Rośnie import gotowych samochodów do Polski - PFR

W ostatnich latach wyraźnie wzrósł import gotowych samochodów do Polski – wynika z raportu PFR poświęconego branży automotive. Wskazano w nim także, że nasz kraj spadł w 2024 r. na szóstą pozycję wśród eksporterów akumulatorów, podczas gdy w roku 2023 był drugi.


Obecnie bilans handlowy polskiej branży automotive jest ujemny – wynika z raportu Polskiego Funduszu Rozwoju. Jedną z przyczyn jest import wozów bojowych, bo jeśli odliczyć zagraniczne zakupy m.in. czołgów, to branża nadal jest na plusie, choć ta nadwyżka jest już niewielka.

Przy czym, o ile handel częściami i akcesoriami samochodowymi generuje nadwyżkę na poziomie ok. 6,7 mld euro po maju 2025 r. (w skali ostatnich 12 miesięcy), to głównym źródłem problemu jest deficyt w handlu samochodami osobowymi. W ciągu 3 lat deficyt liczony w skali ostatnich 12 miesięcy urósł z -4,2 mld euro do -11,2 mld euro.

"Jak wynika z wyjaśnień ekspertów z branży samochodowej, ten rosnący deficyt w handlu samochodami osobowymi wiąże się z tym, że obecnie polskie fabryki przechodzą okres reorganizacji, aby dostosować się do produkcji nowych modeli. Produkcja części starych modeli została wygaszona i trwają przygotowania do produkcji nowych, więc na razie produkcja samochodów spadła" – powiedział PAP ekonomista PFR Andrzej Kochman, który jest autorem raportu.

Podkreślił on, że Polska – poza częściami i akcesoriami samochodowymi – jest także silna w eksporcie samochodów ciężarowych. Poza tym nasz kraj jest liczącym się eksporterem autobusów elektrycznych, choć jednocześnie spada sprzedaż autobusów dieslowskich.

"Nie zapominajmy również o tym, iż zgodnie z zapowiedziami „rusza do ostatniej szarży” Izera w ramach finansowania KPO. Miejmy nadzieję, że zwycięskiej, biorąc pod uwagę zmiany dokonane w modelu funkcjonowania projektu" – powiedział Andrzej Kochman.

Z danych GUS, na które powołuje się PFR, wynika że o ile eksport samochodów osobowych z Polski w stosunku do roku 2022 wzrósł o blisko 50 proc., to jednocześnie import do Polski w tym okresie się prawie się podwoił.

"Widać, że obecnie polski rynek jest zasilany przez produkowane w Niemczech samochody w znacznie większym stopniu niż kiedyś" – powiedział ekspert PFR.

Jednocześnie po 2024 r. Polska spadła na 6 pozycję wśród największych eksporterów akumulatorów – poinformował PFR w raporcie. W 2023 r., wg danych ITC, nasz kraj zajmował pod tym względem 2 pozycję na świecie.

W raporcie napisano także, że po 2024 r. Polska spadła na 6 pozycję wśród największych eksporterów akumulatorów.

Z danych PFR wynika, że w 2024 r. wartość eksportu akumulatorów samochodowych z Polski spadła o 21,4 proc. i wyniosła nieco ponad 7 mld euro. Więcej wyeksportowały w ub. roku Węgry (ich sprzedaż za granicę wyniosła prawie 7,27 mld euro), Korea Południowa (prawie 7,59 mld euro) oraz Niemcy (ponad 7,8 mld euro). O ile te kraje w ubiegłym roku odnotowały spadek eksportu, to szybko rośnie eksport akumulatorów z USA, który w 2024 r. wyniosła prawie 8,12 mld euro.

PFR przypomniał, że w 2023 r. Polska była drugim eksporterem akumulatorów na świecie.

"Fakt, że spadliśmy z 2 na 6 pozycję w światowym eksporcie akumulatorów bierze się stąd, że polska fabryka gigafabryka akumulatorów był pierwsza, ale pozostała póki co jedyną gigafabryką. Tymczasem inni budują, np. na Węgrzech czy w Niemczech. Wprawdzie były plany budowy pod Gdańskiem kolejnej dużej fabryki akumulatorów, ale zostały one zawieszone" – powiedział PAP Kochman.

"Decyzje inwestycyjne w Polsce są zawieszone najprawdopodobniej ze względu na kwestię liczenia podatku od emisji CO2. Francuzi lobbują w UE taki sposób liczenia emisji CO2, który uwzględnia udział paliw kopalnych w energetyce w danym kraju w danym towarze, co uderzy w kraje, gdzie wysoki jest udział węgla w wytwarzaniu energii, co jest niekorzystne dla Polski, ale również dla Niemiec" - dodał.

Z raportu wynika także, że przynajmniej w części kwestia spadku eksportu akumulatorów z Polski wiąże się z eksportem aut elektrycznych z naszego kraju. W tym przypadku akumulatory nie są liczone oddzielnie. W sprzedaży aut elektrycznych nasz kraj notuje niewielką nadwyżkę.

Polski Fundusz Rozwoju wspiera zrównoważony rozwój gospodarczy Polski, przez oferowanie kompleksowych rozwiązań finansowych. Działalność funduszu opiera się na kilku obszarach, takich jak: inwestycje, rozwój innowacji, zrównoważona transformacja, analiza rynku oraz rozwój rynku kapitałowego.

Marek Siudaj (PAP)

ms/ malk/ lm/ pr/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5197 0,11%
1 EUR 4,2564 -0,03%
1 GBP 4,9361 0,16%
100 JPY 2,4703 0,20%
1 USD 3,6366 -0,47%