Rynek mebli i artykułów wyposażenia wnętrz w 2024 roku ze wzrostem o prawie 3 proc. - PMR Market Experts
Rynek mebli i artykułów wyposażenia wnętrz wzrósł w 2024 roku o 2,9 proc., a rynek DIY zwyżkował o 1 proc. w ujęciu nominalnym - napisano w raportach PMR Market Experts. Według ekspertów, po okresie spowolnienia, 2024 rok przyniósł pierwsze oznaki ożywienia w branży.
"Na poprawę sytuacji wpłynęło kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim spadek inflacji, który zwiększył siłę nabywczą konsumentów i poprawił ich skłonność do wydatków, szczególnie w segmencie remontowo-budowlanym. Wzrost liczby nowych inwestycji budowlanych przełożył się na większe zapotrzebowanie na materiały DIY i wyposażenie wnętrz, co pobudziło popyt w całej branży" - powiedziała cytowana w raporcie Agnieszka Skonieczna, Retail & Pharma Business Unit Director w PMR Market Experts.
Skonieczna dodała, że zwiększenie poziomu wynagrodzeń dodatkowo wspierało konsumpcję, sprawiając, że więcej osób mogło sobie pozwolić na remonty czy zakup nowych mebli.
"Te elementy razem stworzyły korzystne warunki do odbicia rynku, choć kluczowe będzie to, czy ten trend utrzyma się w kolejnych miesiącach" - dodała.
Jak podano, prognozy branży na 2025 rok pozostają niepewne, a decydujące znaczenie będą miały takie czynniki jak skala i tempo obniżek stóp procentowych, ewentualne programy wsparcia dla rynku mieszkaniowego oraz sytuacja gospodarcza w kraju i na świecie.
"Rosnące dochody, chęć odbudowy oszczędności i duża podaż mieszkań mogą wpłynąć na rynek, ale ich realny efekt może ujawnić się dopiero w drugiej połowie roku. Niewiadomą pozostaje inflacja – eksperci przewidują, że jej średnioroczny poziom w 2025 roku będzie wyższy niż w 2024. Duże znaczenie będzie miał także moment pełnego odmrożenia cen energii dla gospodarstw domowych oraz sytuacja geopolityczna, która może wpłynąć na stabilność rynku i decyzje konsumenckie" – dodała Skonieczna.
Eksperci PMR Market Experts wskazują, że Polacy wciąż remontują, choć z większą ostrożnością niż w poprzednich latach. W 2024 roku i na początku 2025 roku (do lutego) ok. 1/3 respondentów przeprowadziła remont.
Według raportów, w ciągu najbliższych 12 miesięcy na remont zdecyduje się 46 proc. Polaków. Jest to mniejszy odsetek niż rok wcześniej, gdy wynosił on 57 proc. Co czwarta osoba nie podjęła jeszcze decyzji, co oznacza, że w ciągu roku liczba remontujących może jeszcze wzrosnąć. Wśród osób, które nie planują remontu w 2025 roku, 70 proc. nie ma takiej potrzeby (np. remont przeprowadzili wcześniej), a 20 proc. wskazuje na ograniczenia budżetowe jako główną barierę. (PAP Biznes)
mbi/ asa/