Rząd przyjął zmiany w CPK; zaktualizowany koszt projektu do '32 to 131,7 mld zł

pap_20240228_06W.jpg

Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap lotniska CPK i kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią - podano w komunikacie po posiedzeniu rządu, na którym przyjęto zmiany w CPK. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. oszacowano na 131,7 mld zł.


"Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032" - napisano w komunikacie.

Dodano, że w uchwale ujęto działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska.

"Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu +Polska w 100 minut+ dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min" - poinformowano.

Przypomniano, że celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata.

Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.

Przed posiedzeniem rządu minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz powiedziała PAP Biznes, że w projekcie zmian CPK przewiduje się zwiększenie finansowania połączeń kolejowych między metropoliami i zmniejszenie finansowania kolei subregionalnych, jednak to włączenie średnich miast zagwarantuje równy rozwój w całej Polsce.

Wskazała, że proponowane zmiany zwiększały finansowanie projektu z 71 na 77 mld zł; przy czym zaproponowano zwiększenie o 15 mld zł finansowania tzw. Y, czyli kolei dużych prędkości między dużymi metropoliami, o prawie 9 mld zł redukując finansowanie kolei subregionalnych.

W informacji KPRM po posiedzeniu rządu podkreślono, że nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.

Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.

Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem, który zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.

W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.

Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie, co ma zapewnić rentowność CPK.

W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.

"Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii Y Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań. Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego" - podkreślono.

Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.).

Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.

Wnioskodawcą zmian w projekcie CPK był pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. (PAP Biznes)

jz/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5554 0,40%
1 EUR 4,2668 -0,15%
1 GBP 5,1448 -0,08%
100 JPY 2,6287 0,41%
1 USD 4,1219 0,50%