Profil:
Orlen SAOrlen Lietuva dostarcza ekologiczne paliwo lotnicze SAF na lotniska państw bałtyckich
Na lotniskach w Wilnie, Rydze i Tallinie samoloty mogą tankować dostarczane tam przez Orlen Lietuva paliwo SAF, wytwarzane z surowców odnawialnych lub odpadowych - ogłosiła litewska spółka Grupy Orlen. W lipcu tego roku Orlen wprowadził SAF na lotniska w Warszawie, Krakowie i Katowicach.
Informując w poniedziałek o wprowadzeniu na rynki krajów bałtyckich zrównoważonego paliwa lotniczego, Orlen Lietuva, która zarządza rafinerią w Możejkach, podkreśliła, że dostawy SAF, w tym także na Łotwę i do Estonii, rozpoczęła w zeszłym tygodniu.
„Paliwo będzie dostępne dla wszystkich linii lotniczych operujących z lotnisk w Wilnie, Rydze i Tallinie” - zaznaczyła litewska spółka Grupy Orlen.
SAF - Sustainable Aviation Fuel jest paliwem wytwarzanym z surowców odnawialnych lub odpadowych, spełniającym kryteria zrównoważonego rozwoju, które nie wpływają na degradację lasów, zasobów żywności ani wody. W zależności od technologii, do produkcji SAF wykorzystywane mogą być m.in. oleje posmażalnicze oraz odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze i leśne. W praktyce komponent powstały z surowców odnawialnych, jest mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym JET.
W lipcu tego roku Orlen, o czym przypomniała także w poniedziałek litewska spółka koncernu, wprowadził SAF na lotniska w Polsce - w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Orlen Lietuva wspomniała też, że w największej rafinerii koncernu w Płocku trwa budowa instalacji uwodornionego oleju roślinnego - HVO.
Według Orlenu, wprowadzając SAF do sprzedaży koncern wypełnia wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada udział zrównoważonego paliwa w całej sprzedaży w 2025 r. na poziomie 2 proc. Rozporządzenie dotyczy lotnisk na terenie Unii Europejskiej, które w poprzednim roku przekroczyły liczbę 800 tys. obsłużonych pasażerów lub 100 tys. ton cargo. Rozporządzenie ReFuelEU Aviation zakłada wzrost udziału SAF w ogólnej sprzedaży paliw lotniczych w kolejnych latach: do 6 proc. w 2030 r., 20 proc. w 2035 r. i 70 proc. w 2050 r.
Wprowadzając SAF na pierwsze polskie lotniska Orlen wyjaśniał, że paliwo to emituje mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa lotnicze, przy czym jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych, co pozwala liniom lotniczym na natychmiastowe wdrożenie go do użytku. (PAP)
mb/ drag/ ana/