Odsetek internautów kupujących online pozostaje stabilny na poziomie 78 proc.

Odsetek internautów kupujących online pozostaje stabilny na poziomie 78 proc. - wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2025”.


Raport „E-commerce w Polsce 2025” powstał we współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu, IAB Polska oraz Akademii Leona Koźmińskiego i Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK.

"Polski rynek e-commerce osiągnął stabilizację, jeśli chodzi o zasięg – zakupy w internecie, podobnie jak miało to miejsce w poprzedniej fali badania, deklaruje 78 proc. badanych. Ta równowaga oznacza, że przed sklepami online stoi nowe wyzwanie – nie pozyskiwanie kupujących, a walka o uwagę tych, którzy już z e-commerce’u korzystają, a co za tym idzie – mają swoje przyzwyczajenia, oczekiwania i wymagania. Rozeznanie w preferencjach e-konsumentów stanowi zatem klucz do sukcesu w branży, a tegoroczny raport pozwala lepiej je poznać" - napisano w raporcie.

77 proc. kupujących online deklaruje robienie zakupów na polskich stronach internetowych, zaś zakupy w serwisach zagranicznych robi 41 proc.

Kupowanie w social mediach deklaruje 19 proc. kupujących online, częściej osoby najmłodsze (15-24 lata), przy czym udział spada wraz z wiekiem, a rośnie z dochodem i wykształceniem.

Z raportu wynika, że odzież (w tym dodatki, akcesoria), obuwie, kosmetyki i perfumy, produkty farmaceutyczne, książki i płyty, to kategorie produktów najczęściej wybieranych przez osoby kupujące online w ciągu ostatniego roku, wskazywane przez co najmniej 50 proc. badanych.

Kobiety częściej sięgają po towary z takich kategorii, jak: odzież, obuwie, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, bilety do kina, biżuteria, artykuły dziecięce, meble i elementy wystroju wnętrz.

Mężczyźni zaś chętniej kupują sprzęt RTV/AGD, smartfony i akcesoria, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, artykuły dla kolekcjonerów, a także e-learningi.

Z raportu wynika, że automaty paczkowe to najczęściej wybierana forma dostawy i zwrotu z wyraźną preferencją badanych wobec lidera – InPost.

Dostawa, która odbywa się do 12 godzin jest motywująca do częstszych zakupów online dla 88 proc. badanych. Odsetek osób uznających za motywującą dostawę do 24 godzin spada do 45 proc. Darmowa dostawa zachęca do częstszego robienia zakupów online, przy czym im wyższa wartość zakupionych produktów, tym częstsze oczekiwanie jego darmowej dostawy.

Pozycję najpopularniejszej formy płatności utrzymał BLIK (opcja wskazana przez 72 proc. kupujących), wyprzedzając szybki przelew przez serwis płatności (64 proc. kupujących).

56 proc. badanych deklaruje, że ich wydatki na produkty w internecie nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie 18 proc. planuje ich zwiększenie, a 12 proc. ich zmniejszenie.

Zwiększać wydatki planują częściej osoby najmłodsze oraz w dobrej sytuacji materialnej.

65 proc. badanych zdarza się podczas zakupów w sklepie tradycyjnym porównywać na urządzeniach mobilnych ceny oglądanych produktów. Częściej robią to osoby w wieku 15-24 lata.

Korzystanie z czatbotów/narzędzi AI deklaruje 53 proc. badanych. Deklaracja korzystania z nich spada wraz z wiekiem. Badani zdecydowanie najczęściej deklarują korzystanie z ChatGPT (85 proc.), a wyraźnie rzadziej – z Gemini (24 proc.).

Niekwestionowanym liderem znajomości marek związanych z e-zakupami pozostaje Allegro, wymieniane spontanicznie przez 86 proc. badanych. Kolejną marką wskazywaną przez respondentów z awansem z 3 miejsca w poprzednim pomiarze jest Temu – wymienia ją 32 proc. z nich. Na trzeci miejscu zestawienia plasuje się OLX, a po nim – Amazon, Zalando i AliExpress. (PAP Biznes)

map/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5541 0,03%
1 EUR 4,2572 0,02%
1 GBP 4,8771 -0,09%
100 JPY 2,4431 -0,07%
1 USD 3,6079 -0,17%