Profil:
Newag SASantander BM zmienił status rekomendacji dla Newagu na "Rewizja rekomendacji"
Analitycy Santander BM, w raporcie z 22 marca, zmienili status rekomendacji dla Newagu na „Rewizja rekomendacji” ze statusu ”Zastrzeżony”.
"Obecnie toczy się postępowanie wobec spółki, związane z odkrytym systemem blokad utrudniających działanie i naprawę pociągów Newag Impuls. Charakter sprawy potencjalnie rzutuje na perspektywy spółki, zarówno biznesowe (m.in. w zakresie możliwości pozyskiwania nowych kontraktów na zakup lub modernizację taboru) jak i finansowe (wynikające z możliwych sankcji administracyjnych, jak też wspomnianych konsekwencji biznesowych)" - napisano.
"Aby móc w rzetelny sposób odzwierciedlić konsekwencje sprawy dla wartości spółki, potrzebujemy dodatkowych informacji i faktów, również w odniesieniu do dalszego kierunku czynności instytucji zaangażowanych w wyjaśnienie sprawy. Do czasu gdy takie informacje nie będą opublikowane, nadajemy spółce status „Rewizja rekomendacji”, bez rekomendacji i TP" - dodano.
Wskazano, że do tej pory, spółka miała przypisany status ”Zastrzeżony”, nadany po ogłoszeniu przez porozumienie akcjonariuszy, wezwania na akcje spółki, w którym Santander Bank Polska pośredniczył. Toczące się postępowania oraz charakter sprawy potencjalnie rzutują na perspektywy Newag: biznesowe (m.in. w zakresie możliwości pozyskiwania nowych kontraktów na zakup lub modernizację taboru) oraz finansowe (wynikające z możliwych sankcji administracyjnych i biznesowych związanych m.in. z popytem na produkty i usługi spółki).
"W związku z tym, nie wskazujemy ratingu ani ceny docelowej dla spółki, ale zmieniamy status rekomendacji na Rewizja rekomendacji" - napisano.
Podano, że w dniu 5 grudnia 2023 r. członkowie zespołu Dragon Sector (grup niezależnych badaczy cyberbezpieczeństwa) zaprezentowali analizę procesorów/kontrolerów pociągów Newag Impuls. Z analizy wynika że w kodzie procesorów, odkryty został nieudokumentowany system blokad, który utrudniał eksploatację wspomnianych pociągów, w tym poprawne przeprowadzenie ich przeglądów okresowych.
"Należy zaznaczyć, że analiza była zainicjowana na zlecenie SPS ASO Mieczkowski, w maju 2022 roku (konkurent Newag). Przeanalizowanych zostało 29 pojazdów, przy czym w przypadku 24 ujawniono mniej lub bardziej zaawansowany system blokad (niejednorodne między pojazdami). Awariami zostały objęte Koleje Dolnośląskie, Koleje Mazowieckie, warszawska SKM, czy też Polregio. W wyjaśnienie sprawy, zarówno z inicjatywy Newag, jak też z urzędu zaangażowane są różne instytucje państwowe, w tym ABW, prokuratura, UTK, czy też UOKiK" - napisano.
"Jeżeli chodzi o percepcję rynku, podtrzymujemy nasze tezy przedstawione w raporcie inicjującym dla Newag (opublikowanym 5 września 2023). Uważamy, że perspektywy dla krajowego rynku kolejowego pozostają sprzyjające, zwłaszcza jeżeli chodzi o segment pasażerski. Dość optymistyczne oczekiwania dotyczące popytu na tabor dla sektora są dodatkowo wspierane przez oczekiwane, pełne odblokowanie środków z KPO oraz wspierane w długim terminie m.in. przez obowiązujący Krajowy Program Kolejowy" - dodano.
Wskazano, że na rynku, wydają się dominować opinie, że krajowy pasażerski rynek rośnie szybciej niż zasoby taborowe będące w gestii operatorów czy marszałków województw. Nie należy również zapominać o popycie na usługi modernizacji taboru, w tym środki przewidziane na wyposażenie go w system ETCS.
"Ogólnie szacujemy, że pula środków z bieżących programów dofinansowań dla sektora nie powinna być niższa niż ta otrzymana z poprzedniego budżetu UE. Jeżeli chodzi o sam Newag, publicznie dostępne informacje wskazują, że spółka od września 2023 podpisała nowe kontrakty / złożyła najkorzystniejsze oferty w postępowaniach o wartości ok. 7,4 mld zł (włączając opcje), co doskonale wpisuje się w nasze tezy. Portfel zamówień z perspektywą realizacji do końca 2027 wydaje się również zapewniać wysoki komfort działania" - napisano.
Raport został opracowany przez Santander BM w ramach Program wsparcia pokrycia analitycznego GPW.
Pierwsze rozpowszechnienie raportu, którego autorem jest Michał Sopiel, nastąpiło 22 marca o godz. 16.13.
Depesza jest skrótem raportu. W załączniku znajduje się plik PDF z raportem. (PAP Biznes)
alk/ gor/