Profil:
Skotan SAOnesano chce zwiększać marżę brutto na sprzedaży, by stopniowo osiągnąć rentowność (wywiad)
Onesano, specjalizujące się w wytwarzaniu produktów przeznaczonych do pełnego cyklu żywieniowego, chce osiągać wzrost marży brutto na sprzedaży, co pozwoli spółce na zniwelowanie straty i stopniowe osiągnięcie rentowności - poinformowała PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Dominika Kowalczyk.
“Kluczowym elementem naszego planu na przyszłość pozostaje minimalizacja strat i stopniowe osiągnięcie rentowności. Wierzę, że poprzez dalszą dywersyfikację oferty i rozwój usług, (...) jesteśmy w stanie poprawić wyniki finansowe i osiągnąć neutralny bilans w ciągu najbliższego roku, półtora” - powiedziała prezes onesano, Dominika Kowalczyk.
Jak podała, dzięki dywersyfikacji portfolio produktów spółka będzie mogła realizować stabilny, organiczny wzrost marży brutto na sprzedaży.
“Chcemy osiągać rokrocznie wzrost marży o 1-2 proc., co w ciągu niedługiego okresu pozwoli spółce na zniwelowanie obecnej straty i sukcesywne wypracowanie zysku” - dodała.
Po trzech kwartałach 2024 roku onesano miało przychody netto ze sprzedaży na poziomie ok. 7,6 mln zł w porównaniu do 8,7 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku.
“Rok 2024 był dla naszej firmy kolejnym etapem mierzenia się z wyzwaniami finansowymi, wynikającymi przede wszystkim z dynamicznie zmieniającego się rynku. Chociaż nadal notujemy stratę, wyniki wskazują na systematyczną poprawę” - powiedziała prezes Kowalczyk.
“Do końca września zanotowaliśmy stratę w wysokości 4,6 mln zł, czyli o 300 tys. zł mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Szczególnie widoczna poprawa nastąpiła w trzecim kwartale, gdzie różnica względem poprzedniego roku wyniosła już 700 tys. zł. Jest to efektem konsekwentnej zmiany strategii produkcyjnej, która jest dopasowana do wymagań rynku” - dodała.
Wskazała, że spółka poprawiła marżę brutto na sprzedaży produktów, która za trzy kwartały 2024 roku wyniosła prawie 45 proc., podczas gdy w analogicznym okresie 2023 roku było to około 41 proc.
“Podstawową zmianą, którą zrealizowaliśmy, jest transformacja struktury sprzedaży. O ile w 2023 roku dominowała produkcja marek własnych, stanowiąca prawie 60 proc. całkowitej działalności, o tyle już teraz widać odwrócenie tych proporcji” - poinformowała Kowalczyk.
Spółka ocenia, że w 2025 roku zlecenia dla klientów będą mogły osiągnąć 60 proc. produkcji, a udział produktów własnych może obniżyć się do 40 proc.
“Wcześniej inwestowanie w rozwój własnych marek było bardziej opłacalne, jednak dzisiejsza rzeczywistość – rosnąca konkurencja i ogromne koszty marketingu – wymusza bardziej elastyczne podejście do zarządzania zasobami i strategicznego wykorzystania naszego potencjału” - podsumowała prezes onesano.
Onesano poinformowało, że rynek suplementów diety jest obecnie niezwykle rozdrobniony. Działa na nim około 45 tys. podmiotów, a co roku rejestruje się kolejnych 20 tys. nowych produktów.
“To olbrzymie tempo rozwoju sprawia, że dawne założenia produkcji dużych serii, sięgających 300 czy 500 tys. sztuk, odchodzą w sferę marzeń. Naszym wyróżnikiem w tym rozdrobnionym rynku jest elastyczność, która umożliwia nam produkcję stosunkowo małych serii – czego wiele dużych zakładów nie jest w stanie realizować” - poinformowała Kowalczyk, dodając, że plan spółki polega na rozwoju w tym kierunku.
Jak podała prezes, rynek polski suplementów diety stale rośnie, zwiększa się również zainteresowanie produktami wzbogaconymi takimi jak jogurty, czy koktajle.
“Jednym z naszych najciekawszych projektów jest wprowadzenie drożdży Yarrowia lipolytica jako składnika produktów mleczarskich. Już od ponad roku prowadzimy coraz bardziej zaawansowane rozmowy z największymi producentami żywności, w tym wegańskiej, w Polsce, a wyniki testów jakościowych i smakowych są bardzo obiecujące” - powiedziała.
