Polska produkcja AGD stanowi 36 proc. średniej unijnej - APPLiA Polska
Polska produkcja AGD stanowi 36 proc. średniej unijnej - napisano w raporcie rynku AGD 2024/2025, omówionym podczas konferencji APPLiA Polska. Największy udział polskiej produkcji AGD w UE stanowią zmywarki oraz pralki i suszarki do ubrań.
Według danych APPLiA Polska, w Polsce w roku 2024 wyprodukowano 26 mln urządzeń AGD, co jest wynikiem podobnym do poprzedniego roku. Przychody z produkcji osiągnęły 27 mld zł (duże i małe AGD, części).
Produkcja dużego AGD w ujęciu ilościowym wzrosła o 1 proc., a wartościowo o ok. 2 proc. do ok. 23,8 mld zł.
Największy udział polskiej produkcji AGD w UE stanowią zmywarki (55 proc.) oraz pralki i suszarki do ubrań (52 proc.). Piekarniki stanowią 33 proc. udziału, a lodówki - 30 proc.
"Mamy co roku dość zbilansowaną produkcję. (...) Pralki, zmywarki, suszarki stanowią mniej więcej podobny udział rynkowy, aczkolwiek na co mógłbym zwrócić uwagę, to jest to stosunkowo niski udział produkcji lodówek. (...) Warty podkreślenia jest bardzo wysoki udział stosunkowo niewielkiej grupy produktowej, czyli suszarek. Tutaj jesteśmy potęgą" - powiedział podczas konferencji prasowej Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.
Według cytowanego raportu, wartość produkcji sprzedanej przemysłu w Polsce w 2024 roku to ok. 27 mld zł, z czego 90 proc. tej kwoty przypada na duże AGD.
Jak podano podczas konferencji, hitem sprzedaży wśród dużego AGD były zmywarki, natomiast wśród małego - Air Frayery oraz sprzęt do pielęgnacji ciała.
"Nie ma wielkich zmian. Hitem poprzednich lat, poprzedniej dekady, były były zmywarki, gdzie były największe wzrosty w tym teraz ostatnie lata (...), a w małym AGD no to absolutną rewelacją były ekspresy do kawy. Przez ostatnie miesiące palmę pierwszeństwa pod względem dynamiki wzrostu przejęły inne grupy produktowe. Są Air Frayery, czyli te frytownice powietrzne, czy sprzęt do pielęgnacji ciała - to jest taki hit sprzedażowy" - dodał prezes.
Prezes poinformował również, że pod względem dystrybucji i sprzedaży małego AGD wyniki rdr są lepsze.
"Pod względem dystrybucji i sprzedaży małego AGD mamy lepsze wyniki, bo tutaj w zeszłym roku mamy wzrosty nawet 16 proc. rok do roku" - dodał.
Według danych APPLiA, Polska jest na drugim miejscu w światowym eksporcie dużego AGD (9 proc. udziału). Liderem są Chiny, które odpowiadają za 35 proc. udziałów.
W raporcie podano, że wartość eksportu Polski w AGD (małe i duże) wyniosła prawie 23 mld zł, co stanowi spadek o 5 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Ponad połowa polskiego eksportu jest wysyłana do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoch.
"Import AGD do Polski wzrósł w roku 2024 o ok. 12 proc. wartościowo oraz o ok. 13 proc. w ujęciu ilościowym. (...) Wartościowo import do Polski dużego AGD w roku 2024 wyniósł 4,6 mld zł i był wyższy o 12 proc. niż w roku ubiegłym" - napisano w raporcie.
Prezes Konecki podczas konferencji odniósł się do szans i zagrożeń, z którymi musi się mierzyć branża AGD w Polsce, m.in. do sytuacji gospodarczej na świecie.
"Wiadomo, że kryzys przeżywa nasz największy partner handlowy z zachodu Niemcy, ale my możemy znaleźć jakieś atuty i postawić na nearshoring, bo wiadomo, że przy ewentualnej antyglobalizacji, czyli koncentracji na właściwych rynkach my, którzy jesteśmy w położeniu blisko rynków konsumpcyjnych, największych rynków światowych, europejskich, no to mamy szansę być nie tylko poddostawcą, ale też i producentem" - powiedział prezes.
APPLiA Polska przedstawił również Manifest Polskiego Przemysłu AGD, który stanowi listę postulatów adresowanych do polityków i urzędników na czas Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej. Dotyczy on projektów wymiany przestarzałych urządzeń, polityki migracyjnej, poszerzenia zakresu mechanizmu CBAM, likwidacji nieuczciwego importu, usprawnienia otoczenia regulacyjnego oraz wzmocnienia jednolitego rynku. (PAP Biznes)
mbi/ asa/