Sprzedaż benzyn wzrosła w 2024 o 1,6 proc., oleju napędowego spadła o 0,1 proc. - POPiHN

Sprzedaż benzyn silnikowych wzrosła o 1,6 proc. rdr, zapotrzebowanie na olej napędowy spadło o 0,1 proc. rdr. Pod względem wolumenu liderem wzrostu konsumpcji jest gaz płynny LPG, popyt wzrósł o 9,0 proc. - wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.


Rosła konsumpcja pozostałych paliw, w tym ciężkiego oleju opałowego o 24,3 proc. rdr, a lekkiego oleju opałowego o 2,1 proc. rdr. Paliwo lotnicze JET trafiło na polskie lotniska w ilości o 9,2 proc. większej niż przed rokiem, a wolumen sprzedaży przekroczył poziom odnotowany w 2019 r., tym samym zakończyła się odbudowa krajowego rynku paliw lotniczych po pandemii. Łączne zeszłoroczne zużycie paliw ropopochodnych w Polsce to ok. 38,7 mld m sześc.

Pod koniec 2024 r. oferta co najmniej dwóch gatunków paliwa była dostępna na ponad 7,9 tys. ogólnodostępnych obiektów, w ciągu roku ich liczba wzrosła o około 0,3 proc. Stacje działające w ramach sieci firm zrzeszonych w POPiHN stanowiły 58 proc. wszystkich stacji. Miały one znaczny udział w krajowej sprzedaży detalicznej, w przypadku benzyn silnikowych było to około 72 prco. (+4 p.p. rdr), dla oleju napędowego około 52 proc. (-2 p.p. rdr), a dla autogazu 41 proc. (-4 p.p. rdr).

Obecność sklepu na stacji paliw jest coraz częstszym widokiem, na koniec 2024 r. liczba sklepów na stacjach członków POPiHN wzrosła o 1,9 proc. względem końca 2023 r.

W ubiegłym roku krajowe rafinerie przerobiły blisko 27,6 mln ton ropy naftowej, około 3 proc. więcej niż w 2023 r. Ponad połowa zagranicznych dostaw ropy pochodziła z Arabii Saudyjskiej. Pozostałe dostawy pochodziły głównie z Norwegii i Stanów Zjednoczonych.

W 2024 r. produkcja paliw w Polsce wzrosła o ok. 9 proc. w odniesieniu do poprzedniego roku. Analogicznie do lat ubiegłych, do zbilansowania rynku niezbędne były dostawy paliw gotowych z zagranicy, które w zeszłym roku wzrosły o około 1,2 proc. Import odpowiadał za znaczną część krajowego zapotrzebowania na paliwa, dla benzyn silnikowych było to 27 proc., dla oleju napędowego 39 proc., a dla LPG 84 proc.

W raporcie rocznym POPiHN uwzględniono również szersze spojrzenie na globalny rynek naftowy. W odniesieniu do 2023 r. odnotowano spadek średnich notowań ropy naftowej, co w połączeniu z wyraźnie mocniejszym złotym w relacji do dolara US, stworzyło przestrzeń do obniżki cen hurtowych w krajowych rafineriach.

"Rosnąca rola Stanów Zjednoczonych jako eksportera ropy naftowej sprawia, że globalny rynek ropy będzie coraz mniej podatny na czynniki o charakterze geopolitycznym jak np. eskalacja napięć na Bliskim Wschodzie. Wedle dostępnych prognoz, w najbliższych miesiącach rynek ropy pozostanie dobrze zaopatrzony" - napisano w raporcie.

Średnia cena benzyny EU95 spadła w 2024 roku o 3,2 proc., oleju napędowego o 3,3 proc., a autogazu o 4,3 proc. rok do roku, jednocześnie konsumpcja paliw transportowych w Polsce wzrosła łącznie o 1,5 proc. w stosunku do zapotrzebowania w 2023 r. – wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. (PAP Biznes)

pr/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,3568 0,09%
1 EUR 4,1793 -0,15%
1 GBP 4,9653 -0,25%
100 JPY 2,5578 -0,87%
1 USD 3,8286 -0,16%

Powiązane