Sprzedaż mobilna w Polsce wzrosła o 17 proc. w I połowie 2024 r.
W pierwszej połowie 2024 r. liczba transakcji zakupowych zrealizowanych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych w Polsce wzrosła o 17 proc., to wynik o 2 pkt. proc. wyższy niż wzrost globalny - podała sieć marketingu partnerskiego Admitad. Średnio na jeden zakup z wykorzystaniem urządzenia mobilnego Polacy wydali ponad 68 zł.
Z analiz Admitad wynika, że nie tylko rośnie liczba zamówień składanych za pomocą smartfonów, ale także kwoty, które konsumenci są skłonni wydać. Średnia globalna wartość koszyka (AOV) w zamówieniach mobilnych wzrosła z 25,5 dolarów w 2023 r. do 28,7 dolarów w pierwszej połowie tego roku. W Polsce, choć poziom dochodów jest wciąż niższy niż w krajach rozwiniętych, wartość zamówień również wykazuje tendencję wzrostową - z 16 dolarów (ok. 61,5 zł) w zeszłym roku do 17,1 dolarów (ok. 65,8 zł) w chwili obecnej.
"Najpopularniejszą kategorią produktów zamawianych przez Polaków za pośrednictwem smartfonów jest moda. Odzież, obuwie i akcesoria stanowią ponad 21 proc. sprzedaży w tym kanale w 2024 r. Jednak udział tej kategorii spadł o 7 punktów procentowych w porównaniu do pierwszej połowy 2023 r, kiedy to odpowiadała za ponad 28 proc. sprzedaży" - napisano.
"Na drugim miejscu znajduje się elektronika, odpowiadająca za 16,3 proc. zamówień. Jej popularność, w przeciwieństwie do mody, rośnie – w 2023 roku stanowiła 13,9 proc. zakupów. Największy wzrost zanotowały podkategorie telefonów i telekomunikacji (+19 proc. rdr) oraz sprzętu AGD (+21 proc. rdr)" - dodano.
Wskazano, że w dalszej kolejności Polacy najchętniej zamawiają produkty z kategorii: dom i ogród (15,6 proc. ogółu zamówień), artykuły sportowe (8,1 proc.), produkty z zakresu urody i zdrowia (7,4 proc.) oraz zabawki i artykuły hobbystyczne (7,3 proc.). Popularnością cieszą się także artykuły dla dzieci (5,9 proc.) oraz produkty motoryzacyjne (4,6 proc.).
W pierwszej połowie 2024 roku szczególnie dynamicznie rosła sprzedaż mobilna narzędzi (+24 proc.), części samochodowych (+21 proc.) oraz artykułów sportowych (+17 proc.).
"Pomimo wyzwań związanych z nowym trendem, związanych m.in. z koniecznością właściwej konfiguracji atrybucji mobilnej, wzrost sprzedaży i przepływów pieniężnych w m-commerce jest zbyt istotny, by go ignorować. Wydawcy afiliacyjni maksymalnie wykorzystują ruch mobilny, aby czerpać korzyści z partnerstw z markami. Admitad szacuje, że zyski polskich wydawców mobilnych wzrosły w 2024 roku o 19 proc., co jest wynikiem zbliżonym do wzrostu globalnego" - napisano.
"Również coraz więcej marek decyduje się na współpracę z wydawcami specjalizującymi się w obsłudze ruchu mobilnego. W 2024 r. liczba polskich firm współpracujących z aplikacjami mobilnymi, producentami smartfonów, czy deweloperami gier mobilnych poprzez sieci partnerskie wzrosła o ponad 19 proc., a prognozy na 2025 r. wskazują na dalszy wzrost" - dodano. (PAP Biznes)
alk/ ana/