Sejm uchwalił przepisy ułatwiające wyszukiwanie danych o kontrahentach
Sejm uchwalił przepisy mające na celu udostępnienie przedsiębiorcom scentralizowanych danych o podmiotach gospodarczych; nowe przepisy mają ułatwić firmom sprawdzanie kontrahentów.
Chodzi o przygotowaną przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii nowelizację ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz ustawy o podatku od towarów i usług. Nowe przepisy są jednym z rozwiązań spełniających postulaty zespołu deregulacyjnego.
Sejm uchwalił tę ustawę jednogłośnie - za było 435 posłów, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. Teraz ustawą zajmie się Senat.
Obecnie przedsiębiorcy weryfikują dane kontrahentów, korzystając z kilku odrębnych rejestrów (KRS, CEIDG, wykaz VAT). Brak scentralizowanej bazy danych powoduje rozproszenie informacji, co wydłuża proces i zwiększa ryzyko błędów.
Zawarte w ustawie rozwiązania przewidują prezentowanie danych z wykazu podatników VAT za pośrednictwem istniejącej wyszukiwarki firm dostępnej na portalu biznes.gov.pl, która już obecnie agreguje podstawowe informacje z Krajowego Rejestru Sądowego oraz Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Rozwiązanie ma zapewnić dostęp z jednego miejsca do takiego samego zakresu danych, przy zachowaniu odrębności tych baz.
Jak informował resort rozwoju, portal biznes.gov.pl obecnie stanowi podstawowe źródło informacji dla podmiotów wykonujących działalność gospodarczą. Na portalu jest aktywnych prawie 3 mln kont użytkowników. W 2024 r. odnotowano prawie 17,5 mln odsłon oraz zrealizowano za jego pomocą ponad 2 mln usług elektronicznych.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 października 2025 roku. (PAP)
fos/ jls/ malk/ osz/