UOKiK nałożył na Dell karę 6 mln zł; zobowiązał firmę do zmiany modelu sprzedaży; spółka analizuje uzasadnienie decyzji (aktl.)
UOKiK nałożył na spółkę Dell 6 mln zł kary za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego i wprowadzenie urzędu w błąd - poinformował urząd w komunikacie prasowym. UOKiK zobowiązał również firmę do zmiany modelu sprzedaży. Dell w oświadczeniu przesłanym PAP Biznes poinformował, że analizuje uzasadnienie decyzji UOKiK.
#Dochodzi stanowisko firmy Dell#
Jak podano w komunikacie UOKiK, postępowanie przeciwko spółce Dell dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne.
Chodziło m.in. o gotowe produkty informatyczne, takie jak: komputery, laptopy, urządzenia peryferyjne (myszki), a także produkty i usługi informatyczne służące do tworzenia systemów informatycznych, w tym serwery, pamięci masowe, macierze dyskowe oraz usługi wsparcia technicznego czy powiązane z tym usługi, np. usługi w chmurze, ochrony danych.
Wskazano, że wątpliwości UOKiK wzbudził system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców.
"Jeżeli jeden z nich zgłosił w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z danym klientem instytucjonalnym lub biznesowym, wówczas – na mocy podejrzewanego porozumienia – Dell mógł uniemożliwiać pozostałym partnerom handlowym przedstawienie konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi, nawet na jego wyraźną prośbę" - napisano.
W ocenie urzędu, taka praktyka mogła stanowić niedozwolony podział rynku poprzez przypisanie konkretnych sprzedawców do danej transakcji. W efekcie przedsiębiorstwa i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych warunkach cenowych czy technologicznych.
W wydanej decyzji UOKiK zobowiązał Dell do zmiany modelu sprzedaży. Za takim ugodowym zakończeniem postępowania przemawia charakter sprawy. Transakcje objęte porozumieniem bardzo często dotyczyły dostawy skomplikowanych rozwiązań informatycznych na indywidualne zamówienie.
W efekcie zobowiązania o podpisanie umowy z klientem będzie mogło ubiegać się wielu autoryzowanych sprzedawców, bez konieczności uzyskania zgody Dell lub podawania Dell nazwy klienta końcowego.
Zmiany będą dotyczyły również rabatów udzielanych przez Dell. Co najmniej trzech autoryzowanych sprzedawców lub dystrybutorów może otrzymać rabat na tę samą transakcję poza zamówieniami publicznymi, na podstawie przejrzystych kryteriów, takich jak kolejność zgłoszenia transakcji czy jej prognozowana wartość.
Kolejni sprzedawcy lub dystrybutorzy mogą otrzymać ten sam rabat na pisemny wniosek klienta końcowego. Dodatkowe rabaty będą również dostępne na podstawie tzw. wysiłków przedsprzedażowych, ocenianych na podstawie transparentnych kryteriów, takich jak zaangażowanie klienta czy przygotowanie rozwiązań testowych.
Wszyscy autoryzowani sprzedawcy lub dystrybutorzy otrzymają również jednakowy poziom rabatu dla transakcji w przetargach publicznych, a także dodatkowe zniżki za "wysiłki przedsprzedażowe". To oznacza, że o jedno zamówienie będzie konkurować wielu sprzedawców, a klienci zyskają większy wybór ofert.
Dell będzie miał 6 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na wprowadzenie nowych zasad sprzedaży.
Prezes UOKiK wydał również decyzję, w której ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Spółka wprowadziła urząd w błąd, odpowiadając na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta. Pomimo skierowania aż trzech wezwań w tym zakresie, spółka trzykrotnie przedstawiła Prezesowi UOKiK nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące przedsiębiorców, którym Dell nie przedstawił ofert cenowych oraz przyczyn nieprzedstawienia tych ofert.
"W związku z powyższym, Prezes Urzędu nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 6 mln zł, co stanowiło równowartość blisko 1,38 mln euro" - napisano w komunikacie.
Wydane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.
"Firma Dell, w drodze porozumienia z prezesem UOKiK, zobowiązała się do nieznacznej modyfikacji swojego systemu rejestrowania przez Partnerów prospektów handlowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz model dystrybucji jest zgodny ze wszystkimi polskimi i europejskimi wymogami prawnymi. Etyka i zgodność z prawem leżą u podstaw całej naszej strategii, która opiera się na podejściu zorientowanym na klienta" - napisano w oświadczeniu firmy Dell.
"Firma Dell w pełni współpracowała z Prezesem UOKiK od kwietnia 2019 r. i dołożyła wszelkich starań, aby znaleźć i udostępnić organowi całą powiązaną ze sprawą dokumentację oraz udzielić wszelkich żądanych wyjaśnień. Zweryfikowaliśmy dziesiątki tysięcy dokumentów, bardzo wiele z nich przekazaliśmy prezesowi UOKiK. Proaktywnie oferowaliśmy również dalszą pomoc i dodatkowe informacje. Mimo tego, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę kary pieniężnej. Analizujemy uzasadnienie tej decyzji prezesa UOKiK" - dodano.
(PAP Biznes)
mcb/ asa/