Profil:
Oponeo.pl SAOponeo.pl zakłada sprzedaż opon w II półroczu na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (wywiad)
Oponeo.pl, bazując na prognozach rynkowych na kolejne półrocze, zakłada sprzedaż opon na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego - poinformował PAP Biznes w wywiadzie Ernest Pujszo, członek zarządu i dyrektor handlowy Oponeo.pl. Kluczowym czynnikiem sprzedaży będą warunki atmosferyczne.

"Prognozy rynkowe na kolejne półrocze pozostają raczej zachowawcze i zakładają sprzedaż na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznej" - powiedział Ernest Pujszo.
Zdaniem dyrektora handlowego kluczowym czynnikiem będą warunki atmosferyczne, które wpływają na rozpoczęcie sezonu wymiany opon z letnich na zimowe.
"W kolejnym roku pojawią się jednak dodatkowe istotne determinanty dla rynku oponiarskiego, które przełożą się na wzrost cen ogumienia. Mając na uwadze ryzyka związane z planowanym wprowadzeniem od 2026 roku ceł antydumpingowych na opony z Chin oraz z regulacjami nakładającymi obowiązek śledzenia łańcucha dostaw surowców, w tym kauczuku naturalnego, wykorzystujemy obecnie okno możliwości, jakim jest świeżo rozbudowany magazyn i doświadczenie logistyczne, co pozwala nam na zwiększenie zapasów" - powiedział członek zarządu i dyrektor handlowy Oponeo.
Monika Siarkowska, rzecznik prasowy grupy, poinformowała, że Oponeo rozwija automatyzację procesów przyjęcia towarów. Jej zdaniem procesy te będą miały pozytywny wpływ zarówno na koszt magazynowania opon, a także na skrócenie czasu dostawy do klienta końcowego.
Oponeo w I półroczu sprzedało 2 mln opon, co oznacza wzrost o 4,22 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, z czego sprzedaż krajowa wyniosła 1,7 mln szt. opon, co stanowi wzrost o 6,16 proc.
"Wzrosty uzyskaliśmy we wszystkich sezonach, chociaż widoczny jest dużo większy wzrost sprzedaży opon całorocznych w stosunku do opon letnich" - wskazała Siarkowska.
Ernest Pujszo poinformował, że według danych opublikownych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Kauczuku (ETRMA) za II kwartał oraz I półrocze 2025 roku, słabszy drugi kwartał znalazł swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży opon w Europie w pierwszej połowie roku.
"Spadek o 4 proc. w segmencie opon do pojazdów osobowych w II kwartale miał negatywny wpływ na wolumeny sprzedaży w I półroczu w Europie. Sprzedaż opon do samochodów osobowych w porównaniu do I półrocza roku poprzedniego zmniejszyła się o 1 proc., osiągając poziom 110 336 tys. sztuk. Wzrost odnotowano w segmencie opon zimowych o 8 proc. oraz całorocznych o 5 proc. Jednocześnie sprzedaż opon letnich spadła o 6 proc., co może wskazywać na rosnącą popularność uniwersalnych rozwiązań całorocznych" - powiedział.
Dodał również, że na popularności zyskały opony motocyklowe, których sprzedaż wzrosła o 5 proc., a sprzedaż opon ciężarowych i rolniczych spadła odpowiednio o 4 proc. oraz 5 proc.
"W Polsce rynek opon wyglądał lepiej na tle danych ze wszystkich rynków europejskich. Sprzedaż opon do samochodów osobowych producentów zrzeszonych w ETRMA w I półroczu wzrosła o 4 proc." - poinformował Pujszo.
Dyrektor zauważa jednak, że ETRMA bazuje na danych sell-in (dotyczących sprzedaży od producenta do dystrybutorów lub sprzedawców detalicznych), co nie zawsze w pełni odzwierciedla dane sell-out (dotyczących sprzedaży detalicznej produktu końcowego konsumentowi).
"Dystrybutorzy opon mierzyli się z trudnymi warunkami pogodowymi dla branży w I półroczu tego roku, w związku z czym część opon od producentów europejskich (ujętych w statystykach ETRMA) po I półroczu pozostała jeszcze w magazynach. Odmiennie wygląda sytuacja w segmencie opon azjatyckich – ich sprzedaż rośnie, ponieważ wygrywają one ceną i skutecznie konkurują jakością z budżetową ofertą producentów europejskich. Można przyjąć dla całego rynku krajowego zatem lekki plus na sprzedaży opon" - wskazał.
Spółka zależna Oponeo - Dadelo, działająca w branży rowerowej, w ramach dalszego rozwoju zamierza w październiku otworzyć piąty salon stacjonarny, tym razem w Krakowie.
"Długofalowy plan działania Dadelo zakłada po jednym sklepie w każdym dużym mieście Polski i po dwa w aglomeracjach, co łącznie daje minimum 15 salonów w całej Polsce. Głównym celem Dadelo, podobnie jak Oponeo, jest zwiększenie sprzedaży. Dadelo chce osiągnąć docelowo 35-40 proc. udziału w polskim rynku rowerowym" - wskazała rzeczniczka.
Dodała, że grupa nie przewiduje obecnie działań akwizycyjnych.
Siarkowska zaznaczyła, że wyniki opublikowane po I półroczu potwierdzają, że grupa rozwijała się stabilnie pomimo trudnych uwarunkowań geopolitycznych.
W I półroczu 2025 roku Grupa Oponeo wygenerowała przychody ze sprzedaży w wysokości 976,5 mln zł, co oznacza wzrost o 12,50 proc. rdr. Przychody spółki stanowiły 67 proc. przychodów ogółem i wyniosły 652,2 mln zł. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 31 mln zł., co oznacza wzrost o 9,14 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, zaś zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 226,5 mln zł. i był wyższy o 10,91 proc. niż w I półroczu 2024 roku. Wskaźnik rentowności sprzedaży brutto ukształtował się na poziomie 23,2 proc.
Sprzedaż akcesoriów samochodowych stanowiła 70,89 proc. przychodów ogółem, osiągając wartość 692 253 tys. złotych. To wynik o 4,89 proc. wyższy niż w I półroczu 2024 roku. Największy wzrost został zrealizowany w segmencie akcesoriów rowerowych, gdzie przychody ze sprzedaży towarów wyniosły 241 049 tys. złotych, co oznacza wzrost o 52,72 proc.
Małgorzata Bieńkowska (PAP Biznes)
mbi/ gor/