Program dopłat do zakupu roweru elektrycznego może być ogłoszony w II kw. - NFOŚiGW

Na początku II kwartału może być ogłoszony program dotacji do zakupu roweru elektrycznego, z pulą ok. 50 mln zł - powiedział dziennikarzom wiceprezes NFOŚiGW Paweł Augustyn. Rozważane dopłaty to 2500 zł do zwykłego e-roweru i 4500 zł dla wersji cargo.


"Będziemy wracali z programem wsparcia rowerów elektrycznych, wiemy, że będzie to prawdopodobnie kwota 50 mln zł, a powinniśmy zakończyć konsultacje społeczne w I kwartale i program powinien być ogłoszony na początku drugiego kwartału" - powiedział wiceprezes Augustyn.

Podkreślił, że celem programu będzie zapewnienie dostępności środków na rowery elektryczne, zwłaszcza dla osób wykluczonych transportowo, m.in. osób starszych, czy z terenów wiejskich.

"Zależy nam na tym, że te osoby, które korzystają dziś z rowerów zwykłych mogły przesiąść się na elektryczne i żeby było im łatwiej np. dojeżdżać do pracy" - zaznaczył wiceprezes.

"Zauważyliśmy też dużą potrzebę rowerów typu cargo i one też oczywiście będą finansowane" - dodał.

Przedstawiciele NFOŚiGW wyjaśniali, że program Mój rower elektryczny można nazwać pilotażem, który będzie jeszcze poddany szerokim konsultacjom (prawdopodobnie w lutym), bo po okrągłym stole z branżą projekt został zmodyfikowany.

Fundusz przewiduje ok. 2500 zł dotacji do roweru elektrycznego w ramach przyszłego programu. W przypadku rowerów cargo miałoby to być 4500 zł.

Program w pierwszym kroku skupi się na osobach fizycznych - NFOŚiGW chciałby, aby nabór ruszył przed sezonem, w II kwartale br.

Pilotaż ma być finansowany z funduszu niskoemisyjnego transportu.

7 stycznia Ministerstwo Klimatu i Środowiska podało, że planuje uruchomić w I połowie 2025 r. program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i obecnie poszukuje w tym celu krajowych źródeł finansowania, po odmowie Europejskiego Banku Inwestycyjnego na uzyskanie środków z Funduszu Modernizacyjnego.

Zgodnie z pierwotnymi założeniami, program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych miał być finansowany ze środków unijnych Funduszu Modernizacyjnego. Propozycje programów finansowanych z tego instrumentu przekazywane są do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), celem uzyskania zgody na uruchomienie takiego programu.

W pierwotnej wersji programu konsultowanej przez MKiŚ w lipcu 2024 r. przewidywano dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych - do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł, a dla rowerów transportowych (cargo) o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m - do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł.

Dofinansowaniem miały być objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE. (PAP Biznes)

jz/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,4678 0,29%
1 EUR 4,2039 -0,09%
1 GBP 5,0259 0,05%
100 JPY 2,6152 0,45%
1 USD 4,0393 -0,12%