Profil:
Miraculum SAMiraculum chce powrócić do poziomu 25 proc. eksportu w strukturze sprzedaży
Miraculum, producent i dystrybutor kosmetyków, chce powrócić do 25 proc. eksportu w strukturze sprzedaży - poinformował na wtorkowej konferencji Marek Kamola, większościowy akcjonariusz i członek zarządu spółki. Spółka chce osiągnąć ten cel w mniej niż dwa lata.
“Chciałbym, abyśmy jak najszybciej powrócili do 25 proc. (...) Historycznie, zajęło nam dwa lata przejście z poziomu 12 proc. do 25 proc., więc chciałbym, aby to było krócej niż dwa lata” - odpowiedział na pytanie o docelowy procent eksportu Kamola i dodał, że nie jest to jeszcze docelowy poziom.
Po trzech kwartałach 2024 roku udział eksportu w strukturze sprzedaży wyniósł 14 proc.
Jak poinformował Kamola, w 2020 roku sprzedaż eksportowa stanowiła 12 proc. sprzedaży całkowitej w spółce, w 2023 roku było to 25 proc. W 2022 roku sprzedaż eksportowa stanowiła 23 proc. struktury sprzedaży, a odpowiadała za 50 proc. wyników spółki.
“Ten kanał jest najbardziej rentowny w spółce, więc spadek sprzedaży eksportowej uderza w wyniki. Skupiamy się, aby ten kanał odbudować (...) sprzedaż spadła poniżej poziomu sprzedaży z 2021 roku, to jest bardzo niekorzystne zjawisko dla spółki” - dodał.
Kamola poinformował, że spółka zawarła umowę z agencją reklamową w Jordanii, która prowadzi social media Miraculum na rynki arabskie.
“To się przekłada na zwiększenie wolumenu zamówień, ten proces będzie stopniowy, ale jestem optymistycznie nastawiony” - powiedział.
Dodał, że są dwa kluczowe elementy, na które stawia spółka.
"Jest to sprzedaż w dziale eksportu i większa sprzedaż w nowoczesnym kanale sprzedaży oparta o listingi (karta produktu w serwisie sprzedażowym - PAP), regularną sprzedaż” - powiedział większościowy akcjonariusz i członek zarządu spółki.
“To jest najważniejszy cel na najbliższe miesiące i kwartały, czyli odbudowa sprzedaży regularnej, odbudowa listingów, tam gdzie spółka listingi utraciła, jak również rozmowy z sieciami handlowymi o zmianie cen sprzedaży” - dodał.
Członek zarządu podał, że spółka ma nowe serie produktów, które planuje wdrożyć na koniec lutego oraz w marcu i liczy na poprawę regularnej sprzedaży.
“Dużo pozytywnego zadziało się w ostatnich miesiącach. Efektem tej pracy jest zdecydowana poprawa płynności spółki, uregulowanie większości zobowiązań przeterminowanych z dostawcami i mamy nadzieję ten proces zakończyć z końcem I kwartału 2025 roku” - powiedział Marek Kamola.
Przeterminowane zobowiązania spółki na dzień 30 września wynoszą 3,05 mln zł.
“Liczymy, że na przełomie pierwszego, drugiego kwartału spółka zyska pełną płynność i praktycznie nie powinno być już przeterminowanych faktur” - poinformował Radosław Celiński, członek zarządu.
We wrześniu spółka zredukowała zatrudnienie o ok. 10 proc.
“Wygaszanie umów zakończy się w marcu 2025 roku (...) wpłynie to pozytywnie na poziom kosztów stałych spółki, dokonaliśmy też rewizji umów pracy z wieloma podmiotami i tam gdzie uznaliśmy, że umowy są nie efektywne, nie przynoszą korzyści spółce, zdecydowaliśmy o ich wypowiedzeniu i chcemy te koszty utrzymać na zdecydowanie niższym poziomie niż było to w roku 2024 średnio miesięcznie” - powiedział Kamola.
“Nie planujemy w tym roku emisji akcji. Nie mamy żadnych planów w tym zakresie, uważamy, że spółka ma możliwości, żeby samo się finansować” - dodał Kamola.
Spółka liczy na poprawę wyników.
“Wynik netto po trzech kwartałach 2024 roku wyniósł minus 2,121 mln, strata w analogicznym okresie 2023 roku wyniosła 287 tys. (...) W tym roku liczymy na znaczną poprawę wyników” - powiedział Radosław Celiński, członek zarządu.
Główny akcjonariusz spółki, Marek Kamola, który posiada obecnie 41,95 proc. udziałów w spółce powiedział, że “nie planuje zmniejszać zaangażowania w spółce, jeśli będą jakiekolwiek ruchy to tylko w stronę zwiększania zaangażowania.”
Miraculum oferuje szeroką gamę produktów w kategoriach: perfumeria, kosmetyki do makijażu, pielęgnacja ciała i twarzy oraz kosmetyki do i po goleniu. W portfolio spółki znajduje się 14 marek, w tym Pani Walewska, Wars, Lider, Joko i Chopin. Miraculum sprzedaje swoje wyroby zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych, m.in. w Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Nigerii, Jordanii, Hiszpanii, USA, Libii, Finlandii i Kanadzie. Spółka dystrybuuje produkty poprzez kanały tradycyjne (hurtownie), nowoczesne (sieci handlowe) oraz sprzedaż detaliczną (drogerie, sklepy). (PAP Biznes)
gaw/ gor/