Profil:
Newag SAPierwsze nowe pociągi dla Kolei Śląskich z Newagu w pierwszym kwartale 2025 r.
W pierwszym kwartale 2025 roku Koleje Śląskie mają otrzymać trzy nowe czteroczłonowe pociągi produkcji Newagu – poinformował w środę rzecznik przewoźnika Bartłomiej Wnuk. Chodzi o realizację zamówienia z sierpnia 2023 roku.
Dodatkowo samorząd woj. śląskiego zamówił w lutym tego roku dla swojego przewoźnika w Newagu 26 pociągów. Zwiększy to łącznie flotę Kolei Śląskich o około połowę, docelowo pozwalając na otwarcie nowych tras, uruchomienie nowych połączeń, a także zwiększenie częstotliwości kursów na niektórych liniach.
Jak przekazał w środę rzecznik KŚ, przedstawiciele kolejowej spółki i jej właściciela, czyli samorządu woj. śląskiego, odwiedzili nowosądecki Newag, aby sprawdzić postępy w realizacji złożonych zamówień. Jak przekazał, w pierwszym z pociągów typu Impuls 2 dla KŚ trwa montaż wewnętrznego wyposażenia, a drugi wkrótce zjedzie z linii produkcyjnej.
Oba te składy jeszcze w tym roku mają rozpocząć testy homologacyjne.
„Uzyskaliśmy zapewnienie, że pierwsze trzy pociągi trafią do naszego regionu już w pierwszym kwartale 2025 r.” – zaznaczył, cytowany przez Wnuka, prezes KŚ Krzysztof Klimosz.
Przypomniał, że w tym zamówieniu spółka zamówiła trzy pociągi za 110,7 mln zł, z opcją dokupienia dwóch kolejnych.
„Sukcesywnie będziemy odbierać nowoczesny tabor zamówiony przez woj. śląskie do końca 2026 r.” – zaznaczył Klimosz.
Same Koleje Śląskie zamówiły w sierpniu 2023 r. trzy pociągi (za 127,5 mln zł za zamówienie podstawowe ze świadczeniem usług serwisowych do wykonania pierwszej naprawy poziomu P4, czyli co 1 mln km, co osiem lat) z prawem opcji opiewającym w pełnym wymiarze na 112,9 mln zł brutto (co poza dwoma kolejnymi pociągami obejmuje wydłużenie usług serwisowych do drugiej naprawy P4).
Drugie zamówienie złożył natomiast w lutym w Newagu samorząd woj. śląskiego, po przetargu obejmującym w zamówieniu podstawowym dostawy 22 czteroczłonowych pociągów (pierwszy najpóźniej do połowy 2026 r., a dalsze - po dwa w kolejnych miesiącach) i świadczenie usług serwisowych do końca 2035 r. Tu prawo opcji obejmowało dostawy kolejnych ośmiu pociągów i przedłużenie usług serwisowych do wykonania drugiej naprawy poziomu P4 – nie dłużej niż do końca 2043 r.
Jedyna oferta Newagu opiewała tu na blisko 1,111 mld zł za dostawę pociągów Impuls 2 (łączna cena ofertowa) oraz niespełna 458 mln zł za usługi serwisowe. W lutym woj. śląskie zamówiło ogółem 26 nowych pociągów (z czterema dodatkowymi w prawie opcji) oraz usługi serwisowe za 1,3 mld zł.
„Za 26 nowych pociągów Śląskie zapłaci 1,3 mld zł. Połowę, czyli 645 mln zł pozyskano ze środków Unii Europejskiej, z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27” – zaznaczył w środę rzecznik Kolei Śląskich.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie ok. 65 pociągów, w tym kilka wynajętych z Kolei Mazowieckich czy Kolei Dolnośląskich. W efekcie ostatnich przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 29 nowych pociągów. (PAP)
mtb/ mmu/ pr/