Obroty centrów handlowych we IX były o 0,2 proc. niższe rdr - PRCH
We wrześniu 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 0,2 proc. niższe niż rok wcześniej. Odwiedzalność była we wrześniu 6,1 proc. niższa rdr - poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych w komunikacie prasowym.
"Z danych najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wynika, że odnotowali we wrześniu 2024 r. lepsze wyniki w porównaniu do danych dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących. Według danych GUS cały handel zanotował spadek sprzedaży detalicznej o 3 proc. r/r. Natomiast z PRCH Turnover Index wynika, że najemcy w centrach handlowych mieli wyniki niemal na tym samym poziomie, co rok wcześniej" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
"Odnotowany poziom obrotów oraz odwiedzalność centrów handlowych, która w stosunku do danych sprzed roku się zmniejszyła, wynika z jednego dnia handlowego mniej w porównaniu do września 2023 r., powodzi w południowo-zachodniej Polsce oraz wyjątkowo wysokiej temperatury tegorocznego września" – dodał dyrektor PRCH.
Jak podano w komunikacie, wzrost obrotów o 0,8 proc. odnotowały we wrześniu największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Dokładnie taki sam poziom obrotów jak rok wcześniej odnotowali najemcy w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA). Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) i najmniejszych centrach (5-20 tys. mkw. GLA), obroty zmniejszyły się odpowiednio o 1,5 proc. i 2,7 proc.
Największy wzrost obrotów, o 7,2 proc., odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 3,3 proc. Kategoria odzież i akcesoria miała o 0,1 proc. mniejsze obroty.
"Największe i średnie centra handlowe dobrze poradziły sobie z wrześniowym spadkiem konsumpcji. Gorzej z najmniejszymi centrami. Powodów może być wiele, ale z reguły te centra ulokowane są w obszarach o obniżonej sile nabywczej. Oznacza to, że ich klienci mogą dotkliwiej odczuwać skutki inflacji, ale i działalności parków handlowych. Październikowe dane GUS pokazały odbicie, co oznacza, że wrześniowe załamanie konsumpcji nie było początkiem niebezpiecznego trendu. Teraz czekamy na październikowe odczyty PRCH" – powiedział Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była we wrześniu 2024 r. o 6,1 proc. mniejsza niż we wrześniu 2023 r.
We wrześniu utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. Był on o 6 proc. wyższy niż we wrześniu 2023 r.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) zrzesza ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. (PAP Biznes)
pel/ gor/