA wyniosła 593 mln euro, co oznacza wzrost o 1,2 proc. rdr.
Narastająco, po trzech kwartałach 2024 roku EBITDA grupy wzrosła o 2,7 proc. rdr do 1.633 mln euro przy przychodach na poziomie 24,765 mld euro (wzrost o 10,3 proc. rdr). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 440 mln euro (spadek o 21,2 proc. rdr).
W raporcie podano, że zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na marże.
"W tym otoczeniu koncentrujemy się na sprzedaży, jednocześnie wzmacniając dyscyplinę kosztową i szukając korzyści w zakresie efektywności operacyjnej, by chronić rentowność" - napisano.
"Zgodnie z oczekiwaniami, inflacja żywności zmniejszyła się w ciągu dziewięciu miesięcy, kończąc okres znacznych wzrostów cen z poprzednich dwóch lat. Ten spadek w połączeniu ze znaczną presją kosztową zaostrzył konkurencję i zwiększył presję na marże. Ponadto, popyt konsumencki na naszym głównym rynku pozostał ograniczony" - powiedział, cytowany w raporcie prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.
Dodał, że w końcówce roku, w tym w sezonie świątecznym, grupa koncentruje się na poszerzaniu bazy klientów.
Przychody sieci Biedronka wzrosły w okresie trzech kwartałów w krajowej walucie o 3,9 proc. rdr do 17,46 mld euro, a w III kwartale wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL spadła o 0,7 proc. po dziewięciu miesiącach i spadła o 1,9 proc. w III kwartale.
EBITDA Biedronki wyniosła w po trzech kwartałach 1.343 mln euro wobec 1.353 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,7 proc. z 8,6 proc. rok wcześniej.
Jak podano, w Polsce mimo wzrostu płacy minimalnej, sektor handlu detalicznego żywności nadal notuje spadek sprzedaży, a słabość konsumenta zaostrzyła konkurencję na rynku.
"W tym wymagającym środowisku, gdzie decydującym czynnikiem są ceny, Biedronka pozostanie liderem cenowym, a priorytetem będzie wzrost sprzedaży wolumenowej" - dodano.
W 2024 r. planowane jest otwarcie 130-150 (netto) sklepów Biedronka, a program remontów obejmie ok. 275 sklepów.
CAPEX Grupy Jeronimo Martins wyniósł po trzech kwartałach 2024 roku 648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 253 mln euro.
Grupa podtrzymała, że nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro. (PAP Biznes)
doa/ asa/