Tylko 24 proc. kobiet w zarządach spółek giełdowych w Polsce - PIE
W II połowie 2024 r. kobiety w zarządach spółek giełdowych w Polsce stanowiły tylko 24 proc., podczas gdy średnia w UE wynosiła w tym czasie 35 proc. - napisali analitycy PIE, powołując się na dane EIGE.
"Aby poprawić reprezentację kobiet w zarządach unijnych spółek notowanych na giełdzie, z końcem 2024 r. UE wprowadziła Dyrektywę w sprawie równowagi płci w organach spółek. Wśród dyrektorów niewykonawczych powinno być 40 proc. kobiet, a wśród wszystkich dyrektorów – 33 proc." - przypomnieli analitycy w najnowszym Tygodniku Gospodarczym PIE.
Dodali, że z danych EIGE wynika, że w UE w II połowie 2024 r. przeciętna reprezentacja kobiet wśród członków zarządów spółek notowanych na giełdzie wynosiła 35 proc.
"Udział kobiet w radach nadzorczych wynoszący 40 proc. i więcej osiągnęło już 7 krajów (Francja – 48 proc., Włochy – 45 proc., Dania – 43 proc., Holandia – 42 proc., Hiszpania – 41 proc., Irlandia – 40 proc., Niemcy – 40 proc.). W Polsce kobiety w zarządach spółek giełdowych stanowiły tylko 24 proc." - wskazali.
Z badań samego PIE wynika, że płeć nie różnicuje znacząco sposobu zarządzania firmą.
"Firmy prowadzone przez kobiety i mężczyzn mają podobną samoocenę sytuacji finansowej. Wskazują również podobne bariery prowadzenia biznesu, choć kobiety częściej zwracają uwagę na rosnące ceny energii, koszty zakupu surowców i materiałów, a także niewystarczające własne środki finansowe. Mężczyźni z kolei częściej narzekają na trudności w pozyskaniu pracowników, wymogi ochrony środowiska i niekorzystne zmiany w łańcuchach dostaw" - napisali.
Dodali, że trzy kluczowe działania biznesowe: zacieśnianie relacji z klientami i relacji z partnerami biznesowymi oraz inwestycje w kapitał ludzki były takie same zarówno dla firm zarządzanych przez kobiety, jak i przez mężczyzn.
"W przedsiębiorstwach, na których czele stała kobieta częściej optymalizowano proces zarządzania, inwestowano w kapitał ludzki, poszerzano ofertę i kupowano oprogramowanie oraz bazy danych. Firmy prowadzone przez mężczyzn częściej kupowały lub wymieniały środki transportu, zacieśniały relacje z klientami i partnerami biznesowymi oraz zmniejszały szkodliwy wpływ na środowisko" - podkreślili analitycy.
Ich zdaniem, o przedsiębiorczości kobiet świadczy nie tylko ich udział we władzach spółek giełdowych, ale i fakt, że kobiety coraz częściej same otwierają własną działalność gospodarczą.
"W 2024 r. w Polsce aż 103,6 tys. firm zarejestrowały kobiety, co stanowiło 38 proc. nowopowstałych jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG). Najczęściej były to firmy z branży handlowej (18 proc.), związane z działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (15 proc.), z usługami (15 proc.) oraz opieką zdrowotną (13 proc.). W branży usługowej aż 80 proc. firm z sekcji +Pozostała działalność usługowa+, w której mieści się m.in. fryzjerstwo i kosmetyka, zostało w 2024 r. zarejestrowanych przez kobiety" - podsumowali. (PAP Biznes)
jz/ asa/