PLK otrzymają prawie 400 mln euro dofinasowania na dwa projekty w ramach Rail Baltica
Polskie Linie Kolejowe otrzymają prawie 400 mln euro dofinasowania na dwa projekty modernizacji linii Rail Baltica z unijnego instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 - przekazała w piątek spółka.
„Spółka poinformowała, że podczas 34 Posiedzenie Komitetu Koordynacyjnego CEF Transport, zatwierdzono przyznanie pomocy finansowej dla dwóch zgłoszonych przez spółkę projektów.
„Rail Baltica, podobnie jak nowoczesny system bezpieczeństwa ETCS są projektami wzmacniającymi proces modernizacji naszej sieci kolejowej" – wskazał członek zarządu Polskich Linii Kolejowych (PLK) – dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.
Prezes PLK Piotr Wyborski dodał, że wygrana jest wynikiem kilkumiesięcznego wysiłku pracowników spółki. „Przyznane wsparcie unijne (...) pozwala nam na (...) realizację potrzebnych Polsce inwestycji. Mamy powody do radości” – zaznaczył Wyborski.
W związku z rozstrzygnięciem IV naboru wniosków w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 dofinansowania otrzymały dwa projekty PLK: Knyszyn – Osowiec (Rail Baltica), dla którego wartość dofinansowania z CEF wyniosła 294 mln euro oraz system bezpieczeństwa ETCS, ze wsparciem finansowym z CEF na poziomie 94,9 mln euro.
Na początku stycznia br. Ministerstwo Infrastruktury informowało, że 3 stycznia 2025 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg o wartości 6 mld zł na modernizację 100 km odcinka linii kolejowej z Białegostoku do Ełku, realizowanej w ramach projektu Rail Baltica. Dodało wówczas, że inwestycja powstanie ze wsparciem unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".
MI wskazało wtedy, że inwestycja prowadzona jest na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Knyszyn, na odcinku Osowiec – Ełk oraz na odcinku Knyszyn – Osowiec.
Jak zaznaczono, po zakończeniu wszystkich prac i uruchomieniu systemu ETCS, pociągi będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.
Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz w dalszej perspektywie – Finlandię. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.
PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizację ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju. (PAP)
ab/ drag/ ana/