PKP Intercity ma umowę o wartości ok. 6,9 mld zł z Alstom na 42 piętrowe pociągi ekspresowe (opis)
Spółka PKP Intercity podpisała w środę umowę z Alstom Polska na budowę 42 piętrowych pociągów ekspresowych o prędkości 200 km/h. Umowa o wartości blisko 6,9 mld zł (1,62 mld euro) obejmuje dostawy pociągów za 4,1 mld zł oraz pełne utrzymanie taboru w okresie 30 lat za blisko 2,8 mld zł.
W kontrakcie jest też opcja dostawy kolejnych 30 składów.
"Dzisiaj w Chorzowie została podpisana największa umowa taborowa w historii polskiej kolei, umowa na zakup pierwszych w Polsce ekspresowych pociągów piętrowych dla PKP" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Umowę podpisali prezes Alstom Polska Beata Rusinowicz i prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
"Myślę, że docelowo to będą 72 pociągi z 30-letnim utrzymaniem" - powiedział w środę prezes PKP Intercity. Podkreślił, że pociągi, które wejdą do eksploatacji za trzy i pół roku umożliwią znaczne zwiększenie podaży miejsc przez spółkę.
"Pociągi piętrowe zapewnią nam możliwość przewozu od 100 tys. do 160 tys. pasażerów w jednej dobie. To będzie siła PKP Intercity. To jest pomysł PKP Intercity na przygotowanie się do konkurencji, która nastąpi w 2030 r." - poinformował Malinowski.
Prezes PKP SA Alan Beroud zasygnalizował, że w razie zrealizowania pełnego prawa opcji w kontrakcie, jego wartość wzrośnie do blisko 14 mld zł. Zestawił też liczbę 160 tys. pasażerów na dobę, których będą mogły przewieźć nowe składy, z obecnie przewożonymi przez całą spółkę średnio 220 tys. pasażerami dobowo.
Malinowski zapowiedział, że pociągi piętrowe Intercity będą kursowały w kategorii ekonomicznej, z przystankami również w mniejszych miejscowościach, w których obecnie zatrzymuje się spółka, z „bardzo tanimi biletami”.
"Tabor zespołowy, szczególnie piętrowy, charakteryzuje się niskimi kosztami operacyjnymi eksploatacji, co dodatkowo przy dużej pojemności daje operatorowi możliwość kształtowania niskich cen i posiadania bardzo dużej siły konkurencyjnej" - powiedział prezes PKP Intercity.
Prezes Alstom Polska zapewniła, że pociągi powstaną w całości w Polsce: ich wózki zostaną wyprodukowane w podwarszawskim Nadarzynie, a cały proces produkcyjny odbędzie się w Chorzowie.
Alstom dostarczy PKP Intercity pociągi Coradia Max o prędkości maksymalnej 200 km/h, dwusystemowe - czyli będą mogły jeździć pod zasilaniem 3 kV prądu stałego i 25 kV prądu zmiennego. Dzięki temu będą mogły pojechać np. na lotnisko CPK czy do Czech. Mają pojawiać się w większości dużych miast Polski.
Sześciowagonowe składy Coradia Max będą składały się z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych, oferując łącznie ponad 550 miejsc siedzących i możliwość jazdy w trakcji podwójnej. Modułowa konstrukcja platformy pozwoli PKP Intercity dostosować pociągi do specyfiki tras i potrzeb pasażerów.
Pociągi będą wyposażone w klimatyzację, bezpłatne Wi-Fi, gniazdka elektryczne i lampki do czytania, półki na bagaż, miejsca na rowery i wózki dziecięce. Będą w nich mieściły się: strefy ciszy, przedziały rodzinne oraz część bistro.
W Europie eksploatowanych lub zamówionych jest już ponad 500 jednostek Coradia Max. Jak wynika z informacji Alstomu, flota dla PKP Intercity zostanie zaprojektowana przy znaczącym udziale polskiego zespołu inżynierów i wyprodukowana w Polsce.
W ramach 30-letniego kontraktu na kompleksową obsługę serwisową Alstom zapewni utrzymanie prewencyjne, korekcyjne oraz przeglądy i naprawy główne floty, a także usługi czyszczenia. Zaplecze tych pociągów ma znaleźć się na warszawskim Grochowie. Wszystkie składy z zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone przewoźnikowi do początku 2032 r.
Alstom działa w Polsce od 1997 r. i zatrudnia obecnie ponad 4,7 tys. osób. W ostatnich 10 latach firma zainwestowała w modernizację zakładów produkcyjnych i serwisowych ok. 600 mln zł (ok. 140 mln euro). Alstom jest największym producentem i eksporterem taboru kolejowego w Polsce, dostarczając z polskich zakładów rozwiązania dla klientów w Europie, na Bliskim Wschodzie i na całym świecie.(PAP)
mtb/ malk/ gor/