Kaucja.pl gotowa na system kaucyjny, od '29 celuje w 90 proc. poziomu selektywnej zbiórki opakowań
Krajowy System Kaucyjny jest gotowy na wprowadzenie systemu kaucyjnego, która ma zacząć obowiązywać od 1 października 2025 r., a od 2029 roku celuje w 90 proc. poziomu selektywnej zbiórki opakowań - poinformowała Aneta Stelmaszczyk z Kaucja.pl na konferencji prasowej zorganizowanej przez Coca-Cola HBC Polska.
"Od 1 października, jako Kaucja.pl jesteśmy gotowi (...) będziemy obowiązani do zwrotu kaucji, do odebrania opakowań" - powiedziała Aneta Stelmaszczyk z Kaucja.pl.
"Musimy zebrać 77 proc. pustych opakowań i to już w 2025 roku. Jako Kaucja. pl - reprezentująca 11 największych producentów - mamy oczywiście dużo większe ambicje niż te 77 proc. Docelowo od 2029 roku celujemy w 90 proc. poziomu selektywnej zbiórki opakowań - po to, żeby te opakowania wróciły ponownie na półki" - dodała.
Wskazała, że nie ma obecnie skuteczniejszego sposobu na zamknięcie obiegu opakowań niż system kaucyjny.
"Pokazują to na przykład trzy kraje naszego regionu: Estonia, gdzie system kaucyjny wszedł w życie w 2005 r., na Litwie w 2016 r. i na Łotwie w 2022 r. System łotewski jest najmłodszy, więc widać, że tamten poziom zbiórki jest jeszcze najniższy, ale to jest tylko trzy lata działania systemu. Natomiast wszędzie tam, gdzie on funkcjonuje, osiąga się około 90 proc. zwrotu opakowań" - dodała.
Producentami, którzy należą do Krajowego Systemu Kaucyjnego (Kaucja.pl), są Coca-Cola HBC Polska, Colian, Grupa Maspex, Nałęczów Zdrój, Nestlé Polska, Oshee Polska, PepsiCo Polska, Red Bull, Van Pur, Zbyszko Company oraz Żywiec Zdrój. Głównym zadaniem spółki będzie zarządzanie procesem zwrotu i recyklingu opakowań oraz odpadów opakowaniowych objętych kaucją, jak też rozliczanie pobranej kaucji.
Katarzyna Borucka, dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie podała, że producenci mają dwa kluczowe obowiązki, tj. zarejestrować opakowania u operatora systemu kaucyjnego i oznakować odpowiednio opakowania, żeby konsument wiedział, które opakowanie wchodzi do systemu kaucyjnego.
"W procesie przygotowywania się do uruchomienia systemu mieliśmy dziesiątki spotkań z klientami - z każdą siecią, z każdym klientem (punktem sprzedaży - przyp.) z osobna, ponieważ musieliśmy z każdym z nich ustalić harmonogram wejścia. Bowiem nie każdy klient jest gotowy na to, żeby zacząć już 1 października" - dodała.
Wskazała, że na opakowaniach, na etykietach produktów będzie umieszczony znaczek - przykładowo "kaucja 0,50 zł" - i w ten sposób będzie można odróżnić opakowanie, które zostało wprowadzone jeszcze przed uruchomieniem systemu kaucyjnego i to, które jest już w systemie kaucyjnym.
"Musieliśmy wymienić wszystkie kody EAN (...) on jest kluczowy - po pierwsze, do rejestracji tego opakowania w systemie kaucyjnym, bo na podstawie tego kodu będziemy raportować nasze opakowania u operatora. Będziemy raportować poziom zbiórki tych opakowań, bo chcemy przecież je zawrócić i będziemy rozliczać się z kaucji" - powiedziała Katarzyna Borucka.
Podała, że również konsumenci będą się rozliczać z kaucji, bo zarówno w automatch, jak i przy zbiórce manualnej, po kodzie EAN będzie się szczytywać opakowanie.
"My jako Coca-Cola HBC, jesteśmy również dystrybutorem piw w Polsce, więc również piwa w puszkach będą w systemie kaucyjnym" - powiedziała.
"1 października jest oficjalne uruchomienie systemu. (...) W przeciwieństwie do poprzedniej wersji ustawy mamy okres przejściowy - trzy miesiące. (...) Sklepy mają zapasy naszych produktów, więc muszą je wyprzedać - te z opakowaniami bez kaucji. W tym okresie przejściowym konsumenci znajdą w sklepach zarówno opakowania niekaucyjne, jak i kaucyjne. Więc trzeba zwrócić na to uwagę. (...) Po 31 grudnia już żaden producent nie może wprowadzić na rynek opakowania niebędącego w systemie kaucyjnym" - dodała.
Tomasz Czajkowski, dyrektor ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Coca-Cola Polska, wskazał, że opakowania i butelki - przed ich oddaniem - nie mogą być zniszczone - butelka czy puszka nie mogą być zgniecione.
"Odnośnie nakrętek - nie ma wymogu prawnego, żeby butelka była odkręcona czy też zakręcona, więc najważniejsze po prostu, aby nakrętka, żeby była również przy butelce, bo zależy nam, żeby jak najwięcej zebrać plastiku z rynku" - powiedział.
"Nie niszczymy również etykiety, bo ta etykieta jest kluczowa - na niej znajduje się kod EAN" - dodał. (PAP Biznes)
alk/ gor/