Profil:
PKP Cargo SA w restrukturyzacjiPKP Cargo zamknęło 2024 rok stratą netto, zapowiada dalszą restrukturyzację
Odpisy z tytułu utraty wartości majątku oraz zmniejszenie przychodów spowodowane m.in. spadkiem na rynku kolejowych przewozów towarowych to główne przyczyny pogorszenia wyników grupy PKP Cargo w 2024 roku - poinformowała spółka w komunikacie.
W 2024 roku spółka odnotowała ujemne wyniki finansowe. Ich główną przyczyną był spadek przychodów, który był efektem niższej przewiezionej masy towarowej oraz odpisy z tytułu utraty wartości aktywów.
PKP Cargo podało, że wyniki zeszłego roku są skutkiem wieloletnich zaniechań i braku działań, które z jednej strony doprowadziły do utraty pozycji rynkowej, a także do niedopasowania zasobów do zmieniającego się rynku przewozów, a co za tym idzie spadku marżowości działalności operacyjnej.
„Rynek od kilku lat odnotowuje spadek przewozów, przede wszystkim ze względu na zmniejszające się przewozy węgla. Na przestrzeni ostatnich lat spółka utraciła około 30 proc. swojego udziału w pracy przewozowej na polskim rynku. Wzrost konkurencji na rynku przewozów kolejowych, przy spadającym rynku spowodował erozję marżowości przewozów" - powiedziała prezes PKP Cargo Agnieszka Wasilewska-Semail, cytowana w komunikacie prasowym.
"Skupienie się na sektorze węglowym w 2022 roku spowodowało utratę udziałów rynkowych w perspektywicznych segmentach rynku. Czynniki te powodują, że obecnie spółka zmuszona jest przeprowadzić złożony proces restrukturyzacji naprawczej, w szczególności dopasowania zasobów oraz strategii sprzedaży do wymagań rynku
i konkurencji. Restrukturyzacja będzie długofalowa i potrwa kilka lat, ale wierzymy, że pozwoli nam ona stworzyć silną i rentowną Spółkę" - dodała.
W 2024 roku przychody ze sprzedaży Grupy PKP Cargo wyniosły 4,46 mld zł – to spadek o 18,8 proc. rok do roku.
EBITDA spadła z 1,08 mld zł w roku 2023 do blisko 300 mln zł w roku ubiegłym. Wynik finansowy pogorszył się – w 2024 roku strata netto grupy wyniosła 2,41 mld zł. Wpłynęły na to przede wszystkim odpisy z tytułu utraty wartości, które w 2024 roku łącznie wyniosły 2,10 mld zł.
„Na wyniki poprzedniego roku znacząco wpłynęły przeskalowane zasoby i koszty stałe. Spółka nie była dostosowana organizacyjnie, a także pod względem posiadanego zaplecza technicznego do realizowanych usług. Długoletnie zorientowanie spółki na schyłkowe przewozy węgla skutkuje posiadaniem nieodpowiedniego i niedopasowanego taboru, który nie odpowiada na potrzeby klientów" – powiedział Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. finansowych PKP Cargo.
Dodał, że około 75 proc. całego taboru stanowią wagony do przewozu węgla, przy jedynie 30 proc. pracy przewozowej przez nie realizowanej.
"Stąd uzasadnione były tak duże odpisy utraty wartości taboru i wdrożenie procesu naprawy spółki" - powiedział Michał Łotoszyński.
Poprzedni zarząd identyfikując ryzyka związane z sytuacją PKP Cargo, podjął decyzję o złożeniu 27 czerwca 2024 roku wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.
Otrzymane w lipcu ubiegłego roku postanowienie o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego rozpoczęło proces zmian w PKP Cargo. Postępowanie to ma na celu poprawę sytuacji finansowej oraz płynnościowej, umożliwia też kontynuowanie działalności operacyjnej.
W ramach podjętych działań PKP Cargo zrealizowało lub jest w trakcie realizacji: optymalizacji zatrudnienia, zakończenia części umów dzierżawy zbędnych dla prowadzonej działalności, sprzedaży części składników majątku, ograniczenia nieuzasadnionych nakładów inwestycyjnych i dostosowania ich do potrzeb przewozowych, reorganizacji struktury organizacyjnej spółki.
Wszystkie szczegóły tych działań oraz strategia zmian PKP Cargo zostaną zaprezentowane w planie restrukturyzacji, który zostanie złożony w odpowiednim sądzie i zaprezentowany w czerwcu 2025 roku.
Na ten dokument czeka także audytor spółki, który z powodu jego braku odstąpił od wydania opinii za 2024 rok.
"Odmowa wyrażenia opinii nie jest równoznaczna z negatywną opinią. Oznacza to, że w tym momencie audytor z przyczyn obiektywnych, tzn. braku możliwości zapoznania się
z kompleksowym planem restrukturyzacyjnym spółki, nie jest w stanie wydać opinii" - napisano w komunikacie.
PKP Cargo podało, że podejmowane działania reorganizacyjne mają za zadanie przede wszystkim przywrócenie rentowności działalności operacyjnej grupy oraz w długim terminie budowę wartości dla akcjonariuszy.
Spółka i grupa kapitałowa podejmują także szereg działań rozwojowych w szczególności w obszarze odbudowy relacji handlowych z klientami częściowo utraconymi w wyniku koncentrowania się na obszarze węglowym.
„Pracujemy także nad pozyskiwaniem nowych klientów (tylko w ostatnich miesiącach pozyskaliśmy czterdziestu nowych) oraz budową nowych korytarzy przewozowych szczególnie we współpracy z zagranicznymi spółkami z Grupy PKP Cargo” – powiedziała Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo. (PAP Biznes)
pr/