Profil:
Novaturas ABNovaturas miał w I półroczu 791 tys. euro straty netto, spodziewa się zysku w II półroczu
Novaturas, operator turystyczny w krajach nadbałtyckich, miał w I półroczu 2025 roku 791 tys. euro straty netto oraz 254 tys. euro straty EBITDA - podała spółka w komunikacie. Novaturas spodziewa się osiągnąć zysk w drugiej połowie roku.
Novaturas wygenerował 74 mln euro przychodów w pierwszej połowie roku. W porównaniu z I poł. 2024 r. przychody spadły o 19 proc., głównie z powodu uproszczonego programu wycieczek.
"Strategia ta, wprowadzona w celu przeciwdziałania ubiegłorocznej nadpodaży na rynku, już przynosi efekty: strata netto zmniejszyła się z 2,28 mln euro do 791 tys. euro. Spółka spodziewa się osiągnąć zysk w drugiej połowie roku, co powinno poprawić całoroczny wynik" - napisano.
"Wyniki za pierwszą połowę odzwierciedlają zdecydowane kroki, jakie podjęliśmy, aby odpowiedzieć na nadpodaż miejsc, jaką obserwowaliśmy w ubiegłym roku przy nasilonej konkurencji rynkowej. Weszliśmy w ten sezon letni ze zoptymalizowanym programem wycieczek, co naturalnie ograniczyło liczbę podróżnych i przychody, ale przybliżyło nas do celu, jakim jest powrót Novaturas do trwałej rentowności" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Kristijonas Kaikaris, prezes Novaturas.
Wskazał, że spółka widzi efekty tej strategii: dzięki lepszemu dopasowaniu oferty do popytu sprzedaż ofert last minute – które zwykle obniżają marże – spadła o ok. 20 proc., znacząco ograniczając straty.
"Z ostrożnym optymizmem podchodzimy do drugiej połowy roku, oczekując, że wdrożone przez nas działania efektywnościowe umożliwią zyskowne funkcjonowanie w tym okresie i wesprą lepszy wynik roczny" - powiedział.
W okresie styczeń–czerwiec 2025 r. Novaturas obsłużył łącznie 84 tys. podróżnych wobec 113 tys. rok wcześniej, głównie w wyniku zoptymalizowanego programu wyjazdów. Jednocześnie poprawiło to efektywność operacyjną i wskaźnik wypełnienia samolotów.
W całym regionie bałtyckim firma osiągnęła w I poł. 2025 r. średnie wypełnienie na poziomie 98,1 proc. wobec 94,8 proc. rok wcześniej. Największą poprawę odnotował rynek estoński – z 93,6 proc. do 98,6 proc. Z kolei większość rejsów dalekodystansowych odbywała się przy pełnym obłożeniu.
Podróże dalekodystansowe zanotowały największe wzrosty w I poł. 2025 r., liczba pasażerów zwiększyła się o 11 proc. rdr. Najsilniejszy wzrost odnotowano na Litwie, gdzie liczba podróżnych na kierunkach dalekodystansowych wzrosła o 28 proc.
W obecnym sezonie letnim Novaturas zwiększył ofertę na Barcelonę i Maderę, gdzie odnotowano wyższą liczbę pasażerów oraz lepsze wskaźniki wypełnienia.
Podano, że spółka rozpoczęła przedsprzedaż wycieczek dalekodystansowych na sezon zimowy 2025/2026 – sprzedaż wzrosła o 75 proc. wobec analogicznego okresu 2024 r., napędzana silnym popytem na Kolombo, Zanzibar, Wietnam i Phuket w Tajlandii. W tym roku Novaturas rozpoczął także sprzedaż na sezon letni 2026 wcześniej niż w roku poprzednim.
"Pierwsza połowa 2025 r. przyniosła także istotne wydarzenia strategiczne dla długoterminowych perspektyw Novaturas. W marcu firma ogłosiła pozyskanie inwestora strategicznego – tureckiego przedsiębiorcy turystycznego i inwestora Neseta Kockara, prowadzącego działalność w międzynarodowej branży lotniczej, nieruchomości, turystyce i innych sektorach. W kwietniu sfinalizowano pierwszy etap transakcji – Kockar nabył 23,2 proc. akcji od trzech indywidualnych akcjonariuszy" - napisano.
"Wejście inwestora natychmiast wzmocniło sytuację finansową spółki: w marcu Kockar udzielił Novaturas pożyczki w wysokości 1 mln euro, którą później zwiększono do 2 mln euro" - dodano. (PAP Biznes)
alk/ osz/