Profil:
PKP Cargo SA w restrukturyzacjiPKP Cargo zmniejszyło w I kw. stratę netto do 48,6 mln zł; w VI złoży plan restrukturyzacji
Grupa PKP Cargo zanotowała w I kw. 2025 roku 48,6 mln zł straty netto wobec 118,1 mln zł straty rok wcześniej. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 928 mln zł w porównaniu do 1,18 mld zł przed rokiem - podała spółka w komunikacie prasowym. Firma kontynuuje działania restrukturyzacyjne. W czerwcu planuje złożyć plan restrukturyzacji.
Zysk EBITDA wyniósł 74,8 mln zł wobec 122,4 mln zł zysku rok wcześniej. Strata na działalności operacyjnej wyniosła 20,4 mln zł w porównaniu do 96,8 mln zł straty w I kwartale 2024 r.
Spółka podała, że w wynikach za pierwsze trzy miesiące tego roku widać efekty działań restrukturyzacyjnych przeprowadzonych w 2024 roku.
Koszty świadczeń pracowniczych zmniejszyły się z 521 mln zł w I kwartale 2024 roku do prawie 410 mln zł w pierwszych trzech miesiącach roku 2025.
„Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym kontynuowaliśmy działania restrukturyzacyjne i dzięki ochronie, którą zagwarantowało nam postępowanie sanacyjne ustabilizowaliśmy sytuację w spółce. Intensywnie rozwijamy nowe korytarze transportowe, poszerzamy nasze zasoby, żeby rozbudowywać korytarz Bałtyk-Adriatyk, a także nasza obecność na trasach do Hamburga i Rotterdamu. Przygotowujemy projekt centralnego hubu, który udrożni korytarze północ-południe oraz wschód-zachód" - powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo w restrukturyzacji.
"Jesteśmy też w trakcie finalizowania umów pozyskania nowoczesnego taboru multifunkcyjnego, co wpisuje się w naszą strategię rozwoju transportu intermodalnego i pozwoli jeszcze intensywniej rozwijać naszą obecność w korytarzach w Europie" - dodała.
Spółka podała, że działania restrukturyzacyjne, które dotychczas przeprowadzono skoncentrowane były na redukcji zatrudnienia, zakończeniu części umów dzierżawy, wycofaniu się z umów generujących zbędne koszty, sprzedaży majątku, który nie jest efektywny kosztowo do prowadzenia działalności przewozowej, a także dostosowaniu struktury organizacyjnej.
„W wynikach za pierwszy kwartał 2025 roku nadal widać skutki przeskalowania i niedopasowania grupy do obecnego rynku przewozów. Jesteśmy w trakcie przeprowadzania działań restrukturyzacyjnych, które w dłuższym horyzoncie zmienią tę sytuację i doprowadzą PKP Cargo do rentowności i zysków. Dotychczasowe działania pozwoliły już spółce ograniczyć koszty funkcjonowania. Teraz wchodzimy w etap działań, które pomogą nam poprawić jakość usług oraz konkurencyjność. Cel to pozyskanie nowych zleceń i ustabilizowanie przychodów ze sprzedaży oraz poprawa sytuacji płynnościowej" - powiedział Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. finansowych.
Spółka podała, że złożenie planu restrukturyzacji zaplanowano na czerwiec tego roku. W ramach jego przygotowania grupa prowadzi prace nad poprawą efektywności operacyjnej poprzez reorganizację i automatyzację procesów operacyjnych oraz utrzymanie dyscypliny kosztowej.
„Jednym z naszych głównych celów jest zatrzymane procesu utraty rynku. Dokonujemy oceny i weryfikację rentowności realizowanych kontraktów, ale jednocześnie chcemy utrzymywać lub zwiększać skalę działania. Wielkość realizowanych przewozów i zasięg terytorialny powinien nam pozwolić w przyszłości osiągać pozytywne parametry efektywnościowe, które są bardzo trudne do realizacji dla podmiotów o mniejszej skali" - powiedział Michał Łotoszyński.
„Spółka jest w przededniu złożenia planu restrukturyzacyjnego. Rozumiemy, że jest to bardzo trudny moment dla instytucji finansowych, aby rozmawiać o finansowaniu nowego taboru, ale szukamy rozwiązania dla sfinansowania taboru tak, aby jak najszybciej rozpocząć unowocześnianie naszych wagonów i platform" - dodał członek zarządu.
Jak podano, spółka finalizuje także nowe umowy. Wśród podpisanych ostatnio jest m.in. przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku. Zawarto też umowy ze spółkami z Grupy Azoty na przewozy towarowe oraz na najem wagonów. Umowy obowiązywać będą do 31 sierpnia 2027 roku. Maksymalna łączna wartość tych umów to ponad 233 mln zł netto.
Udziały grupy PKP Cargo w rynku kolejowych przewozów towarowych w I kwartale 2025 roku wyniosły 28,1 proc. w zakresie masy towarowej oraz 26 proc. w pracy przewozowej.
„Jesteśmy w szczególnym momencie dla grupy kapitałowej PKP Cargo – z jednej strony przeprowadzamy restrukturyzację, optymalizację zasobów i dopasowanie struktur do obecnego rynku. Z drugiej strony mamy do czynienia z trudną sytuacją na rynku kolejowych przewozów towarowych. Kurczące się przewozy węgla, dalszy brak koniunktury w Unii Europejskiej, ograniczony popyt na przewozy w Europie i perturbacje w handlu światowym. Wszystko to wpływało na wyniki całej branży kolejowej w I kwartale 2025 roku, większą konkurencję, presję cenową oraz konieczność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki funkcjonowania" - powiedziała prezes Agnieszka Wasilewska-Semail. (PAP Biznes)
pel/ asa/