Profil:
Unimot SAUnimot liczy w '26 na wzrost wolumenów i marż w segmencie LPG
Unimot liczy, że 2026 rok przyniesie wzrost wolumenów i marż w segmencie LPG, planuje przeznaczyć na dywidendę za 2025 rok minimum 30 proc. skonsolidowanego, skorygowanego zysku netto, a skorygowany zysk netto w IV kwartale powinien być wyższy niż rok wcześniej - poinformował wiceprezes Filip Kuropatwa.
"Przyszły rok, w związku z uszczelnieniem sankcji, uważamy, że będzie już bardziej ustabilizowany (...) uważamy, że decyzja w kontekście szczelności sankcji jest dobra, mamy dobry układ logistyczny, mamy dobre kontrakty, wynegocjowaliśmy je lepsze na przyszły rok" - powiedział na spotkaniu inwestorskim wiceprezes Filip Kuropatwa.
Spółka podała, że konsekwencją wdrożenia 19. pakietu sankcji nałożonych na Rosję będzie wyeliminowanie produktu pochodzącego ze wschodu, co wpłynie na wzrost marż w segmencie LPG.
"Jest nowy pakiet sankcji europejskich na Rosję. On zawiera też doszczelnienie sankcji na LPG. Stąd też w większym optymizmem patrzymy na to, co będzie w przyszłym roku (...) Uważamy, że ten rynek w przyszłym roku powinien wyglądać tak, jak spodziewaliśmy, że będzie w tym roku wyglądał " - ocenił na czacie Kuropatwa.
EBITDA Unimotu w ciągu trzech kwartałów 2025 r. w segmencie LPG wyniosła minus 11 mln zł, a EBITDA skorygowana minus 9,6 mln złotych.
Na czacie inwestorskim wiceprezes poinformował, że wynik netto skorygowany za IV kwartał 2025 roku będzie wyższy niż w IV kwartale 2024 r., kiedy wyniósł ok. 10 mln zł.
Na dywidendę za 2025 rok spółka chce przeznaczyć minimum 30 proc. skonsolidowanego, skorygowanego zysku netto.
"Patrzymy na wyniki skorygowane jeśli chodzi o wypłatę dywidendy, podtrzymujemy politykę co najmniej 30 proc. skorygowanego skonsolidowanego zysku netto. (...) Będziemy robić wszystko i jesteśmy optymistycznie nastawieni do tego, żeby dywidenda była przynajmniej taka jak w zeszłym roku" - powiedział Kuropatwa.
Z inicjatywy Unimot powstała spółka PZL Defence, projekt realizowany we współpracy z PZL Sędziszów. Jego celem jest rozwój kompetencji w zakresie systemów bezzałogowych i technologii antydronowych. Wiceprezes poinformował, że przedstawienie oferty w tym segmencie planowane jest pod koniec pierwszego kwartału 2026 roku.
Przychody grupy Unimot ze sprzedaży w trzecim kwartale sięgnęły 3,72 mld zł, czyli wzrosły 1,9 proc. rdr.
EBITDA wyniosła 74,9 mln zł (wzrost 78 proc. rdr), a skorygowana EBITDA Unimotu w trzecim kwartale 2025 roku wyniosła 88 mln zł, czyli była o 16 proc. niższa niż rok wcześniej.
Wypracowana EBITDA w ciągu trzech kwartałów 2025 r. wyniosła 190,7 mln zł, a EBITDA skorygowana ukształtowała się na poziomie 245,6 mln zł.
EBITDA w ciągu trzech kwartałów 2025 r. w segmencie gazu ziemnego wyniosła 16,4 mln zł, a EBITDA skorygowana wyniosła 10,2 mln zł. W segmencie tym spółka liczy na dynamiczną rozbudowę sieci sprzedaży do klienta biznesowego. Oczekiwany jest też powrót na rynku różnicy cen gazu ziemnego dla okresu letniego i zimowego.
EBITDA w segmencie stacje paliw wyniosła 9,0 mln zł, a EBITDA skorygowana 13,7 mln zł.
Sieć AVIA liczy 143 stacje, w tym 90 stacji jest franczyzowych, a 53 jest prowadzonych bezpośrednio przez Unimot.
Unimot zakłada tutaj dalszy rozwój sieci poprzez przejmowanie oraz otwieranie nowych stacji, w tym automatycznych AVIA TRUCK oraz stacji z dużym potencjałem sprzedażowym paliw i planuje dalszy rozwój współpracy z Żabką. Unimot rozpoczął pilotaż współpracy z Żabka Polska, w ramach którego na stacjach własnych AVIA uruchomił pierwsze sklepy w formacie convenience.
EBITDA w ciągu trzech kwartałów 2025 r. w segmencie bitumen wyniosła 65,7 mln zł, a EBITDA skorygowana 86,4 mln zł. Spółka spodziewa się w tym segmencie solidnego popytu na asfalty i zakłada aktywny udział w budowie sieci dróg w kraju i za granicą. Ocenia jednak, że wyrównywanie się cen natychmiastowych i przyszłych może powodować mniejszą marżowość kontraktów zawartych po cenach stałych.
EBITDA w ciągu trzech kwartałów 2025 r. w segmencie infrastruktura i logistyka wyniosła 77,2 mln zł, a EBITDA skorygowana 83,6 mln zł. Unimot ocenił, że w przypadku utrzymania się trendu spadku poziomu przewozów przy wzroście liczby przewoźników kolejowych możliwe jest pogorszenie wyników w kolejnych okresach. (PAP Biznes)
seb/ ana/