Dodała, że spółka planuje, aby produkty pojawiły się na rynku jeszcze w tym roku.
“Nieustannie poszukujemy nowych możliwości rozwoju, nie tylko w obszarze suplementów diety dla ludzi, ale także dla zwierząt. Segment produktów dla zwierząt towarzyszących, takich jak psy czy koty, dynamicznie rośnie, a prognozy wskazują, że w ciągu najbliższych sześciu lat jego wartość globalna może wzrosnąć nawet dwukrotnie” - poinformowała Kowalczyk.
“Jako jedni z nielicznych w Polsce posiadamy doświadczenie w tej kategorii, co daje nam realną przewagę. Obecnie prowadzimy rozmowy z dużymi sieciami detalicznymi, które interesują się wprowadzeniem suplementów diety dla zwierząt pod własnymi markami” - dodała.
Onesano skupia się na linii VitalPet w kontekście ekspansji międzynarodowej.
“Nasze działania koncentrują się na zachodzie Europy – Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii, Szwajcarii. Rozmawiamy zarówno o dystrybucji marek własnych, jak i produkcji kontraktowej” - powiedziała Kowalczyk.
“W przypadku suplementów diety dla ludzi rozmawiamy z kilkoma podmiotami w Europie w obszarze produkcji zleconej. Wejście na rynek z własnymi produktami wiąże się z dużymi kosztami i na tym etapie rozwoju koncentrujemy się przede wszystkim na stabilizacji i rozwoju na rynku krajowym” - dodała.
Spółka posiada dwa zakłady produkcyjne, własny dział badań i rozwoju, wewnętrzny system monitorowania jakości. Inwestuje również w automatyzację produkcji.
“Zakup kapsułkarki, czy nowoczesnych urządzeń do etykietowania i pakowania, jest odpowiedzią na potrzeby rynku, który wymaga coraz większej elastyczności i precyzji” - poinformowała prezes.
W 2022 roku spółka przeprowadziła emisję 38,88 mln akcji, oferowanych po 1 zł za sztukę.
“Podstawowy cel emisji przeprowadzonej w 2022 roku jakim była spłata zadłużenia został zrealizowany, a zmiany bądź wydłużenie terminów realizacji pozostałych, zgodnie z zasadami wskazanymi w prospekcie, wynikają ze zmiany sytuacji rynkowej” - poinformowała prezes.
“Na przykład jednym z celów w tamtym czasie była produkcja kosmetyków. Zdecydowaliśmy jednak o zmianie tego celu emisyjnego ze względów ekonomicznych: środki przeznaczone na budowę zakładu okazały się wysoce niewystarczające. Rynek kosmetyczny jest także bardzo konkurencyjny i nie widzimy dzisiaj możliwości wejścia” - dodała.
Środki na realizację tego celu onesano przesunęło na rozwój produkcji kontraktowej. Obecnie nie planuje nowej emisji.
Spółka odczuwa wzrost kosztów operacyjnych.
“Dużym problem są ceny energii, a to mały biznes kupuje prąd najdrożej. (...) W przypadku onesano istotny koszt stanowią surowce. Niestety umacniający się złoty też nie pomaga” - wskazała Kowalczyk.
“Utrzymanie infrastruktury i instalacji produkcyjnych także stanowi duże obciążenie budżetu. Nie zapominajmy, że spółka posiada dwa odrębne zakłady produkcyjne dla zupełnie różnego asortymentu. To angażuje spore, wciąż rosnące koszty utrzymania, serwisowania czy prac modernizacyjnych” - dodała.
Wyzwaniem dla spółki - jak poinformowała prezes - było zakończenie ochrony z tytułu tarcz antykryzysowych w okresie post-COVID-owym.
“Poprzedni zarząd w momencie ich wprowadzania podjął decyzję o zmniejszeniu cen naszych produktów o stawkę VAT, z której produkty były zwolnione. Niestety potem musieliśmy ją z powrotem dołożyć do cen tych produktów” - powiedziała.
Onesano jest jedynym wytwórcą zarówno mieszanek estrów etylowych kwasów tłuszczowych omega -3, -5, -6, -9, jak i posbiotyku Yarrowia lipolytica Novel Food. Firma działa w oparciu o marki parasolowe: OneVital (suplementy diety), VitalPet (preparaty weterynaryjne), VitalFood (żywność wzbogacona) i AgroNatural (środki dla rolnictwa). Onesano podejmuje także współprace branżowe w projektowaniu i wytwarzaniu marek kontraktowych.
Julia Gawrońska (PAP Biznes)
gaw/ ana/