Po awarii system płatności bezgotówkowych eService już działa
Zakończyła się awaria systemu eService; wszystkie funkcjonalności działają już poprawnie - poinformowała ok. godz. 15 firma zajmująca się płatnościami elektronicznymi. Według ministra cyfryzacji nic nie wskazuje na atak z zewnątrz; szef resortu finansów zapowiada, że przyczyny awarii będą wyjaśnione.
Minister finansów i gospodarki Andrzej Domański napisał w serwisie X, że rozmawiał o sytuacji z prezesem Związku Banków Polskich.
„Płatności kartami płatniczymi są przywrócone. BLIK również działa. Przyczyny awarii będą wyjaśnione” - przekazał.
Również na X do sprawy odniósł się wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
„Obecnie sytuacja z pracą systemów wraca do normy. Powody awarii są analizowane ale obecnie nic nie wskazuje na to, aby był to atak z zewnątrz” - napisał.
Zaznaczył, że informacje będą udzielane na bieżąco.
W komunikacie opublikowanym tuż przed godz. 14 w serwisie Facebook firma e-Service przekazała klientom informację o awarii usług płatności bezgotówkowych i pracach naprawczych. Przed godz. 15 operator poinformował, że wszystkie funkcjonalności systemu działają poprawnie.
Firma eService jest agentem rozliczeniowym w Europie Środkowej, dostarczającym rozwiązania dla transakcji bezgotówkowych, tj. terminale płatnicze, płatności online dla sklepów internetowych oraz usługi rozliczania kart płatniczych. Prowadzi działalność w 12 krajach kontynentu.
Na swojej stronie internetowej firma informuje że rozlicza w ciągu roku blisko 3,6 mld transakcji bezgotówkowych; w Polsce niemal co trzecia transakcja płatnicza jest rozliczana przez eService.(PAP)
akar/ malk/ pr/