Kraje członkowskie za elastycznością w kwestii CO2 dla producentów samochodów

Kraje członkowskie w Radzie UE poparły w środę bez poprawek uelastycznienie przepisów dotyczących spełniania norm dotyczących dwutlenku węgla przez nowe auta osobowe i dostawcze, co było postulatem producentów samochodów. W czwartek nad zmianą zagłosuje Parlament Europejski.


Jeśli izba również nie wprowadzi poprawek, Rada UE w kolejnym kroku zatwierdzi stanowisko PE i to będzie oznaczało, że zmiana została ostatecznie przyjęta.

Zmiany pozwolą producentom samochodów na uśrednianie wyników dotyczących osiągania celów redukcji emisji w latach 2025, 2026 i 2027. Łagodniejsze zasady dotyczą norm, które obowiązują w UE od 1 stycznia 2025 roku dla samochodów osobowych i dostawczych. Samochody osobowe mogą emitować maksymalnie 93,6 g CO2/km, zamiast dotychczasowych 120 g CO2/km, a samochody dostawcze - 153,9 g CO2/km.

Zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską w praktyce mają pozwolić producentom uniknąć kar za niespełnianie norm. Jeśli bowiem w tym roku nie dostosują oni swoich samochodów do nowych norm, będą mogli to nadrobić nadwyżkami w kolejnych dwóch latach.

Propozycja jest elementem planu działania dla sektora motoryzacyjnego w Europie ogłoszonego przez KE na początku marca.

Z Brukseli Magdalena Cedro (PAP)

mce/ ap/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana

Powiązane