Profil:
mBank SAmBank ma strategię do 2030 roku, chce wypłacać dywidendę od zysku za 2026 r. (opis)
mBank chce regularnie wypłacać dywidendę od zysku netto za 2026 rok - podał bank w strategii na lata 2026-2030. Celem jest stopniowo rosnący wskaźnik dywidendy od 30 proc. w pierwszym roku do 75 proc. w ostatnim roku horyzontu strategii. mBank chce być do 2030 r. w pierwszej trójce polskich banków.

mBank, przy okazji publikacji nowej strategii zaktualizował strategię zarządzania kapitałem Grupy mBanku. Została ona zatwierdzona przez radę nadzorczą banku.
Dokument zakłada brak wypłaty dywidendy z zysku uzyskanego przez mBank w 2025 roku. W kolejnych latach celem mBanku jest alokacja kapitału na rentowną działalność kredytową, podczas gdy jego nadwyżka zostanie wypłacona akcjonariuszom w formie dywidendy.
Dotychczasowa polityka dywidendowa mBanku zakładała współczynnik wypłaty dywidendy na poziomie 50 proc.
"Obecnie celem banku jest regularna wypłata dywidendy, począwszy od 30 proc. zysku netto wygenerowanego w 2026 roku. Bank dąży do stopniowego zwiększania wskaźnika wypłaty dywidendy, wyznaczając jako cel strategiczny osiągnięcie poziomu 75 proc. wypłaty z zysku netto wygenerowanego w 2030 roku" - napisano w komunikacie.
"Przyjęta polityka dywidendowa pozwoli na efektywne wykorzystanie kapitału, zapewniając optymalną równowagę pomiędzy rentownym rozwojem biznesu, bezpiecznymi i stabilnymi nadwyżkami kapitałowymi ponad poziomy regulacyjne oraz satysfakcjonującym poziomem miar rentowności" - dodano.
Ostateczny poziom wypłaty dywidendy będzie zależał od dalszych zmian w otoczeniu regulacyjnym i operacyjnym Banku i decyzji Komisji Nadzoru Finansowego.
Strategia Grupy mBanku na lata 2026–2030 zakłada, że bank będzie w top-3 polskich banków i opiera się na trzech filarach: wzroście opartym na cyklu życia klienta (lifecycle-based growth), doskonałości w obsłudze klienta (customer excellence) oraz doskonałości organizacyjnej (organizational excellence).
"Strategia Grupy mBanku na lata 2026–2030 będzie koncentrować się na dalszym wzmacnianiu roli mBanku jako instytucji, która upraszcza finanse i wspiera klientów w realizacji ich indywidualnych oraz biznesowych zamierzeń. Deklaracja „Upraszczamy finanse, pomagamy osiągać cele” oraz motto strategii – “Cała naprzód!” – wyrażają długoterminową wizję Grupy mBanku i jej aspiracje w zakresie wzrostu oraz budowania wiodącej pozycji na rynku usług finansowych" - napisano w komunikacie.
W ramach strategii na lata 2026-2030 mBank zakłada istotny wzrost skali działalności przy jednoczesnym generowaniu satysfakcjonujących zysków i zachowaniu stabilności finansowej.
mBank zakłada następujące strategiczne cele finansowe i ambicje biznesowe: dynamiczny wzrost wolumenów i potwierdzenie silnej pozycji konkurencyjnej z celem zakładającym udziały rynkowe w kluczowych produktach równe lub powyżej 10 proc. w 2030 roku.
"Zakładamy osiągnięcie ponad 10 proc. udziałów w rynku kredytów i depozytów klientów detalicznych i korporacyjnych. Cel ten stanowi punkt odniesienia dla planowanych działań biznesowych. Dysponujemy solidnymi fundamentami do realizacji tej ambicji. Utrzymujący się korzystny profil demograficzny naszej bazy klientów i wynikający z niego wysoki potencjał popytu wewnętrznego z jednej strony, oraz wzmocniona baza kapitałowa z drugiej, sprawiają, że jesteśmy przygotowani do efektywnego i zrównoważonego wzrostu" - napisano w komunikacie.
mBank chce mieć zwrot z kapitału materialnego (ROTE) powyżej 22 proc. w latach 2026-2030.
Wskaźnik koszty/dochody ma być równy lub poniżej 35 proc.
mBank zakłada aktywne zarządzanie ryzykiem i odporny portfel kredytowy. Celem są koszty ryzyka na poziomie około 0,8 proc. w okresie 2026-2030.
mBank chce też mieć silną pozycję kapitałową i przestrzeń do dalszej ekspansji. Celem jest współczynnik kapitału podstawowego Tier 1 minimum 2,5 p.p. powyżej wymogu regulacyjnego w całym horyzoncie strategicznym.
W obszarze bankowości detalicznej mBank zakłada rozwój oferty produktów długoterminowych (m.in. cyfrowej hipoteki, inteligentnych rozwiązań oszczędnościowych, rozwiązań w zakresie regularnego inwestowania), wzmacnianie lojalności klientów poprzez personalizację i wykorzystanie ich sieci rodzinnych i społecznych jako źródła akwizycji, obsługę kluczowych segmentów: − klientów zamożnych i firmowych, którym zaoferujemy nowe produkty finansowe, w tym leasingowe, a w miarę rozwoju ich potrzeb – dostęp do usług bankowości korporacyjnej i rozszerzonych możliwości finansowania.
Strategia w obszarze bankowości korporacyjnej w mBanku zakłada koncentrację na finansowaniu i wspieraniu strategicznych kierunków rozwoju gospodarki, takich jak transformacja energetyczna i technologiczna, cyfryzacja i automatyzacja procesów, odporność gospodarcza i lokalizacja produkcji, zielona zrównoważona gospodarka, gospodarka obiegu zamkniętego i współdzielenia, gospodarka zdrowia i czasu wolnego, oraz obszar obronności.
mBank planuje wdrożenie łatwo dostępnych możliwości finansowania i dalszy rozwój oferty bankowości inwestycyjnej i wsparcie ekspansji zagranicznej klientów mBanku we współpracy z Commerzbankiem.
Działalność mBanku w Czechach i Słowacji ma przyspieszyć dzięki platformowemu podejściu, które poprzez rozwój technologii oraz integrację ze strategicznym modelem relacyjnym z Polski, umożliwi skalowalne innowacje i dynamiczny wzrost liczby aktywnych klientów.
mBank będzie dążył do zapewnienia w swojej ofercie pełnej dostępności usług bankowych w formacie 24/7, w szczególności płatności natychmiastowych, a także do realizacji projektów wzmacniających odporność infrastruktury operacyjnej. (PAP Biznes)
pr/ asa/